Reisdag 1, althans................. - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Reisdag 1, althans................. - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Reisdag 1, althans.................

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 Mei 2018 | Spanje, Salamanca

Maar een reisdag dat was de planning om in Salamanca te komen, maar het lot heeft weer eens anders beschikt. Het lijkt wel of er op mijn reizen naar Spanje om een camino te lopen een vloek rust..
Gisteren keurig op tijd op Eindhoven airport en geen problemen bij het inchecken van de ruimbagage en de veiligheidscontrole maar toen de boarding begon was er iets opvallendst aan de hand, men had tijd en tijd genoeg er er werd niet gehaast. Om kwart voor drie zaten we allemaal aan boord, de deuren waren dicht en we konden vertrekken. Mooi niks, om vier uur kregen we bericht dat de vertrektijd was vastgesteld op vijf uur. Inmiddels liep de temperatuur behoorlijk op en werden er een aantal personen onrustig. Even voor vijf uur de mededeling dat we nog even moesten wachten want in Frankrijk staakten de luchtverkeersleiders, zodoende. Om kwart voor zes de mededeling dat we met deze bemanning niet meer konden vertrekken, ze zaten aan hun maximum voor wat het aantal arbeidsuren betrof. We kregen de boodschap dat we het toestel moesten verlaten en in de vertrekhal wachten tot de inmiddels opgeroepen nieuwe bemanning aanwezig was. Dus iedereen eruit en de vertrekhak in, Te begrijpen dat de horeca in de vertrekhal gouden zaken deed, Van Ryanair geen enkele info of iets te eten of te drinken. Even over half acht was de nieuwe bemanning aanwezig en konden we opnieuw aan boord en om acht uur waren we startklaar. We konden vertrekken, even voor half negen was de planning. Jammer maar helaas het vertrek was uitgesteld naar 22.00 uur. De stemming in het vliegtuig daalde tot ver onder het nulpunt. Wie schets onze verbazing om kwart voor negen kwam het bericht dat we meteen gingen vertrekken en om klokslag 21.00 uur hingen we in de lucht op weg naar Madrid. De vlucht verliep voorspoedig en om tien voor half twaalf landen we op Madrid Airport. Het duurde tot ruim twaalf uur voordat de bagage er was en toen als de bliksem naar het metrostation voor de metro naar het centrum. Gelukkig had ik via internet een kamer geboekt op 100 meter vanaf de metro. Om een uur lag ik in bed . Er volgde een korte nacht want om 06.00 ging de wekker weer want de trein naar Salamanca vertrok om zeven uur en het was ongeveer 40 minuten lopen naar het treinstation. Mooi op tijd op het station, eigenlijk te vroeg want de trein vertrok met een vertraging van 33 minuten. Maar vanaf toen liep het op rolletjes en om kwart voor elf was ik in het hostal, scheren, douchen en toen inkopen doen voor morgen want morgen is de eerste wandeldag en meteen een stevige. Er staan meteen 33 km op het program en op de hele route is er geen enkele gelegenheid om iets te eten of te drinken dus alles zelf meenemen. Salamanca is een drukke maar schitterende stad met misschien wel de mooiste kathedraal die ik tot nu toe gezien heb.Zeker de oude kathedraal is de moeite meer dan waard.Heb in de kathedraal ook maar meteen mijn eerste stempel gescoord, dus dat is ook geregeld. Vanavond nog even naar de Plaza Mayor geweest waar een of ander muziekfestival was. Ik vertrek morgen om 7 uur, eerder is het niet licht en ga naar Robliza de Cojos een van God en alle mensen verlaten oord in de Extramadura, In dit oord is er wonderwel een gemeentelijk zwembad met bar en in het dorp zelf een herberg.Hoe het gegaan is onderweg dat is voor morgen. Vandaag zit er op en ik kan beginnen aan de tocht waar ik weer lang naar toegeleefd heb.
Tot morgen,
Frans.