Zaterdag 23 april 2016. Wandeldag 3. - Reisverslag uit Quiroga, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 23 april 2016. Wandeldag 3. - Reisverslag uit Quiroga, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 23 april 2016. Wandeldag 3.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 April 2016 | Spanje, Quiroga

Na een goede en rustige nacht in albergue Casa Soliana in Rua de Valdeorras met goede moed weer op pad en in afwachting van wat me vandaag weer te wachten zou staan. Overigens de albergue word gerund door moeder van 93 en dochter van 63 jaar en ze doen het perfect, niets is hen te veel, alles voor de wandelaar/pelgrim. Ze hebben een eenvoudig en simpel onderkomen waar de devotie op een hoog peil staat de hele albergue, slechts 3 bedden, hangt vol met kruisbeelden, Maria beeldjes, bidprentjes, foto's van Lourdes en Fatima, eigenlijk teveel om op te noemen. Verder staan er allerlei kastjes en hangen er rekjes aan de muur, alles vol met allerlei prullaria. Maar 23 eurotjes voor de overnachting, ontbijt en warme maaltijd is niet teveel of wel. Zoals gezegd vertrokken om 08.15 voor de dag van vandaag. en eerlijk gezegd het was tot nog toe de pittigste dag maar wel geweldig om te lopen, de hele dag zonder pauze stevige klimmetjes en even stevige afdalingen. Nu was het vandaag maar een korte etappe van 27 kilometer maar toch. Het probleem zit hem niet zo zeer in de klimmetjes omhoog maar meer in de afdalingen, die zijn zo steil dat het voetje voor voetje naar beneden gaat. Een bijkomstigheid is dat de paden zeer weinig belopen worden en derhalve in veel gevallen zijn overgroeid.Dat leverde vandaag het volgende probleem op, om 11.00 werd ik verrast door een stevige regenbui, geen probleem daar zijn we op voorbereid. Maar toe het gestopt was met regenen moest ik door een volledig dicht gegroeid pad en in de korste keren was ik nat tot in het kruis. Geen probleem toen de zon doorbrak was een en ander binnen het half uur droog, maar jawel weer door een dicht begroeid pad en weer de zelfde geschiedenis. Dit heeft nog zich een aantal keren herhaald , maar uiteindelijk zijn we toch goed in Quiroga aangekomen. Vannacht zit ik voor 17 eurotjes in een hostal met ontbijt, terwijl de albegue hier 10 euro vraagt voor een stapelbed op een slaapzaal, geen moeilijke keus. Als je zo de hele dag alleen loopt denkt je wel eens na, zelfs ik, maar niet te lang want dan gaat het pijn doen. Ik dacht, ik heb toch ergens op internet gelezen dat een of andere organisatie deze tocht aanbied. De vraag die dit bij mij oproept is hoe kun je on Godsnaam zoiets doen. dit is een tocht voor de echt goed geoefende wandelaar/pelgrim die beschikt over een goede conditie en een evenzo sterke wilskracht en dan zo maar dit aanbieden aan iedereen die maar wil. Ik heb er maar een woord voor: onverantwoord. Zoals jullie hierboven kunnen lezen was het vandaag eindelijk eens een normale wandeldag zonder vreemde gebeurtenissen, gewoon recht toe recht aan lopen.Vandaag aan een stuk doorgelopen zonder pauze, onderweg was er geen enkel mogelijk voor koffie of iets anders. Bovendien door de drie stevige regenbuien was het overal zijknat dus...........doorlopen. Morgen een wat steviger tocht van 36 kilometer en 1159 meter omhoog en 1106 meter omlaag maar daar over morgen meer.
Vandaag:
Rua de Valdeorras - Quiraga
Vertrek: 08.15.
Aankomst: 13.45.
Afstand: 27 km.
Tijd onderweg: 5 uur 30 minuten.
Gemiddelde loopsnelheid: 4,9 km/uur.
Gemiddeldeoverall: 4,9 km/uur
Tot morgen,
Frans.

• 23 April 2016 - 22:28

Mariet:

Het is of ik een boek aan het lezen ben ik wacht weer op het volgende hoofdstuk. Succes ik heb er bewondering voor.

• 24 April 2016 - 00:27

Tinus Maas:

Frans j ziet wel de mindere dagen zullen nu wel voorbij zijn,nu gaat alles nog goed.

• 25 April 2016 - 10:30

Annie:

HoiFrans

ik vroeg me af, kon je nog wel slapen met die maria beeldjes foto,s lourdes (volgens mij niks voor jouw)

grt An-Will

Tags: Quirago