Zondag 4 juni 2016 Wandeldag 7. - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zondag 4 juni 2016 Wandeldag 7. - Reisverslag uit Riaño, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zondag 4 juni 2016 Wandeldag 7.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 Juni 2017 | Spanje, Riaño

Vandaag van Portilla de la Reina naar Riano. Een echte zondagse wandeling, op een zondags uur vertrokken en een zondagse afstand. Gelopen door een schitterend berg landschap waarvan hoe dichter ik bij Riana kwam de toppen steeds lager werden. Tot aan het meer van Riano toen kwamen ineens weer de echte bergen te voorschijn. Bijna de gehele weg, op 5 km na was asfalt maar dat vond ik voor vandaag niet erg, het schoot lekker op en ik was op een echte zondagse tijd in Riano. Riano is een oud/nieuw stadje want wat wil het geval het echte oude stadje zit onder het stuwmeer en ze hebben toen het stuwmeer aangelegd werd een nieuw Riano op een nabij gelegen heuvel gebouwd, net zoals Portomarin aan de Camino Frances. Toendertijd zijn er 5 dorpen in het meer verdwenen, hiervan hebben ze de mooiste en oudste kerk volledig afgebroken en in het nieuwe Riano weer opgebouwd. Het is dus niet de kerk van het oude Riano die hier staat. Een en ander volgens de eigenaar van de hostal waar ik momenteel verblijf. Het weer was vanmorgen bij vertrek guur en koud, 5 graden met een strakke gure wind, zeker als de wind recht in je gezicht stond. Nu op dit moment, 16.15 uur is het 11 graden met een waterig zonnetje en nog steeds guur. Voor de komende dagen zijn de vooruitzichten beter, minder wind, droog en de temperaturen langzaam oplopend naar 20 graden. Goede wandeltemperatuur, meer hoeft het niet te zijn. Met deze kou had ik gerekend en wat meer warme kleding meegenomen. Maar wat wil het geval, in Lafuente verbleef ik samen met 4 Spanjaarden, die regelmatig hier in de bergen wandelen, en die vonden mijn rugzak veel te zwaar. 8 kg was minstens 2 - 2,5 kg te zwaar. Samen hebben we toen gekeken wat ik absoluut niet nodig had. De spullen die kon missen heb ik in Potes per post vooruitgestuurd naar mijn overnachtingsadres in Santiago. Gevolg mijn fleecejasje is in Santiago, maar mijn windjack is een goede vervanging. Al met al loop ik momenteel nu met 5,5 kg op mijn rug incl. eten en drinken voor onderweg. Ik moet zeggen dit scheelt een slok op een borrel. Zo zie je maar een mens is nooit te oud om iets te leren. Voor morgen staat er weer een lange etappe op het programma van Riano naar Cistierna om en nabij de 35 kmover een langzaam dalende route met grote delen over de oude Romeinse weg dus geen asfalt. Ga wederom niet te vroeg vertrekken dan kom ik wat later aan en zijn de avonden niet zo lang en saai. In de avond is er namelijk weinig of niets te doen als wat hangen en liggen. Vanaf Potes tot hier, al 3 dagen, geen enkele andere wandelaar/pelgrim gezien. Tenslotte een laatste woord over mijn stalker een mooie bijkomstigheid is dat mijn verslagen nog nooit zo druk zijn bezocht, momenteel gemiddeld ongeveer 300x per dag. Wie had dat kunnen denken en zo zie je maar weer hoe je in de publiciteit komt is niet belangrijk als je maar in de publiciteit komt. Tenslotte de statistieken voor vandaag:
- vertrek 09.30
- aankomst 14.10