Maandag 5 juli 2017 Wandeldag 8. - Reisverslag uit Cistierna, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 5 juli 2017 Wandeldag 8. - Reisverslag uit Cistierna, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 5 juli 2017 Wandeldag 8.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

05 Juni 2017 | Spanje, Cistierna

Vandaag van Riano naar Cistierna. Vandaag was het voor mij misschien wel de mooiste wandeldag van alle tot dus ver gelopen Camino's Het begon vanmorgen met extreem koud weer. Toen ik om 07.00 uur opstond was het -1 en waren ze ruiten aan het krabben. Toen ik vertrok was het maar net boven nul. Een fris begin. Door de laaghangende bewolking boven het meer van Riano voelde nog kouder aan. Het begon met de lange asfalt weg naar Las Salas door een adembenemend berglandschap, wat toen de zon doorbrak in zijn volle glorie te aanschouwen was. Links en rechts steil opgaande rotswanden die weerspiegelden in het water van het stuwmeer. De tocht ging de eerste 10 km helaas over de asfalt weg maar net voor Las Salas ging het van de asfalt weg over in een oude Romeinse weg, steeds onder langs de rivier. Dan weer kort langs de oever dan weer hoog langs de berghelling en dat alles onder een stralende zon en in een volstrekte rust en eenzaamheid. De kilometers en de tijd vlogen voorbij en voor ik het wist was het 12 uur en was ik al 20 km verder. Tijd voor koffie. Na de koffie weer verder over de Romeinse die weg die nu de hogere berghelling opzocht en zorgde voor de enigste stevige en steile beklimming van vandaag.. Na een lange afdaling kwam ik weer uit op de voornoemde asfaltweg, de N621, deze vergezeld me al vanaf Santander. Na ongeveer 200 meter asfalt weer een mooie onverharde landweg op en door een zeer breed dal met weiden bomvol bloemen. Schitterend. Na ongeveer 3 km ging de landweg over in een zeer smal geitenpadje wat langs de berghelling omhoog en omlaag steeds verder richting Cistierna ging, mijn doel voor vandaag.Na het geitenpad kwam ik uit in het gebied van de Terra Negra, zwarte aarde, zo genoemd naar de voormalige mijnbouw net voor Cistierna. Alle paden en omliggende grondstukken zijn zwart van de koolrestanten. Plotseling weer terug in de realiteit, Cistierna een stadje van niks met geen enkele bezienswaardigheid, geen echt centrum, wel veel op stervens na dood zijnde winkeltjes en gelukkig een hostal waar ik momenteel verblijf. Al met al wat een mooie tocht vandaag, dit was een Spanje wat ik nog niet kende. Morgen de laatste etappe over de Camino Vadiniense. Morgen eindig ik in Puente Vilarente aan de Camino Frances maar daarover morgen meer. Nog even de statistieken voor vandaag:
- vertrokken 07.40 uur
Frans.

• 06 Juni 2017 - 21:18

Annie:

hoi Frans
    -1graad, dat had ik dus niet verwacht, maar zo te lezen weer een geweldige dag.
    en een beetje fris ,dat ben je toch wel een beetje gewend, koud -warm , jij kan alles aan toch?

grt An- Will