Terugblik op mijn Camino's 2016 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Terugblik op mijn Camino's 2016 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Terugblik op mijn Camino's 2016

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Mei 2016 | Nederland, Sittard

Ik ben na een rustige terugreis van Santiago en Porto en via Eindhoven weer enkele dagen terug thuis in Sittard. Tijd om even terug te kijken op een drietal voor mij zeer geslaagde Camino's. Te beginnen bij:
DE CAMINO DE INVIERNO
Ik had me zoals gebruikelijk zeer goed voorbereid op deze Camino.Ik wist dat het geen makkie zou zijn en inderdaad het is een zeer pittige tot zware Camino, tenminste als je de echte route volgt en niet de afwijkingen volgt die in sommige routebeschrijvingen staan. Wat vooral zwaar weegt zijn de vele hoogte verschillen en de soms zeer slechte wegen en paden. Opvallend is dat op internet een aantal allesweters, zonder deze camino ooit gelopen te hebben, zonder meer beweren dat het allemaal wel meevalt. Ter informatie in 2015 hebben slechts 216 wandelaars/pelgrims de Camino de Invierno gelopen. Dus als het een makkie was waren dat er beslist meer. Ook een reden om deze Camino niet te lopen kan zijn dat er weinig of geen echte pelgrimsonderkomens zijn en men is aangewezen op hotels en hostals. Ook de overige voorzieningen, m.u.v. in de grotere plaatsen zijn minimaal of niet aanwezig of indien wel aanwezig gesloten. Ook de onderlinge afstanden zijn op sommige dagen erg ver. Maar als je het bovenstaande voor lief neemt word je er rijkelijk voor beloond. Je loopt door een schitterende natuur met prachtige vergezichten en vooral in het voorjaar en geweldige bloemenpracht en met rust ....heel veel rust. Ben op de gehele trip van Ponferrada tot A Laxe niemand tegengekomen, niet achter op gelopen en heb ook niemand ontmoet m.u.v. van de lokale bewoners. Voor de geoefende wandelaar is het een aan te bevelen route. O, ja en de bewijzering is goed tot zeer goed te noemen, alleen soms wel goed opletten.
DE CAMINO FISTERRA
Deze keer heb ik voor de 5e keer het rondje Santiago, Negreira, Olveiroa, Muxis, Fisterra, Olveiroa, Negreira, Santiago gelopen. Voor mij nog steeds een schitterende route door een afwisselend landschap met uitstekende voorzieningen onderweg. Een fijne looproute gezien de niet zo felle hoogte verschillen en goede wegen en paden. Vooral de etappe Muxia - Fisterra is schitterend mede door het regelmatige zicht op de Atlantische Oceaan. Het is echt een route van niets moet en alles kan.
CAMINO INGLES
Drie jaar geleden heb ik de Camino Ingles ook al eens gelopen en ik wilde dit nog eens doen doch in een ander tempo en dat is me gelukt. Deze Camino is in grote lijnen te vergelijken met de Camino Fisterra, alleen iets meer klimwerk en iets minder voorzieningen onderweg, maar voldoende. Voor degene die niet veel tijd hebben is deze Camino gemakkelijk in 6 of 7 dagen te doen en dan op je dooie gemakje.

Tenslotte een totaal overzicht van alle drie de Camino's in cijfers:

Camino de Invierno: Ponferrada - Santiago 273,8 km.
Aantal hoogte meters: 8325
Gemiddeld stijgingspercentage: 3,13 %.

Camino Fisterra: 207,3 km.
Aantal hoogte meters: 4555
Gemiddeld stijgingspercentage: 2,21 %

Camino Ingles: Ferrol - Santiago 123,8 km.
Aantal hoogte meters: 3292
Gemiddeld stijgingpercentage:2,61 %.

Ter vergelijking de gem. stijgingspercentages van:
Camino Portugues Interior: 2,73 %
Camino Primitivo: 2,43 %
Camino Portugues Central: 1,42 %
Camino Frances: 1,93 %

Mijn totalen 2016.
Totaal gelopen afstand: 604,9 km.
Aantal genomen hoogte meters: 16172 m.
Gemiddeld gelopen afstand per dag:31,8
Totaal aantal uren onderweg: 134 uur en 20 minuten.
Totaal aantal uren gelopen: 115 uur en 10 minuten.
Gemiddelde snelheid incl. pauzes: 4,5 km/uur
Gemiddelde loopsnelheid: 5,25 kkm/uur

DE FOTO'S WORDEN MAANDAG OF DINSDAG A.S. GEPLAATST,

Tot dan, Frans.

• 15 Mei 2016 - 22:51

Margriet En Pierre Kusters:

Wij wonen in Landgraaf. Met belangstelling het verslag gevolgd en vooral genoten van de mooie foto's. Benieuwd naar die nog geplaatst gaan worden. Vooral omdat Pierre drie keer gelopen heeft en wij samen twee keer een stuk in Frankrijk. Van Le Puy naar Cahors en van Cahors naar Saint Jean. Fijn dat je gezond en wel dit hebt kunnen doen.

• 15 Mei 2016 - 23:24

So:

Respect

• 16 Mei 2016 - 00:26

Mieke:

GEWELDIG. Ik heb genoten van het meelezen en ben blij dat je weer heelhuids ( dat hoop ik tenminste ) thuis bent. Kijk uit naar de foto's. Proficiat met je bereikte resultaat!
    Mieke.

• 16 Mei 2016 - 10:29

Tine:

Frans,petje af! De hele onderneming plannen en lopen en dat in je eentje!
    Geweldig. Bedankt dat we mee konden genieten van je ervaringen.
    Math en Tine

• 16 Mei 2016 - 11:02

Jan Van Mierlo:

Hartelijk dank voor de mooie verslagen Frans

• 16 Mei 2016 - 17:09

Annie:

hoi Frans
    in een woord, RESPECT,geweldig,gedaan ook de verslagen ,met veel plezier gelezen.
    ik vind het al knap ,het berekenen,van uren-minuten -km -meters- hoogte,s

PROFICIAT grt Will-An