Donderdag 21 april 2016. wandeldag 1. - Reisverslag uit Puente de Domingo Flórez, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Donderdag 21 april 2016. wandeldag 1. - Reisverslag uit Puente de Domingo Flórez, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 april 2016. wandeldag 1.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 April 2016 | Spanje, Puente de Domingo Flórez

Voordat ik verslag doe van mijn eerste wandeldag nog even terug naar gisteravond en vannacht want de klucht was nog niet afgelopen. Nadat ik de bus gemist had doordat de chauffeur werkoverleg had met zijn collega heb ik noodgedwongen de laatste bus geboekt en wel om 23.59. De juffrouw aan de balie vertelde u moet bus nummer 15 hebben en op de ruit staat: Madrid-Ponferrada-Ferrol en de bus vertrekt van perron 1,2,3, of 4. Zo gezegd zo gedaan, deze jongen stond al om 23.15 uur op de genoemde plaats met uitzicht op de 4 perrons, het aantal belangstellende groeide maar er kwam van alles maar geen Alsa-bus. Om half twaalf parkeerde er een Alsa-bus op perron 6. In eerste instatie geen aandacht aan besteed maar toen er om kwart voor twaalf nog geen bus op perron 1 t/m 4 stond en de chauffeur van de bus op perron 6 nogal zenuwachtig heen en weer liep ben ik naar hem toe gegaan en gevraagd bent u bus nummer 15. Nee ik ben niet bus nummer 15 maar bus nummer........ en hij wees op zijn nummerplaat. Oke dan maar op de voorruit kijken. Niks Ponferrada , niks Ferrol. Daar stond: Madrid-Asturias-Galicia-Leon ( drie spaanse provincies) De chauffeur nogmaals aangesproken en hem verteld dat ik naar Ponferrada wilde. Dan, zo sprak hij, moet u instappen en dan komt het vanzelf goed . Dus maar ingestapt en me geinstalleerd er was weinig keus, toch. Nadat ook alle andere reizigers waren ingestapt vertrok de bus om ongeveer een kilometer verder op een busstation te stoppen. Hier stonden zo bleek even later de bussen die naar de respectievelijke bestemmingen gingen. Dus weer rugzak uit de laadruimte en in de andere bus gelegd. Na veel vijven en zessen vertrokken we om 00.30 uur richting Ponferrada. Om 03.00 uur verliet de bus de autoweg en reed een grote parkeerplaats op gewoon zo leek het in een soort niemandsland, aardedonker en geen kip in de wijde omgeving te bekennen. Op het moment dat de bus stopte floepte het licht aan, de hele parkeerplaats was volledig verlicht en naar later bleek in een restaurant gebeurde hetzelfde. Binnen 5 minuten was het restaurant volledig in bedrijf. Na 25 minuten moest iedereen weer de bus in en werd de reis voorgezet. de verwachte aankomsttijd in Ponferrada was 06.00 uur. Probleem was dat we 10 minuten te vroeg waren, derhalve gingen de deuren niet open en konden we niet uitstappen. Om precies 6 uur gingen de deuren open en konden we de bus verlaten. Dit moet je persoonlijk mee gemaakt hebben anders geloof je het niet.
Al met al stond ik om zes uur in Ponferrada. Tijd voor actie, wassen scheren,
omkleden en de uitrusting op orde stellen. Koffie drinken en om kwart voor zeven op pad naar de herberg in Ponferrada voor de eerste stempel en mijn afspraak met een team van KRO/NCRV voor het maken van opnames van deze eigenwijze en eigenzinnige wandelaar.De opnames hebben betrekking op uitzendingen op 22 en 29 mei 2016. Ze hebben opnames gemaakt van mijn vertrek, een uitvoerig interview afgenomen en nog veel meer. Een zeer bijzondere ervaring. Ik ga er verder niet op in maar laat je op 22 en 29 mei verrassen en kijk !!. Al met al was het al half elf voordat ik mijn inmiddels aangevangen tocht kon voortzetten. Ik ben zeer voortvarend van start gegaan en dat ging uitstekend, als deze etappe een opmaat is van wat nog moet komen dan kan ik mijn borst echt goed nat maken, mensen wat is dit pittig, het stijgen en dalen houd niet op, het is nog pittiger als vorig jaar op de Camino Portugues Interior.Tot Borrenes ging het nog enigzins maar daarna begint het feest, vooral de klim naar La Medulas tart elke beschrijving. Maar het is wel genieten om enige tijd op de rand van je kunnen te balanceren en als je dan op het eindpunt aankomt is het toch geweldig als je tegen je zelf kunt zeggen: zo dat heb ik toch maar weer geflikt. Als je altijd alleen loopt moet je dat wel tegen jezelf zeggen. Overigens je loopt op de Invierno nog door een stuk ongerept en onontdekt stuk Spanje. In sommige dorpjes heeft de tijd echt stilgestaan. Al met al ben ik over de eerste dag zeer tevreden en morgen als ik weer wat slaap heb ingehaald kan ik er weer vol tegenaan.
Vandaag was een testdag en ik ben tevreden er komen nog veel mooie wandeldagen.............en het weer ?. Het weer was vandaag perfect, in het begin nog een beetje bewolkt en miezerregen maar van af acht uur steeds beter en vanaf elf uur tot aankomst steeds zon, ongeveer 18 graden en nauwelijks wind. Perfekt wandelweer.
Zo genoeg voor vandaag maar eerst nog de statistieken:
Etappe Ponferrada - Puente Domingo de Florez
Vertrokken: 06.55.
Aangekomen:17.00.
Afstand: 39.1 km.
Tijd onderweg: 10 uur 5 minuten.
Looptijd: 8 uur en 15 minuten.
Gem.loopsnelheid: 4,7 km/uur
Tijd overall: 3,8 km/uur
Meters omhoog:1385
Meters omlaag:136
Hoogste punt: 867 m
Laagste punt: 422
Overnachting: Hostal la Torre.
TENSLOTTE,
HET KOMT REGELMATIG VOOR DAT ER IN REACTIES VRAGEN AAN MIJ WORDEN GESTELD. HOE GRAAG IK DIE OOK ZOU WILLEN BEANTWOORDEN MEN MOET BEGRIJPEN DAT IK DE ANTWOORDEN NIET KAN VERWERKEN IN MIJN VERSLAGEN EN DAT IK EVENTUELE VRAGEN TERWIJL IK OP PAD BEN IN SPANJE NIET KAN BEANTWOORDEN.
ALS JE JE HEBT AANGEMELD MET E-MAILADRES DAN GA IK PROBEREN OM ALLE VRAGEN TE BEANTWOORDEN ALS IK WEER THUIS BEN.
LEES AL MIJN VERSLAGEN VANAF 2012 EN DE MEESTE VRAGEN ZIJN DAN AL BEANTWOORD, BEDANKT.

