Zondag 24 april 2016. Wandeldag 4. - Reisverslag uit Monforte de Lemos, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zondag 24 april 2016. Wandeldag 4. - Reisverslag uit Monforte de Lemos, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zondag 24 april 2016. Wandeldag 4.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 April 2016 | Spanje, Monforte de Lemos

Vandaag een hele mooie en rustige wandeldag. Prima wandelweer, droog, in de voormiddag nog wat nevelig maar zo rond een uur of half elf kwam er een lekker zonnetje bij en liep de temperatuur langzaam op tot een graad of 18. Vanmorgen na een spaans ontbijt weer gewoon voortvarend van start. De eerste drie kilometers waren nog vrij vlak, maar daarna ging het ook meteen stijl omhoog en als ik zeg stijl omhoog dan bedoel ik dat ook. Over een afstand van 6 kilometer van 295 meter naar 585 meter, dat wil zeggen een gemiddeld stijgingspercentage van bijna 5% en dat 6 kilometer aan een stuk. Nu lijkt dat niet veel maar het is gemiddeld dus.....Eenmaal boven ging het enkele kilometers over een hoogvlakte met wat kleine ups en downs maar goed te doen. Omdat er na elke keer berg op ook weer een keer berg af gegaan moet worden, ging het op een gegeven moment weer behoorlijk stijl omlaag. De afdaling ging tot 260 m en eindigde bij een brug over de Rio de Lor. We hebben inmiddels het dal van de rivier de Sil verlaten en gaan nu door de Ribeira Sacra een andere streek in Galicia. Maar we waren bij de brug, zoals te verwachten ging het weer omhoog en hoe. Vandaag heb ik de stijlste klim ooit op een camino gemaakt van 260 meter naar 545 meter over een afstand van 1800 meter is een gemiddelde van bijna 16% op sommige momenten raakte mijn neus bijna het wegdek, beetje overdreven maar toch. Ook dit allemaal overleefd hebbende en al 20 km afgelegd hebbende werd het langzaam maar zeker tijd voor pauze en koffie. Na een afdaling van drie kilometer was er, het was inmiddels 12.30, een bar die ook nog open was. De eerste en enige over hele traject vandaag. Uitgebreide pauze met koffie en een broodje genoten. Om 13.30 weer op en zowaar de eerste vier kilometer waren volledig vlak, wat een verrassing. Na 4 kilometer was er een uitsplitsing, een weg ging naar links en een naar rechts. De weg naar links werd aangegeven door een gele pijl en de weg naar rechts door twee gele pijlen. Nu ben ik gezien mijn camino-ervaringen een meester in het volgen van gele pijlen, ik doe de hele dag niet anders, maar hier moest toch even kijken. Terwijl in op mijn telefoon en in mijn GPS aan het kijken was kwam er een Spanjaard aan die vroeg of er een probleem was. Ik legde de stuatie uit en hij zei; je moet de rechtse nemen, nee gilde een ondertussen aangekomen tweede persoon je moet links. Heb de discussie van beide heren even gevolgd en de verlossing kwam van de inmiddels gearriveerde nummers drie en vier, De discussie liep hoog op en ik kwam geen steek verder. Uit de discussie waren twee mogelijkheden. De enkele pijl was de route te voet en de dubbele pijl was de route met de fiets. Dit komt op de Camino de Invierno meer voor. Nee, zei de andere partij de enkele pijl is de route na 1 maart t/m 30 november en de dubbele pijl is voor in de winter. Dit laatste kwam me erg onlogisch voor want de Camino de Invierno is al een van de Camino Frances afgeleide winterroute. Heb de discussie proberen te beeindigen doch onmogelijk. Heb uiteindelijk de enkele, meest waarschijnlijke route gevolgd en geen probleem gehad. Eindelijk bleef het redelijk vlak met ongeveer 5 km voor de finisch nog een kleine klim.Je hoort wel eens van bijzonder ontmoetingen op de Camino, nou ik heb ze voor vandaag , op deze erg eenzame route, bijgehouden. Op de eerste 23 kilometer heb ik ontmoet en ik heb alles meegeteld, 3 auto's zijn me tegemoet gekomen en een auto is me voorbij gereden, 18 honden die allemaal aan de ketting lagen en als een idioot te keer gingen, 12 los lopende kippen, 4 katten, 2 dames van zeer vergevorderde leeftijd met 4 koeien, 2 herten in een flits, twee vlinders (koolwitjes), 4 salamanders, talloze vogels en verder niets, helemaal niets. Dus het was me het dagje wel........Morgen een nieuwe dag, met een latere start want het is maar 30 kilometers en iets minder hoogte meters, eigenlijk een soort rustdag.
Nog even de statistieken:
Quiroga - Monforte de Lemos
Vertrokken om: 07.45
Aangekomen om: 16.00
Afstand: 37,5 km.
Tijd onderweg: 8 uur en 15 minuten.
Pauze: 1 uur.
Gemiddeld looptempo: 5,2 km/
Gemiddeld overall:4,5 km/uur
Meters omhoog: 1213 m.
Meters omlaag: 1159 m
Hoogste punt 660 m
Laagste punt 243 m
Overnachting: hostel Ribeira Sacra.
Tot morgen,
Frans.

FOTO'S WORDEN GEPLAATST NA TERUGKEER IN NEDERLAND.




  • 24 April 2016 - 20:21

    Ferdinand:

    Mooie verslagen , Mijnheer Frans. Maakt u ook foto's?

  • 24 April 2016 - 20:30

    Tinus Maas:

    Frans,je komt zo ook veel te weten over de natuur.Succes verder.

  • 24 April 2016 - 20:49

    Tonny:

    Dan zie je ook dat de natuur ook leeft succes verder gr tonny en toon

  • 25 April 2016 - 02:46

    Stefan:

    Beste Frans,
    Wat een tocht. Ik dacht ik al wat meegemaakt had op de camino. Bewondering dat je de pijp nog niet aan Maarten gegeven hebt. Ik was allang gestopt. Succes verder en buen camino.

  • 25 April 2016 - 09:01

    Addy Goudsmits:

    Leuke verhalen schrijf je Frans!
    Vandaag een prachtige discussie gelezen maar wat me nu óók nog interesseert........welke weg was nou de de "meest logische"??? Een of twee gele pijlen??? ben ook een Santiago lpper/fietser maar zit nu achter mijn bureau te werken........wat een contrast met jou! Buen Camino!

  • 25 April 2016 - 10:22

    Annie:

    hoi Frans

    ja wat moet je met zoiets, gewoon doen wat je eerste ingeving is (alles komt goed)
    ben je niet per ongeluk verkeerd gelopen, en ben je in een dierentuin terecht gekomen?
    geniet van die mooie dingen,succes

    grt An-Will

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 315838

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: