Dinsdag 10 mei 2016. Rustdag in Santiago. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dinsdag 10 mei 2016. Rustdag in Santiago. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dinsdag 10 mei 2016. Rustdag in Santiago.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 Mei 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag mijn rustdag in Santiago. Ik moest nog een paar dingen regelen zoals het ophalen van mijn Compostelas voor de trip naar Muxia en die van de Camino Ingles. Vanmorgen op tijd naar het pelgrimsburo, zonder rugzak, was om kwart voor acht als eerste daar. Bij de beveiliging geen problemen, niks rugzak leegmaken alleen credential laten zien en ik kon zo doorlopen. Was als eerste en op dat moment als enige daar. Door een zeer vriendelijke jongeman geholpen met het hilarische verschil dat ik spaans tegen hem sprak en hij engels tegen mij. Toen ik hem vroeg waarom hij in het engels antwoordde kwam de aap uit de mouw hij wilde zijn engels oefenen. Nadat ik mijn beide Compostelas had ontvangen evenals de certficados de distancia, verklaringen welke camino men heeft gelopen, wanneer en welke afstand is afgelegd, ben ik terug gegaan naar het barretje tegenover mijn overnachtingsadres, La Salle, voor het ontbijt. Het barretje, el Campino genaamd, is een echte buurtzaak waar bijn alleen Spanjaarden komen en maar zelden toeristen, wandelaars of pelgrims. De eigenaren en hun dochter zijn zeer vriendelijke en geduldige mensen die echt helpen bij de uitspraak van het spaans. Bovendien spreken ze alle drie zeer goed frans en dat helpt ook bij eventuele misverstanden. Na het ontbijt terug naar mijn onderkomen om mijn spullen op orde te stellen. Toen gisteren het wandelen eindigde had ik daar weinig zin in, de drang was er uit, er moest niets meer. Wel had ik een vreemd gevoel toen ik terug kwam van het pelgrimsburo en de vertrekkers naar Finisterra tegen kwam. Er kwam een soort heimwee over me heen, heimwee naar het lopen van een camino. Voor mensen die niet besmet zijn met het caminovirus moeilijk te begrijpen maar voor de insiders vanzelfsprekend en begrijpelijk. Maar ja aan bijna alles komt een eind ook aan mijn camino 2016. Tegen elf uur naar de kathedraal voor het bijwonen van de pelgrimsmis. Niet dat ik gelovig ben maar het maakt een vast onderdeel uit van het camino ritueel. Bovendien het is een zeldzame gebeurtenis om weer eens een kerk te zien die tot de nok toe vol zit. Momenteel is ook de z.g. Heilige Poort open, op zich uniek want dat zou eerst in 2021 geweest zijn maar de Paus heeft beslist dat het ook dit jaar geval moest zijn. Hier geen drukte je kon gewoon naar binnen lopen. Na de kerkdienst buiten gekomen en wat denk je regen. Deze regen, mee en dan hoosde het, is pas zo rond een uur of zeven vanavond helemaal opgehouden. Rond half drie in de stad een drie gangenmenu genoten, wat souvenirs ingeslagen alsmede leeftocht voor morgen onderweg. Terug naar La Salle en het vermoeide lijf ten ruste gelegd. Rond zeven uur een broodje gegeten en daarna naar het eerder genoemd barretje voor een lekker glas bier. Om 22.00 uur na vier glazen bier en een koffie te hebben genuttigd voor de prije van 7,-, ja 7,- euro terug naar de stad want tegenover de kathedraal onder de arcades van het goevernement trad een muziekgroep op. Mooie voorstelling en ik heb me ook nog een cd aan laten smeren. Wel met goeie muziek. Terug naar La Salle, dit stukje schrijven en alles klaarmaken voor de reis van morgen met de bus naar Porto en donderdag vliegen naar Eindhoven en de trein terug naar Sittard. Hopelijk verloopt de terugreis niet zo avontuurlijk als de heenreis. Maar dat horen jullie later, nu even geen verslagen meer maar niet al te lang na thuiskomst zijn alle verslagen opgeschoont en worden de foto's geplaatst.
Tot dan en bedankt voor de belangstelling en de vele reacties.Ondertussen is deze website meer dan 140.000 keer bezocht een teken dat er toch wel belangstelling is voor mijn belevenissen.
Nogmaals dank aan allen en speciaal aan mijn vrouw Marianna die het er toch maar weer mee eens was dat deze zot drie weken lang gele pijlen achtena ging lopen in Spanje.
Hasta luego,
Frans.

  • 11 Mei 2016 - 08:06

    Mia:

    Dank je wel Frans voor je mooie met humor geschreven verslagen van je Camino.

    Je bent voor mij een "vliegende Hollander" die over de paden in Spanje rent. Ik doe het je niet na... lange afstanden en met weinig rust ..., en dan ook nog punctueel alles bijhouden... Respect!

    Eind Augustus vertrek ik van Valenca naar Santiago, door naar Muxia en Finisterre. Ik ga je voetstappen volgen!

    Nogmaals, goede reis terug naar huis en thuiskomen is ook fijn!:-))






  • 11 Mei 2016 - 08:21

    Annemieke Notenboom:

    Bedankt voor je verslagen frans, het is altijd een enthousiast maar ook leerzaam verslag. Ik was van plan om deze camino ook te gaan lopen dus bedankt

  • 11 Mei 2016 - 08:54

    Jan Van Mierlo:

    Bedankt voor de mooie verhalen Frans

  • 11 Mei 2016 - 09:39

    Jenny Schrijen :

    Dank je wel Frans, dat ik op deze manier met je mee mocht reizen.Ik heb genoten! Kom goed thuis!

  • 11 Mei 2016 - 10:27

    Annie:

    hoi Frans.

    yep het zit er weer op, mooie verslagen ,nu nog de foto,s
    en dan jouw kennende ,weer uitzoeken het volgende project.
    petje af , een goede terugreis en tot vrijdag.
    grt Will-An

  • 11 Mei 2016 - 12:04

    Paul Pustjens:

    Hallo Frans,

    erg fijn om je reis op deze manier te mogen en kunnen volgen.

    heb zelf ook de Camino gelopen en krijg nu weer de kriebels om te gaan lopen.

    dank en tot een volgens verslag.

    Groeseld,

  • 11 Mei 2016 - 13:32

    Christa Overhof:

    Hallo Frans

    Heb weer meegeleefd deze Camino en wens je een hele goeie terugreis.

    gr Christa

  • 13 Mei 2016 - 22:10

    Liana:

    Bedankt dat je ons weer hebt "meegenomen" op je camino.
    Ja de heimwee blijft, maar dat is niet erg.
    groetjes

  • 02 Juni 2016 - 12:43

    Tante Aat:






    Hoi Frans, hier tante Aat,
    Welkom thuis, mooi dat je de tocht hebt volbracht. Mooi dat je in Finisterra. bent geweest nadat je Santiago hebt bereikt.
    Gefeliciteerd Frans en petje af voor de fantastische tocht die jij hebt gemaakt.
    Hartelijke groeten,
    Tante Aat.t

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: