Zondag 11 juli 2017 Wandeldag 14. - Reisverslag uit Puente de Domingo Flórez, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zondag 11 juli 2017 Wandeldag 14. - Reisverslag uit Puente de Domingo Flórez, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zondag 11 juli 2017 Wandeldag 14.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Juni 2017 | Spanje, Puente de Domingo Flórez

Vandaag van Ponferrada naar Puente Domingo de Florez . Vandaag een lange hete dag van rustig aan doen en niet over de schreef gaan. Was het bij vertrek al 18 graden bij aankomst bleef de thermometer steken op 36 graden. Zelfs de Spanjaarden klagen er over en de vooruitzichten voor de komende dagen zijn niet minder het blijft boven de dertig graden
wel neemt de kans op onweer toe. Op de Spaanse tv wordt gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met alcohol en cafeine houdende dranken en tussen 15.00 en 19.00 inspanningen zoveel mogelijk te beperken. Ik als gehoorzame wandelaar houd me daar dan ook aan. Uiteraard gaan wandelen in deze omgeving en bij deze temperaturen en alcohol niet samen. Het devies is drinken en nog eens drinken. Vandaag heb ik 3 liter water en 1 liter frisdrank naar binnengewerkt. Na aankomst tot nu toe 21.30 uur nog eens meer dan 2 liter vocht.. Wat ?. Dat is voor jullie een vraag en voor mij een weet. Sinds vanmorgen loop ik niet meer over de Camino Frances maar over de Camino de Invierno van Ponferrada naar Santiago via een wat zuidelijker route en wonderwel is mij vanmorgen een medewandelaar/pelgrim voorbij gelopen en in sneltrein vaart terwijl ik met deze warmte het juist erg rustig aan doe. Hij adviseerde sneller te gaan lopen zodat ik voordat de echte warmte begon al een groot stuk had afgelegd. In Borrenes na ongeveer 20 km zat hij total loss op een stoel,voor een gesloten bar. Verder is er niets meer van hem vernomen. Het is gewoon de hele dag opletten en drinken en zeer regelmatig een korte pauze en niet vergeten te eten. Ik loop deze Camino nu voor de tweede keer en het is en blijft een bijzondere Camino met weinig voorzieningen en in vergelijking met vorig jaar een steeds betere bewijzering maar het blijft opletten.Het was zondag vandaag en dat betekend dat onderweg alle bars gesloten waren, behalve in Las Medulas een erg toeristische plaats met oude Romeinse goudmijnen. Volgens de Spaanse kilometermeting zou het voor mij vanaf Las Medulas nog 8,2 km zijn, het waren er dertien............ Een kilometer in Spanje is een zeer rekbaar begrip. Uiteraard heb ik met deze weersomstandigheden geen rekening gehouden maar tot op dit moment
heb er nog geen moment spijt van gehad dat via deze routes naar Santiago ga. Ergo ik kan en durf te zeggen, laat de Camino Frances nou eens links liggen en volg eens een echte Camino. Voor morgen een wat kortere etappe door en boven het dal van de Rio Sil. Maar daarover morgen meer.
Tenslotte de cijfers voor vandaag:
- vertrek 06.58 ( 18 graden)
- aankomst 16.48 ( 36 graden)
- reistijd 9.50 uur
- hoogste punt 867 m
- laagste punt 422 m.
Tot morgen,
Frans.
Het leven van een pelgrim gaat niet over rozen.

• 11 Juni 2017 - 22:15

Tonny:

Ik meen er mijn pet voor af om in die hitte te lopen .hopen voor jou dat er de komende dagen wat afkoeling komt .verder wensen wij jou nog heel veel succes gr toon en tonny

• 12 Juni 2017 - 07:38

Anny Widdershoven:

Dat is afzien met die temperatuur, veel succes op je verdere tocht! Ook nog tijd om je spaans te oefenen

• 12 Juni 2017 - 11:04

Annie:

hoi Frans

als ik het zo terug kijk ,heb je net op deze warmste dag 40 km in de benen, wanneer je rustdag ?ook belangrijk , of ligt dan je hele schema overhoop? doe rustig aan.

grt An-Will