Woensdag 6 juni 2018. Wandeldag 14. - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Woensdag 6 juni 2018. Wandeldag 14. - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 juni 2018. Wandeldag 14.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 Juni 2018 | Portugal, Guimarães

Kan nu wel beginnen met hoe zwaar het was en hoe lang maar dat weten we onderhand wel. Ik had er vooraf rekening mee gehouden dat het zwaar zou zijn maar deze tocht benaderd bijna de Camino Lebaniego van vorig jaar.
Vanaf vanmorgen loop ik door een veel dichter bevolkte streek van Portugal dan de vorige dagen. Dit betekent dat er ook meer verkeer op de doorgaande wegen zit. Dus opletten. Een groot voordeel zijn de beruchte Portugese klinkertjes, je hoort de auto's al van verre aankomen.De Camino de Torres volgt in grote lijnen de Romeinse weg van Viseu naar Astorga met al zijn zijwegen en paden. Een zeer groot deel van deze Romeinse wegen is verdwenen onder de huidige wegen maar grote stukken zijn nog geheel of gedeeltelijk intact. Nou ja intact de basis ligt er meestal nog maar het oude wegdek is verdwenen. De basis betekend ontzettend grote keien die ook nog zeer ongelijk liggen. Meestal als ze vlak liggen gaat het nog maar bergop en bergaf gaat het dan voetje voor voetje. Als ze nat zijn, zijn ze gelukkig niet glad anders was het geen doen. Omhoog gaat ook altijd echt omhoog, dus geen bochten maar gewoon recht omhoog de berg op. Op sommige plaatsen zijn Romeinse wegen verdwenen en de stenen en keien zijn door de Portugezen als bouwmateriaal gebruikt. Vandaag ook kennis gemaakt met een nieuw fenomeen en dat is de bewijzering. Een heleboel gele pijlen zijn opnieuw aangebracht omdat men onderweg een stadje wou omzeilen en de pelgrim/wandelaar door de omliggende dorpen wilde laten lopen en de drukke doorgaande wegen wil vermijden. Op zich niks mis mee maar de oude pijlen van de oude route zijn blijven bestaan. Gevolg op sommige plaatsen is er niet meer uit te komen en is men volledig aangewezen op GPS.
Zonder GPS is deze camino niet te doen. Een ander probleem is de vernieuwde routes nog niet in GPS of GPX bestand is te verkrijgen dus regelmatig is het dus improviseren. Ik zit momenteel in Guimaraes in een prima hostal. In het gastenboek kwam ik Johannes tegen die deze route ongeveer 3 weken geleden heeft gelopen. Hij wenste me via dat gastenboek een goede camino. Leuk. Johannes als je dit leest nog bedankt.
Guimaraes is overigens een druk door toeristen bezochte plaats met veel bezienswaardigheden op een klein oppervlak. Echt een bezoek waard. Morgen een korte etappe naar Braga met maar een stevige klim maar daar kom ik morgen op terug. Nu vandaag:
Etappe: Amarante - Guimaraes
Afstand: 38,2 km.
Vertrokken: 06.45
Aankomst:15.12
Tijd onderweg: 8.27
Looptijd: 7.25 gem.loopsnelheid 5,2 km/u.
Rusttijd: 1.02 gem. overall 4,5 km/u
Meters omhoog: 1117