Zaterdag 17 juni 2017. Wandeldag 20. - Reisverslag uit Silleda, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 17 juni 2017. Wandeldag 20. - Reisverslag uit Silleda, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 17 juni 2017. Wandeldag 20.

Door: Franciscus.

Blijf op de hoogte en volg Frans

17 Juni 2017 | Spanje, Silleda

Vandaag van Rodeiro op de Camino de Invierno naar Silleda op de Camino Sanabres. We naderen Santiago nog een dag van 40 km en we zijn er, hopelijk. Vandaag leek een dag te worden zoals alle voorgaande dagen. Bergje op en bergje af en vanaf een uur of negen steeds warmer om niet te zeggen heet.Vanmorgen echt bij het krieken van de dag vertrokken en het de eerste drie kwartier in het donker en schemering gelopen. Dankzij mijn GPS is verkeerd lopen bijn onmogelijk. Op zaterdag is Spanje vooral s'morgens volledig uitgestorven, zeker de kleine dorpjes en gehuchten waar de camino door heen gaat. Zeker langs de route word elk gehucht hoe klein ook aangedaan soms met een omweg van een paar honderd meter soms met een omweg van een paar kilometer, maar dat is de camino.Net voor Lalin na 24 kilometer een pauze genomen, de stad door en op naar A Laxe waar de Camino de Invierno overgaat en/of samenkomt met de Camino Sanabres. Net buiten A Laxe in de wereldberoemde bar van Marie-Jose wat fris gedronken, kleinigheid gegeten en uiteraard een stempel gescoord. Met frisse moed op pad naar Silleda. Enkele kilometers voor Silleda is een openbaar watertappunt dus de mogelijk om op te frissen. Rugzak af, zonnehoedje af en bril op het muurtje gelegd. Even het hoofd onder de kraan en de waterflessen verversd en bijgevuld.Ondertussen was er vrouw ten tonele verschenen en ik zag dat zij een handdoek op het muurtje legde en een 5 liter bidon met water vulde en weer vertrok. Toen meteen daarna wilde vertrekken was mijn bril weg. Ik weet 100% zeker dat de vrouw hem heeft meegenomen. Nog eens alles doorzocht en afgezocht maar geen bril. De vrouw woonde tegenover het watertappunt dus ik liep naar haar toe en voor ik ook maar gezegd of gevraagd had zei ze al " no he visto sus gafas" Ik heb je bril niet gezien. Merkwaardig gezegde als je nog niet weet waar het overgaat. Maar daar stond ik zonder bril en totaal onthand. Zonder bril betekende einde camino, zonder bril is voor mij veel te gevaarlijk. Inmiddels waren er een ploegje van 7 Portugezen gearriveerd die goed Engels spraken en ook zij hebben nog meegezocht maar uiteraard niets gevonden, Zonder iets te zeggen of te vragen bood een van de Portugezen aan om zijn reservebrilletje terbeschikking te stellen zodat ik toch mijn tocht kon voort zetten. Te gek, ik was voorlopig gered. Samen met mijn zonnebril met glazen op redelijke sterkte kon ik vooruit. Heb de Portugezen hartelijk bedankt en beloofd om in Santiago een kaarsje voor hen aan te steken. Inmiddels was de temperatuur opgelopen tot maar liefst 36 graden en nog 3 kilometer te gaan. Dus in de hoeven. Ik had in Silleda al een hostal geboekt, dus onderdak was gegarandeerd. Ik zit nu in een hostal, alleen in een 2-persoonskamer met ligbad en douche en verder alles er op en er aan voor 20 eurotjes. Wat denken jullie wat ik het eerst heb gebruikt.....................jawel dat!. Bij nader inzien bleek het brilletje van de Portugees prima voor gewoon zicht maar voor lezen minder geschikt, heb bij de lokale Chinees voor 3,50 een leesbrilletje aangeschaft en ben dus nu helemaal uit de brand. Morgen de laatste etappe naar Santiago, nog ongeveer 40 kilometer, een etappe met een zeer vroeg vertrek, maar dat lezen jullie morgen
De cijfers van vandaag:
Tot morgen,
Frans

• 17 Juni 2017 - 21:29

Nico De Fretes:

ik blijf maar genieten van jou verhalen dankje

• 18 Juni 2017 - 14:02

Tinus Maas:

Frans het einde van de trip is in zicht,en dan nog enkele romantische dagen met je vrouw.
    Prima gedaan
    Tinus Maas