Zondag 18 juni 2017. Wandeldag 21, - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zondag 18 juni 2017. Wandeldag 21, - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zondag 18 juni 2017. Wandeldag 21,

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

18 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag van Silleda naar Santiago. Vandaag weer een bijzondere dag in het leven van de pelgrim/wandelaar namelijk de 13e aankomst in Santiago. Vertrokken ver voor het krieken van de dag en de eerste 2,5 uur louter en alleen op GPS gelopen arriveerde ik na ongeveer 3,5 uur in Ponte Ulla op ongeveer 21 km van Santiago. Het is zondag in Spanje en dan is tot een uur of elf alles volledig dood. Maar ik wist dat in Ponte Ulla een tankstation aan de camino 24 uur per dag en zeven dagen per week open is. Dus aldaar koffie, broodje, bekertje yoghurt en een banaan gescoord. Verder op weg. Na ongeveer 4,5 km aangekomen bij de herberg in Outeiro die compleets verlaten was, toch even gebruik gemaakt van de sanitaire voorzieningen. Weer buiten gekomen stond er aan het begin van de oprit naar de herberg een pelgrim/wandelaar.
Na wat heen en weer gepraat bleek het Engelbert uit Handel te zijn. Het Brabantse koppel besloot om samen de laatste kilometers naar Santiago af te leggen. In rustig tempo en al keuvelend bereikten na 1,5 uur de eerste koffiestop. Frappant was dat ik hier vorig jaar ook geweest ben, een van de velen, doch de vrouw herkende mee meteen. Na de koffiestop, met nog 10 km te gaan met rustige spoed verder. Het was inmiddels 11 uur en de temperatuur bedroeg 30 graden. Veel en rustig drinken en niet te koud was het motto. Santiago kwam langzaam maar zeker dichter bij en direct na de eerste huizen bij de eerste de beste bar weer een stop gemaakt. Engelbert ging direct aan het bier, voor mij tijdens het wandelen en zeker met deze temperaturen geen alcohol. Ik laat me dan vollopen met Aquarius, water met een smaakje en toegevoegd zout. Na pauze van ruim 45 minuten weer op pad voor de laatste 2 kilometers. Om klokslag 14.00 uur stonden we weer voor de kathedraal. Iedere keer opnieuw een bijzondere ervaring. Ik had het toch maar weer geflikt om na 696 km, vanaf Santander, door de Picos Europa en de Camino de Invierno, fris en monter hier te staan en dat tegen een dag gemiddelde van ruim 32 km per dag. Engelbert en ik hebben nog foto's van elkaar genomen en daarna scheiden onze wegen.Ik ben nog naar de huiskamer der Lage Landen gegaan, daar koffie gedronken, wat ervaringen en meningen uitgewisseld en de moeilijke vraag van waarom loop je de camino gemakkelijk beantwoord. Zelfs na 13 camino's weet ik nog steeds niet waarom ik het doe. Waarschijnlijk een soort innerlijke drang waaraan je niet kunt weerstaan. Voor mij staat wel heel duidelijk vast dat in weerwil van alle gele pijlen, alle routebeschrijvingen de camino de weg is die pelgrim/wandelaar loopt en ook dat DE camino niet bestaat, een ieder maakt zijn eigen weg op de manier die hem of haar het beste lijkt en/of uitkomt.
Dit was voorlopig het laatste verslag, waarschijnlijk woensdag doe ik verslag van de tussen liggende dagen en vanaf donderdag verblijf ik samen met Marianna als toerist in Galicia. Nu nog even de cijfers van vandaag:
- vertrek 04.00 uur
- aankomst 14.00 uur
- reistijd 10 uur
- pauze 1 uur 45 minuten
- afstand 43 km
- gemiddelde loopsnelheid 5,2 km/u
- gemiddelde overall 4,3 km/u
- meters omhoog 1024
- meters omlaag 1292
- hoogste punt 529 m
- laagste punt 58 m.
Nog een opmerking tenslotte, eergisteren heb ik mijn 4000e km op de Camino de Santiago overschreden.
Tot woensdag,
Frans,




  • 19 Juni 2017 - 05:14

    Bertjens Viviane :

    Heel knap Frans . Heb de verslagen met plezier gelezen !

  • 19 Juni 2017 - 09:07

    Annemieke Notenboom:

    Bedankt voor je leuke en interessante verslagen. Ik geniet mee.
    Ik zal mijn km ook eens tellen, en waarom? Ja waarom???
    Fijne dagen verder

  • 19 Juni 2017 - 10:07

    Mia Linskens:

    Gefeliciteerd Frans... weer een geweldige prestaties geleverd! Wat heb jij het op sommige momenten zwaar gehad, die lange afstanden en dan die hitte is bijna niet gezond meer!

    Geniet van Santiago en van je prestaties!

    Mia

  • 19 Juni 2017 - 11:29

    Toos:

    Ho Frans
    dat heb je toch maar weer voor elkaar gekregen.proficiat
    het waren weer mooie verslagen.
    veel plezier met Marianna in Galicia.
    grtjes Toos

  • 19 Juni 2017 - 13:09

    Annie:

    hoi Frans
    inderdaad je hebt het weer geflikt, zonder veel trubbels.
    alleen die hitte , en die mevrouw die jouw nog herkende TUURLIJK wie vergeet jouw nou?
    kei goed gedaan , HEEL VEEL plezier saampje,s geniet ervan

    GRT
    An-Will


  • 19 Juni 2017 - 17:16

    Tinus Maas:

    Frans. Gefeliciteerd na de zoveelste tocht,
    je hebt toch weer geflikt als 70 plusser.
    En nog fijne dagen samen daar.

    Groetjes Tinus Maas

  • 19 Juni 2017 - 21:39

    Ferdinand:

    U bent een gekke man, die dit allemaal doet. Maar respect . Ik doe het u niet na.

  • 20 Juni 2017 - 00:04

    Rein:

    Gefeliciteerd Frans. Wat een prestatie!
    Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen en ben ook weer benieuwd naar de foto's
    Het ga je goed.

  • 23 Juni 2017 - 19:47

    Mieke En Gerard:

    Hoi Frans,
    Nogmaals een geweldige prestatie.
    De hele familie is trots op je.
    We zijn niemand van plan op dit na te doen.
    Geniet nog even van Santiago.
    van een paar dagen lekkere rust.
    Gr. Mieke

  • 23 Juni 2017 - 19:52

    Regina Huber:

    Hallo Frans, du bist ja so weit gegangen? Für mich unvorstellbar, so eine Monstertour zu machen. Hut ab von deiner Ausdauer. Ich bewundere DICH!
    Liebe Grüße aus dem sonnigen Zillertal
    Regina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: