Zaterdag 10 juni 2017, Wandeldag 13. - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 juni 2017, Wandeldag 13. - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 juni 2017, Wandeldag 13.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 Juni 2017 | Spanje, Ponferrada

Vandaag van Rabanal del Camino naar Ponferrada. Vandaag een hele mooie wandeldag door een fantastische omgeving en ondanks de vreselijke hitte genoten van de eerste tot de laatste minuut. Ondanks dat het soms toch wel afzien was.Het begon vanmorgen met een fikse klim naar Foncebadon. Eigenlijk geen fikse klim maar soms gewoon steil omhoog en de kwaliteit van het pad was van slecht tot heel slecht. Daarom in Foncebadon de eerste koffiepauze. Foncebadon was voor mij niet meer te herkennen, was het 5 jaar geleden een grote puinhoop waar gewoon niets was. Nu bij binnenkomst een prachtig brede weg, verschillende herbergen en een heel goede bar met geweldige koffie. Het klimmetje van Foncebadon naar Cruz de Fero stelde gewoon niets voor. Even op Cruz de Fero gebleven en natuurlijk een foto genomen. Gezwind weer verder naar het hoogste punt voor vandaag.Het hoogste punt ligt ongeveer 3 kilometer verder en is 1522 m, Cruz de Fero maar 1516 m, verschil moet er zijn.Vanaf het hoogste punt begint er een zeer stevige en steile afdaling over stenen, rotsblokken soms heel steil soms minder steil, soms zelfs weer een beetje omhoog, al met al het was niet niks. In El Acebo met nog 17 kilometer te gaan even tijd voor pauze, de tweede een wat langere. Na de pauze op naar Molinaseca, eerst een paar kilometer redelijk normaal naar beneden maar na Riego ging het wederom steil, stenig en rotsachtig naar beneden en de koperen ploert had ondertussen een temperatuur van 30 graden bereikt en geen spoortje van enige schaduw .Na in totaal 16 kilometer afdaling sta je dan plotseling op de vlakke asfaltweg net voor Molinaseca, even naar links de brug over en je loopt het dorp binnen. Even een kortje pauze, wat drinken, de watervoorraad aanvullen en op voor de laatste lange en erg warme 7 kilometers. Ook deze beproeving doorstaan ondanks dat de temperatuur ondertussen was gestegen tot 34 graden en nog steeds geen schaduw. Zit nu in een vrijwel nieuwe private herberg met alles er op en er aan, alleen jammer dat het personeel nog heel veel moet leren. Verder krioelt het van de Italianen en allemaal turigrinos. Vanmiddag toen ik aankwam stonden er wel 35 rugzakken klaar. Zit nu in een 6- persoonskamer met 5 van deze itakken. Boven mij slaapt een vrouw van midden dertig, de chef van het spul. Ze wou mij even vertellen wat ik wel en niet mocht en waar ik me aan moest houden
Heb even uitgelegd dat als het wou hebben zo als zij het wilde dat ze naar een hotel moest gaan en daar een kamer huren dan had ze alle comfort die ze wilde maar niet voor 12 euro per nacht. Kalm, niets meer van der gehoord. Zo nu ga ik de stad in wat eten en op tijd naar bed morgen weer een lange dag. Vandaag einde Camino Frances en morgen verder over de Invierno.
De cijfers van vandaag:
Frans.

• 11 Juni 2017 - 19:54

Annie:

hoi Frans

goed gedaan laat je toch door zo,n tante niet de les lezen.
    als ik het zo lees ,heb je het nog steeds goed naar je zin, nog geen echte tegenslagen (zo houden)

grt An-Will