Maandag 9 mei 2016. Wandeldag 19. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 9 mei 2016. Wandeldag 19. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 9 mei 2016. Wandeldag 19.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

09 Mei 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag mijn laatste wandeldag en voor vandaag wederom een marathon. Op tijd gestart voor een tocht van ruim 40 kilometer. In een goed tempo en door een ontwakend landschap en op een langzaam dalende weg er stevig de pas ingehouden. Na 2 uur koffiepauze gepland maar jammer maar helaas de beide bars waren (nog) gesloten. Geen probleem op naar de volgende. De weg begon weer langzaam op te lopen met soms een stevige kuitenbijter er tussen door. Staat er een bord langs de weg met bar Crucerio nog 3,5 km en laatste mogelijkheid tot Sigueiro. Dus pauze voor koffie. Jammer maar helaas ook deze bar was gesloten. Besloten toch maar een pauze te nemen in de bushalte net naast de bar. Wat gegeten en gedronken en weer op pad. Het weer hield zich goed het bleef droog bij een aangename temperatuur van zo'n 16/17 graden, wel dreigde het steeds te gaan regenen.
Na voor de zoveelste keer de autoweg, AP 9, te hebben gekruist werd er begonnen aan de kaarsrechte weg net voor Sigueiro. Een 5,5 kilometer lange weg, een potloodstreep, steeds recht toe recht aan en met links en rechts alleen bos en rust volstrekte rust. Om half twaalf in Sigueiro aangekomen en tijd voor een grote rust. Midden in het dorp is een eetgelegenheid die nog kende van drie jaar geleden en aldaar mijn pauze gehouden. Meteen maar het drie gangen pelgrims menu genomen. Na het eten, het was inmiddels heel zachtjes gaan regen, weer op pad voor de laatste kilometer. Buiten gekomen was het inmiddels beginnen te miezeren, maar niet hard genoeg om mijn regenkleding aan te trekken. Nog niet. Meteen na Sigueiro volgen er enkele wegen en paden die stevig berg op gaan. Als ik zeg stevig dan bedoel ik ook stevig. Inmiddels regende het fors dus in de eerste de beste tunnel gestopt en me in de regenkleding gestoken en wat denk je toen ik mijn regenkleding aan had stopte de regen. Langzaam maar zeker naderen we nu Santiago. Ik was in afwachting van het pad langs de AP 9 maar dat kwam maar niet, nee de route was gewijzigd en liep nu door een paar kleine gehuchtjes om bij de bekende bar Poligrono weer op de oude bekende route te komen. Inmiddels was ik er achtergekomen dat mijn GPS de nieuwe ook al kende. Het gevolg van deze omleiding is wel dat men kort voor Santiago nog een lange klim voor de kiezen krijgt. De klim eindigde nagenoeg voor de deur van bar Poligono. Tijd voor een laatste pauze met nog ongeveer 4 - 5 kilometer te gaan. Aangezien het al een hele tijd niet regende besloten om de regenkleding uit te trekken. Na de pauze weer op pad en jawel net voor Santiago kwam er weer een hoosbui van jewelste. Even kunnen schuilen in een openstaande garage. Na de laatste kilometers weer in een ras tempo te hebben afgelegd arriveerde ik voor de twaalfde keer op het plein voor de kathedraal. Zoals gebruikelijk bij mijn aankomst begon het nu te regenen en viel het met bakken uit de hemel. Na een foto van mijn aankomst te hebben laten maken door een behulpzame voorbijganger op naar La Salle, mijn onderdak voor twee nachten. Morgen een rustdag in Santiago, tijd om souvenirs te kopen, de kathedraal te bezoeken, proviand in te slaan voor donderdag en om mijn rugzak weer reisvaardig te maken voor de bus en vliegreis naar huis. Over de dag van morgen, morgen meer.
Nu de laatste cijfertjes van deze trip:
Meson Vento - Santiago.
Vertrokken: 07.00
Aangekomen: 16.30
Tijd onderweg: 9 uur 30 minuten.
Pauze: 1 uur 45 minuten.
Afstand: 42,3 km.
Gemiddelde loopsnelheid: 5,5 km/uur
Gemiddelde overall: 4,5 km/uur
Meters omhoog: 1542
Meters omlaag: 1407
Hoogste punt: 417 m.
Laagste punt: 223 m.
Door de nieuwe route over de lange klim voor Santiago is de afstand 1,6 kilometer langer dan vroeger.
Groet aan iedereen.
Frans

• 10 Mei 2016 - 12:37

Toos:

Proficiat Frans weer knap gedaan!
    De kuitjes thuis weer(laten} smeren en op naar de volgende wandeling.
    Kennedymars Someren?
    Groetjes

• 10 Mei 2016 - 14:15

Annie:

hoi Frans je hebt het weer geflikt, wat is de volgende uitdaging?
    de 4 daagse Nijmegen kennedymars?
    of eerst de foto,s en dan de volgende reis weer plannen.
    we wachten maar weer af .Geniet van de laatste daagjes

grt Will-An

• 10 Mei 2016 - 17:08

Tonny:

Hoi frans proficiat je hebt het weer gehaald geweldig nu nog even de tijd voor je zelf voor dat je naar huis gaat geniet er nog even van en wij zien je vrijdag gr tonny en toon

• 10 Mei 2016 - 18:00

Roger Lootens:

Hallo Frans,
    Dikke proficiat voor deze mooie wandeling. Succes met de volgende, en we wachten om
    Om de fotos te zien

roger

• 10 Mei 2016 - 19:39

Bassam Camino:

Goed gedaan Frans, mooi verslag.
    Wel thuis.

• 10 Mei 2016 - 21:14

Giny:

Frans van harte gefeliciteerd, heb je weer knap gedaan! Geniet nog even en n goede reis terug. Groetjes Giny

• 10 Mei 2016 - 23:16

Tinus Maas:

Frans weer prima gedaan,op naar de volgende trip.