HASTA LUEGO,
FRANS







  • 21 April 2016 - 21:43

    Iris Hennekens:

    Knap hoe je alle tegenslagen hebt opgevangen..... succes verder ik blijf je volgen....

  • 21 April 2016 - 22:48

    Kenneth:

    Veel plezier Frans en een buen camino gewenst. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

  • 21 April 2016 - 22:58

    Liana:

    Zo dat was wel een bijzondere start van je camino. Hier kun je vast nog jaren over vertellen. Hopelijk loopt de rest nu op rolletjes :)

  • 21 April 2016 - 23:06

    Ineke De Hart:

    Zo de kop is eraf...pfff...wat n apart begin van je camino zeg! Hopelijk blijft t hierbij...wat dan de tegenslagen betreft! Want ik ben benieuwd hoe je dagen zullen verlopen! Buen Camino!!
    Hasta Mañana?!!

  • 21 April 2016 - 23:47

    Mariet:

    Inderdaad kan je niet alles beantwoorden, maar knap dat je bijna 40 km vol gemaakt hebt en de uitzending moet ik zeker in mijn agenda zetten. Je kan in ieder geval mooi schrijven ..ik kijk er weer naar uit . Gr Mariet


  • 22 April 2016 - 00:05

    Tinus Maas:

    Frans je hebt nu hopelijk de tegenslagen gehad,en nu de in goede ritme en zonder tegenslagen de trip afmaken Gr Tinus

  • 22 April 2016 - 16:46

    Annie:

    hoi Frans
    oei oei oei als dat maar goed gaat,veel tegenslag (ook wel apart)
    ff nog over de 0pname,s ,je hebt toch wel duidelijk gezegd,ik doe de groetjes aan mijn schoonzusje Annie
    als dat niet het geval is ,(valt dat toch wel tegen)
    hopelijk na deze tegenslagen, fijne loopdagen.
    grt An -Will

Tags: Ponferrada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 974
Totaal aantal bezoekers 315851

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: