Nog 10 dagen.................... - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Nog 10 dagen.................... - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Nog 10 dagen....................

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

17 Mei 2017 | Nederland, Sittard

Nog 10 dagen tot mijn vertrek naar Spanje om voor het zesde jaar op een rij een aantal Camino's te gaan lopen. Tijd om te bepalen wat ik ga meenemen in mijn rugzak en wat ik verder nog bij me heb.

Bij het bepakken van mijn rugzak breng ik mijn ervaringen van de afgelopen jaren in praktijk en houd ik steeds in mijn achterhoofd, "' heb ik het wel echt nodig"'.

DE RUGZAK:
Als je echt lichtgewicht wil gaan lopen moet je beginnen met een lichtgewicht rugzak en niet met een rugzak van 2,5 kg. Mijn rugzak is een Osprey Exos 46 M van 46 liter en een gewicht van 1050 gram.

REGENKLEDING EN AANVERWANTEN:
- rugzakhoes 96 gram.
- regenjack 206 gram.
- gamaschen 335 gram.
( gamaschen zijn een soort regenpijpen vanaf de knie tot op de wandelschoen).
- wandelparaplu 375 gram.
( een wandelparaplu word bevestigd middels een clip aan de rugzak en geborgd aan de heupriem zodat men deze draagt zonder de handen te behoeven gebruiken en zonder problemen met stokken kan lopen. De wandelparaplu is bruikbaar tot windkracht 8).
Regenkleding en aanverwanten zijn aan de buitenzijde van de rugzak bevestigd.

Alle zaken die in de rugzak gaan zijn per groep verpakt in een doorzichtige plastic hoes. Nadat de hoes gevuld is wordt deze opgerold tot een worst ter breedte van de rugzak. Teneinde afrollen te voorkomen worden de uiteinden van de worst voorzien van een stevige postelastiek.

SLAAPBENODIGDHEDEN:
- plastic hoes 22 gram.
- slaapzak 490 gram.
- lakenzak 210 gram.

TOILETARTIKELEN:
- plastic hoes 22 gram.
- scheermeshouder 41 gram.
- 5 scheermesjes 10 gram.
- flacon scheerolie 15 gram.
- shampoo 50 gram.
- handzeep 25 gram.
- tandenborstel 15 gram.
- tandpasta 100 gram.
- kammetje 7 gram.
- handdoek, lichtgewicht, sneldrogend, 80 x 120 cm 110 gram.
Aanvulling is onderweg zonder problemen te verkrijgen.

EHBO EN MEDICATIE:
- plastic hoes 22 gram.
- Compeed 22 gram.
- sporttape rolletje 50 gram.
- 2 kleine pleisters 10 gram.
- Betadine 15 gram.
- insectenbeetstift 20 gram.
- 4 apc-tabletten 5 gram.
- tube spierzalf 75 gram.
- tube zonnebrand 100 gram.
- lippencreme 15 gram.
De sporttape kan ook gebruikt worden voor het repareren van scheuren in kledij.
Onderweg is wederom alles aan te vullen doch dit is de eerste grijpvoorraad.
Bovenstaande word door mij meestal gebruikt om andere wandelaars te helpen, in al die jaren heb ik er, buiten de zonnebrand, niets voor mezelf van nodig gehad.

KLEDING:
- plastic hoes 22 gram.
- 1 paar wandelsokken 48 gram.
- 1 onderbroek 76 gram.
- 1 lange afritsbroek 280 gram.
- 1 T-shirt 145 gram.
Alle kleding is lichtgewicht en sneldrogend.
Bij erge kou kunnen de sokken ook als handschoen worden gebruikt.

