Vrijdag 22 april 2016. Wandeldag 2. - Reisverslag uit A Rúa, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Vrijdag 22 april 2016. Wandeldag 2. - Reisverslag uit A Rúa, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 22 april 2016. Wandeldag 2.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 April 2016 | Spanje, A Rúa

Vandaag naar ik dacht een tocht zonder verrassingen, dus gewoon een normale wandeldag. Maar nee hoor weer een bijzondere belevenis. Maar daarover in de verloop van dit verslag meer. Vanmorgen na een uitstekende nachtrust en een naar Spaanse begrippen goed ontbijt om 07.45 vertrokken in Puente Domingo de Florez naar Rua de Valdeorras, volgens de verschillende routebeschrijvingen een afstand van 29 of 30 km. Was ietsje pietsje maar een kniesoor die daar op let. Eerst even dit de Camino de Invierno is een Camino met heel veel hoogteverschillen op zeer korte afstanden en dan ook nog stijl omhoog en weer stijl naar beneden. Zoals ik al eerder schreef het is nog pittiger dan vorig jaar maar dat wist ik van te voren. Wat betreft omgeving, natuur en route is dit voor mij mijn mooiste Camino tot nog toe. Weinig asfalt, soms goede paden maar meestal paden met een uitdaging, veel natuur. De hele route tenminste tot nog toe heeft ongekende vergezichten en alles staat volop in bloei. Soms is Keukenhof er niks bij. De mensen onderweg zijn super vriendelijk en je wordt door iedereen zonder uitzondering begroet.Maar goed we waren op weg naar Rua.
Tot de kleine koffie pauze om 10.30 geen enkel probleem, alleen na de koffie pauze een zestal kilometers langs de rivier met aan de overkant een drietal fabrieken die dakleien en leislag maken. Wat een tering herrie verschrikkelijk en stoffen je wilt het niet weten. Om 12.30 in Barco de Valdeorras aanbeland en tijd voor de lunch, tijd genoeg dus een pauze van een uur. Om 13.30 weer op pad voor de laatste kilometers. Na het verlaten van Barco was er een kleine omleiding in verband met de hoge waterstand in de rivier de Sil. Deze simpele wandelaar heeft de omleiding keurig gevolgd en dacht weer op de goede weg te zitten. Jammer maar helaas, er lopen daar twee paden paralel aan elkaar de zelfde richting in. Na ongeveer 2 km komt er tussen de beide paden een sloot die steeds breder wordt. Plotseling eindigt het pad waar ik op loop en ik zie de te volgen pijlen plotseling op het andere pad staan. Op zich geen probleem ware het niet dat de sloot tussen mij en het pad inmiddels 3 meter breed was en minstens 1 meter diep. Zo als het er naar uit zag zou dat 3 kilometer terug lopen worden en weer 3 kilometer op het andere pad, dus in totaal een omweg van 6 kilometer. Daar had Frenske geen zin dus besloot ik om de sloot langs de oever te volgen en maar zien waar het schip ging stranden. Heb ondertussen Jakobus aangeroepen en ik denk dat dat geholpen heeft. Neen, er kwan geen brug, maar wel een pijpleiding van ongeveer 80 cm doorsnede die de sloot op ongeveer 1 meter hoogte de sloot overstak. Eerst heb ik nog overwogen om als een koorddanser naar de overkant te balanceren maar dat leek mij bij nader inzien geen optie. Ben toen schrijlings op de pijp gaan zitten en al schuivende naar de overkant gekomen. De opluchting was groot en ik hield er niets aan over als een heel smerige broek. Vol goede moed weer verder en Jakobus nog even bedankt. Na ongeveer 200 meter ging het pad een vrij donker pad in maakte een scherpe bocht naar rechts en wat lag daar .........jawel een klein maar mooi bruggetje. Moest er zelf mee lachen. Vol goede moed en onder stralende weersomstandigheden, volop zon en ongeveer 23 graden, de laatste kilometers afgelegd. Ben uiteindelijk in Rua de Valdeorras beland in een private herberg, Casa Da Solaina. Wordt gerund door drie oude vrijsters van ver in de zestig. Ik heb een fantastische kamer complet met Mariabeelkjes, kruisjes, kaarsen, bidprentjes, rozenkransen en een of ander pop van een ooievaar uit een kinderserie. De hele kamer staat vol met potjes met wierook en allelei kitsch. Ik tref het weer. Maar het is netjes en schoon en de dames zijn super vriendelijk. Straks om 20.00 is er een gezamelijke maaltijd en ik werd door de dames uitgenodigd om om 19.00 uur naar de mis te gaan. Jammer genoeg kon ik niet mee, ik ben veel te moe en ik moest dit verslag nog schrijven. Zo dat was het weer voor vandaag, o ja ik vermeld nu in de rubriek statistiek ook de meters om hoog en de meters omlaag.
De statistiek voor vandaag:
Puente Domingo de Florez - Rua de Valdeorras.
Vertrokken: 07.45.
Aangekomen: 15.30.
Afstand: 32,9 km.
Tijd onderweg: 7 uur en 45 mminuten
Pauze: 1 uur en 45 minuten.
Looptijd: 6 uur.
Gem. loopsnelheid: 5,5 km/uur
Tijd overall: 4,2 km/uur
Meters omhoog: 807
Meters omlaag: 430 m
Hoogste punt 440 m
Laagste punt: 397 m
Groetjes, tot morgen,
Frans.

  • 22 April 2016 - 21:46

    Tonny:

    Hopen dat je ook nog een dag krijgt zonder verrassingen gr tonny en toon

  • 23 April 2016 - 01:04

    Tinus Maas:

    Frans, Het leven is niet altijd even gemakkelijk.

  • 23 April 2016 - 04:23

    Mieke:

    Tot nu toe lijkt het wel een avonturen roman. Ik "geniet" met je mee, makkelijk gezegd natuurlijk vanuit mijn thuis. Wens je nog vele goede dagen. Mieke

  • 25 April 2016 - 10:37

    Annie:

    hoi Frans
    HALLO drie vrijgezellen tante,s ,natuurlijk zijn ze vriendelijk ,ZONNE KNAPPE MENS
    het valt me wel een beetje van je tegen dat je niet bent meegegaan naar de mis.

    grtAn-Will

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 315851

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: