Dinsdag 5 juni 2018. Wandeldag 13. - Reisverslag uit Amarante, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dinsdag 5 juni 2018. Wandeldag 13. - Reisverslag uit Amarante, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dinsdag 5 juni 2018. Wandeldag 13.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

05 Juni 2018 | Portugal, Amarante

Na een zeer leuke avond en een rustige nacht bij de Portugese familie waar ik heb geslapen, gegeten en ontbeten en een lange avond met de nodige wijn hebt door gebracht vanmorgen niet al te vroeg op pad voor de, wat ik vooraf dacht, koninginne etappe van deze camino. Eerlijk gezegd viel het mij een beetje tegen. Het was een zeer pittig begin, de eerste 5 km, maar naderhand viel het nogal mee. De eerste kilometers waren inderdaad bere zwaar. Zo zwaar dat ik voor de eerste 5 km ruim twee uur heb nodig gehad en dit exclusief een pauze van 20 minuten na de weerste 5 kilometer. Na 5 kilometer, in een heel klein dorpje, was er een bar open. Tijd voor koffie. Gezellig met de barman gebabbeld en hij wist te vertellen dat het vanaf daar, dus na 5 kilometer, nog 4 kilometer tot de top was. Afscheid genomen en op naar de top en inderdaad na 4 kilometer was ik op de top. Normaal heb je dan een schitterend uitzicht maar ik liep door de dichte mist met een zicht van misschien wel 20 meter. Ik schijn een probleem te hebben met de hoogste punten op een camino. Vorig jaar op het hoogste punt, 1796 m, ook geen zicht. Bovendien begon het met nog, naar later bleek, 20 kilometer te gaan te regenen en ter informatie het is niet opgehouden met regenen tot nu toe (18.45 Portugese tijd).
Iets nieuws was dat de bewijzering vanaf het eindpunt van de eerste steile afdaling, daar waar de N101 wordt gekruist, totaal was verniewd en er een route volgde die niet overeenkwam met de track in mijn GPS, maar wel met de track in mijn smartphone. De bewijzering bestond uit blauwe borden met de bekende schelp en het onderschrift Camino Torres, alle gele pijlen waren verdwenen, allemaal keurig en netjes.Net als gisteren ben ik gewoon de bewijzering gaan volgen en dat ging goed tot ongeveer 5 kilometer voor Amarante, toen hield het op. Verder gegaan op de aanwijzigingen van de dame in mijn smartphone en tot mijn verbazing op ongeveer 2 kilometer van Amarante liepen alle tracks en aanwijzigingen weer gelijk. Ondanks de vele meters omhoog en omlaag en een behoorlijk aantal kilometers toch nog op een mooie tijd aangekomen. Zit nu in een perfect hostal aan de rand van de oude en nieuwe stad. Dit hostal is nog nieuw en voorzien van alle gemakken. Ze hebben zelfs verwarming, weliswaar afgesteld op 18 graden maar toch.
De omgeving is weer volledig veranderd geen wijn geen fruit meer maar weer de bekende kleinschalige landbouw. Wel teelt van noten en vijgen maar die zijn nog lang niet rijp. Gisteravond lang en breed met de familie gesproken en veel over het leven in Portugal gehoord, daar vertel ik later nog over.
Voor morgen staat er een lange etappe op het programma van 38 kilometer en weer de nodige meters omhoog en omlaag. Voor vandag waren dit de cijfers:
Etappe: Mesoa Frio - Amarante
Looptijd: 6.14 gem. loopsnelheid 4,7 km/u
Rusttijd: 0.48 gem. snelheid overall 4.2 km/u
Meters omhoog 1231
Meters omlaag 1470
Gegroet allemaal en tot morgen.
Frans.