DIVERSEN:
- plastic hoes 22 gram.
- brillendoekjes 25 gram.
- stuk touw 3 meter 50 gram.
( het touw is van nylon en heeft de dikte van de schoenveters)
- 5 veiligheidsspelden 5 gram.
( het touw met de veiligheidsspelden is de ideale waslijn).
- tube wasmiddel voor 20 wasjes 50 gram.
- naald en draad 5 gram
- papieren zakdoekjes 75 gram.
( in noodgevallen kunnen de zakdoekjes gebruikt worden als closetpapier).
- universele lader + 3 usb-kabels 122 gr am.
- onderhoudsmiddel wandelschoenen 130 gram.
- reinigingsborstel schoenen 18 gram.
- reserve batterijen GPS 60 gram

REISBESCHEIDEN:
- plastic hoes 15 gram.
- reisbescheiden, tickets, buskaartjes e.d. 180 gram.
- aanteken/dagboekje 200 gram.

EXTRA:
- 1 tablet Asus 1130 gram.

AAN DE HEUPGORDEL:
- fotocamera 178 gram.
- wandel GPS 187 gram.

TOTAAL IN, OP OF AAN DE RUGZAK;
7915 GRAM OF 7,915 KG.

Buiten hetgeen in de rugzak zit draag ik uiteraard ook nog de nodige kleding.
WELKE KLEDING EN SCHOEISEL HEB IK AAN:
- onderbroek
- onderhemd
- wandelsokken
- wandelbroek afritsbaar
- wandel T-shirt
- fleece jasje
- wandelschoenen B/C, Meindl Soft-Line Camino.
- mijn trouwe wandelhoedje nog steeds het zelfde.

IN DE BROEKZAKKEN:
- zakmes
- plastic hoes met credencial
- 1 smartphone met Osmand app.( = navigatie app)
- papieren zakdoekjes
- 2 pennen
- mini led zaklamp, zelf opladend. (soort knijpkat).

OM DE HALS:
- veiligheidsbeurs met papiergeld, bankpassen, creditkaart, identiteitskaart, zorgpas en nog wat persoonlijke zaken.

IN DE HAND, LINKS EENEN RECHTS EEN:
- hikingstokken, geen nordic walkingpoles deze zijn niet geschikt voor op de camino.

Het totale gewicht incl. lichaamsgewicht bedraagt 78 kg.

Bovenstaande uitrusting is volledig gebaseerd op MIJN ervaringen opgedaan op mijn vorige 12 camino's. Dus kort en bondig:
ALLES WAT JE THUIS LAAT IS MOOI MEEGENOMEN.

HASTA LUEGO,
FRANCISCUS




  • 17 Mei 2017 - 22:16

    Henk Slomp:

    Die sokken moet ik onthouden. Was mijn handschoenen kwijt en heb het op de aubrac goed koud gehad aan mijn handen. Waarom die gemaschen als je maar geen korte broek aanhebt dat het water langs je benen in de schoenen loopt zou het toch goed moeten gaan zonder? Ik heb het zonder gedaan. Alleen met korte broek kreeg ik water in mijn schoenen. Maar goed je hebt ervaring zat. Hoop dat je een goede tocht hebt.

  • 17 Mei 2017 - 23:35

    Eugene Uiting:

    Volgens mij iedereen ZIJN camino met ZIJN gewicht (last) op de rug zijn wie je bent daargaat t vlgns mij om. Buen camino a todos

  • 18 Mei 2017 - 09:17

    Regina Huber:

    Hoi Frans, wunderbar, dass du bald unterwegs in Spanien bist. Auch dein Bericht ist gut zu lesen und ich bin in Gedanken dabei, okay!!! Gut gefällt mir: alles was man zu Hause lässt - ist gut mitgenommen.
    Liebe Grüße aus dem sonnigen Zillertal
    Regina

  • 18 Mei 2017 - 11:59

    Mia:

    Frans een mooie wandeling!

    Ik vertrek 28 mei naar Lissabon.... maar neem niet zoveel mee... rugzak niet meer dan 6of 7 kilo... poeh ben maar klein vrouwtje he.... en zoals je al zegt...alles is onderweg te koop!

    Buen Camino!

  • 18 Mei 2017 - 17:29

    ANNIE :

    hoi Frans

    poeh poeh , een hele waslijst, daar is goed over nagedacht, nog 9 dagen, SPANNEND, maar ook deze keer komt het allemaal goed, spreek je nog voor dat je gaat.

    grt An-Will

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 741
Totaal aantal bezoekers 315875

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: