Terugblik op de Camino de Torres 2018 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Terugblik op de Camino de Torres 2018 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Terugblik op de Camino de Torres 2018

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

17 Juni 2018 | Nederland, Sittard

Terugkijken op een Camino is altijd met weemoed omzien naar wat voorbij is en wat niet terugkomt. Als het voor een Camino geldt, althans voor mij, is het voor de Camino de Torres. Een geweldige Camino die van de ene kant helaas en voor de andere kant gelukkig nog erg weinig belopen word. Helaas omdat er nu te weinig mensen kunnen genieten van de uitermate rustige, afwisselende en wondermooie Camino, gelukkig want het is nu nog een erg rustige Camino. Buiten mijn ontmoeting met Philippe, Eve en Horst heb ik onderweg niemand ontmoet op weg naar Santiago. Het natuurschoon onderweg is onbeschrijfelijk, over de eindeloze grasvlakten van de Extramadura, door het heuvelland op de eerste kilometers van Portugal met zijn doodstille dorpjes, door het Portugese middengebergte met als hoogste punt 922 meter, door de dalen van de rivieren de Douro, Ave, Tamega, Lima en Minho alsmede over de talrijke kleine bruggetjes uit de Romeinse tijd en uit de middeleeuwen. Vergeet niet de eindeloze en steile Romeinse weg no. 19. Een landschap wat langzaam veranderde van eindeloze grasvlakten naar landbouwgebied, wijnbouw in de Dourovallei naar dichtbeboste gebieden in Noord-Portugal. Niet te vergeten de onvoorstelbare bloemenpracht vooral de eerste 6 dagen. Ook de ontmoetingen met vossen, reeen en konijnen waren niet te tellen. In de vroege morgen hoorde ik alleen het gezang van de vele vogels en bijna iedere morgen was de koekoek te horen. Wat een rust en eenzaamheid straalt deze Camino uit. Een apart verhaal zijn de onderkomens, varierend van zeer eenvoudig, de herberg in Robliza de Cojos, tot erg luxe, de herberg in Milladoiro en met daar tussen in alles wat maar te bedenken valt en dat alles voor zeer democratische prijzen en met een van zelfsprekende vriendelijkheid van de eigenaren. Ik ben overal in de watten gelegd. Vergeet niet het voor ons belachelijk lage prijs peil in het Portugese deel. Uiteraard nadat ik in Ponte Lima op de Camino Portugues Central belandde veranderde er het een en ander maar zodanig dat ik me er niet aan heb gestoord, ja het werd veel drukker, maar voor mij alleen in de hostals en herbergen. Bovendien door steeds vroeg te vertrekken bleef ik de meute voor en liep achter de volgende meute aan. De laatste 5 dagen heb ik in 2013 dezelfde route gelopen en ik moet zeggen de veranderingen zijn enorm. Het aantal herbergen, bars en andere voorzieningen is verveelvoudigt. De bewijzering is 100% beter. Op veel gevaarlijke punten zijn voorzieningen getroffen en men is nu ingesteld op een grote stroom wandelaars/pelgrims. Ook mag ik de steden, Almeida, Lamego, Guimaraes en Braga niet vergeten, waarbij ik Salamanca en Ciudad Rodrigo niet te kort mag doen. Ze zijn allemaal een bezoek meer dan waard maar Guimaraes springt er boven uit. Wat een geweldige stad en alle bezienswaardigheden binnen korte afstand. Ook de weinige ontmoetingen die ik onderweg waren voor mij enorm waardevol. Ik denk vooral aan Philippe, Eve en Horst, hen ontmoette ik altijd na aankomst in de herberg/hostal/hotel omdat zij een langzamer tempo liepen dan ik en ook meer pauzes maakten. Iedere dag opnieuw de grootste lol in een mengelmoes van Frans, Spaans en Engels, heerlijk. Mijn ontmoeting met de Duitse handelsreiziger die in een onbewaakt moment en zonder enige voorbereiding aan de Camino Portugues Central was begonnen en het toch flikte om in Santiago aan te komen. Ook denk ik aan de transporteur van fietsen van pelgrims terug naar Nederland, een wonderlijk mens. Ook mijn bezoek aan de Huiskamer der Lage Landen niet vergeten. Al met al een voor mij zeer opmerkelijke Camino met talloze nieuwe ervaringen. Waarschijnlijk heb ik al mijn ervaringen niet opgenoemd maar in mijn voorgaande verslagen staan er nog veel meer. Als ik deze Camino een volgnummer moet geven op mijn persoonlijke ranglijst staat deze op nummer drie met op twee de Camino Portugues Interior en op een de Camino Lebaniego.
Tenslotte de cijfermatige samenvatting van de Camino de Torres 2018: Alle afstanden en hoogten en tijden zijn GPS/Glonass/Waas - metingen en van slaapplaats naar slaapplaats.


Beginpunt: kathedraal Salamanca
Eindpunt: kathedraal Santiago
Camino de Torres, Salamanca - Santiago de Compostela.
Totale afstand: 599,5 km.
Wandeldagen: 21.
Gemiddelde per dag 28,55 kilometer.
Reis/rustdagen 4.
Tijd onderweg: 142 uur en 48 minuten.
Looptijd: 122 uur en 44 minuten.
Gem. loopsnelheid 4,9 km/u.
Rusttijd: 20 uur en 4 minuten.
Gem. snelheid overall 4,1 km/u.
Aantal meters omhoog: 11077.
Meters omlaag: 11585.
Hoogste punt: 922 m.
Laagste punt: 11 meter.
Totaal van huis van 25 dagen.

Frans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 2162
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: