Vrijdag 5 juni 2015. Wandeldag 16. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Vrijdag 5 juni 2015. Wandeldag 16. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 5 juni 2015. Wandeldag 16.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

05 Juni 2015 | Spanje, Fisterra

MUXIA - FISTERRA
Zoals afgesproken vandaag met Ton mijn wandelmaat, voor een dag, vanmorgen om 06.30 vanuit Muxia vertrokken naar Fisterra. Wat betreft de route en het weer een schitterende dag. Aangezien Ton 1,85 groot is een hele lange stelten heeft afgesproken dat ik mijn eigen tempo zou lopen en dat hij maar moest kijken of hij zou volgen. Wonderwel liepen we beiden nagenoeg hetzelfde tempo alleen bij bergop en bergaf was ik met mijn korte beentjes wat sneller en op de vlakke stukken was hij wat sneller. Ton zo bleek uit de gesprekken die wij voerden, is een zeer emotionele man die er alles aan doet om andere niet op de tenen te trappen. Hij heeft de tocht vanuit Nederland gelopen ter gedachtenis aan zijn broer die aan ALS is overleden. Met het bereiken van Kaap Finisterra had hij er 3025 km opzitten. RESPECT met een hoofdletter. Wel had ik hem gezegd dat er twee punten zijn waarover ik niet van gedachten wilde wisselen nl. politiek en godsdienst.
Ook bleek nog dat hij heel Frankrijk had doorkruist zonder een woord frans te spreken. Uniek. Nou hij spreekt geen woord over de grens uitgezonderd een paar woorden duits en engels maar dan ook echt maar een paar woorden. Om 10.15 tijd voor koffie en een broodje. Ton drinkt geen koffie maar twee of drie blikjes cola en onderweg tijdens het lopen drinkt hij helemaal niets. Onvoorstelbaar. Met een stevige pas bereikten we om precies 13.00 uur Finisterra . In Finisterra werden opgewacht door de duitser Michael, die vanmorgen om 08.00 uur met de bus naar Fisterra was gegaan. Eerst met zijn drietjes koffie en een pint, daarna douchen en om 15.00 uur door naar Cabo Fisterra. Daar aangekomen volgde een gigantische afknapper. Wat eerst een oord was voor pelgrims is verworden tot een toeristisch circus. Toeristenbussen rijden af en aan evenals taxis en kleine busjes en niet te vergeten tientallen campers. We hadden het daar zo gezien en zijn na ongeveer een half uur weer teruggegaan naar Finisterra. Vanavond nog even afscheid nemen, beiden vertrekken morgen voormiddag met de bus naar Santiago en ik vertrek om 06.30 te voet naar Olveiroa, ongeveer 33 km. Op dit moment nog 88 km te gaan en deze tocht zit er weer op. Volgens de weerberichten ga ik meemaken dat ik drie weken door deze regio wandel zonder een drup regen, zeer uniek en bijna niet te geloven.Morgen het vervolg van mijn tocht tot dan,
Frans

• 07 Juni 2015 - 12:48

Annie:

hoi Frans
    zo te horen gaat het allemaal goed, wat je schrijft over een circus.
    ik denk ,ondanks ik er nooit geweest ben dat het er ook zo aan toegaat in lourders
    jammer ,geen regen mooi op naar de laatste nog hopelijk prachtige daagjes.

grt Will-An