Vrijdag 9 juni 2017 Wandeldag 12. - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Vrijdag 9 juni 2017 Wandeldag 12. - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 9 juni 2017 Wandeldag 12.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

09 Juni 2017 | Spanje, Rabanal del Camino

Vandaag van Vilares de Orbigo naar Rabanal de Camino. Vandaag een mooie stevige wandeling onder een stralende Spaanse zon. Gisteren bij het verlaten van Hospital de Orbigo heb ik de keuze gemaakt om over Vilares de Orbigo te gaan. Er is namelijk nog een andere route die wederom constant langs de druk bereden N120 gaat en uiteindelijk vlak voor Astorga toch weer uitkomt op de door mij gekozen route. De route van vandaag ging door een vrij heuvelachtig gebied met maar een paar kuitenbijtertjes, eigenlijk niet noemenswaardig. Op de door mij gekozen route kwam ik een aantal zaken tegen die ik 5 jaar geleden ook al heb gezien. Zoals het zelfgemaakt en geknutseld beeld van een pelgrim en op het hoogste punt de man die daar geheel gratis en onbaatzuchtig de pelgrims verzorgt met koffie, drankjes en kleine hapjes en dat alles tegen donativo, donativo betekent dat je er voor geeft wat het je waard is. Ook was het uitzicht op Astorga vanaf het beroemde kruisbeeld weer geweldig, alleen lag er op de bergen achter Astorga geen sneeuw en dat was 5 jaar geleden wel anders. Astorga is een vrij grote stad waarvan het centrum rijkelijk is voorzien van winkels die chocolade verkopen en banken. Het aantal banken is niet te tellen. Op het moment dat ik door de straat liep met een zeer groot aantal chocalade winkels liepen er een drietal Belgen voor me, het commentaar was niet van de lucht. De Belgische chocolade is de beste van de wereld, punt uit. Aangezien ik al erg vroeg in Astorga was ben ik doorgelopen naar Santa Catalina de Somoza de plaats waar ik 5 jaar geleden heb overnacht. De eerste kilometers er naar toe waren vrijwel identiek maar wat verder was het wandelpad voorzien van een laag krijtwitte steentjes, zo wit dat het , vanwege de felle zon, pijn deed aan de ogen. In Santa Catalina de grote pauze gehouden met spek, eieren, salade en brood. Eindelijk want de stokbroodjes ham/kaas, ook al zijn ze lekker, begonnen me de neus uit te komen. Wat is er verandert in die 5 jaar ?. Over het algemeen zijn de smalle wandelpaden met grote en kleine en ongelijke stenen veranderd in echte wandelautowegen van soms wel 4- 5 meter breed. Bijna alle wandelpaden zijn half verhard en op sommige plaatsen verhard met beton of asfalt. De pijlen zijn zo groot en veelvuldig dat alleen een blind paard verkeerd kan lopen. Ook de voorzieningen zoals bars en herbergen zijn rijkelijk aanwezig, alleen het aantal wandelaars/pelgrims blijft achter ook vandaag weer. Na de pauze in Santa Catalina ben gestart voor de laatste 12 kilometers naar Rabanal, gewoon helemaal niemand gezien. Ben zo juist nog in het dorp geweest. Je ziet wat volk op straat maar de beide herbergen hebben nauwelijks klandizie. Zelf zit ik nu in een hostal net voor Rabanal en dit zit wonderwel helemaal vol. Zo dit was het voor vandaag, morgen nog een etappe over de Camino Frances en begint zondag de tocht over de Ivierno en volgende zondag zijn we in Santiago. Nog even de cijfertjes van vandaag:
- vertrek 07.34
Tot morgen,
Frans.

• 10 Juni 2017 - 08:11

Nico De Fretes:

Bedankt Frans ik geniet lijkt haast dat ik zelf wandelt

• 11 Juni 2017 - 19:46

Annie:

hoi Frans

hebben de belgen de chocolade ook geproefd ? maar het is wel waar dat Belgische de lekkerste chocolade heeft .Spek en eieren toe maar ,(groot gelijk )

grt An-Will