Zaterdag 6 juni 2015. Wandeldag 17. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 6 juni 2015. Wandeldag 17. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 6 juni 2015. Wandeldag 17.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Juni 2015 | Spanje, Negreira

FISTERRA - OLVEIROA
Ondanks alle goede afspraken gisteravond mijn wandelmaat voor een dag en zijn buscollega misgelopen dus geen afscheid kunnen nemen. Jammer maar zo gaat dat op de camino. Het zijn meestal korte, vluchtige en oppervlakkige ontmoetingen hoewel er soms toch wel diepgaande gesprekken plaatsvinden. Zolang het niet al te zweverig wordt vind ik het allang goed, maar niet te diepzinnig. Vandaag was het best wel weer een pittige dag. Vanmorgen om 06.30 uur bij vertrek was het gewoon koud, 10 graden en een stormachtige wind en dit direct aan zee. De kou en de harde wind hebben tot ongeveer 11.00 uur geduurd. Daarbij was het ook nog zeer zwaar bewolkt en dreigde het elk moment te gaan regenen. Maar mooi niks het is droog gebleven. Inmiddels, 18.00 uur, is de temperatuur opgelopen tot 26 graden en volgens de berichten wordt het morgen en overmorgen nog wat warmer.Ik heb nu nog twee dagtochten te gaan. Morgen van Olveiroa naar Negreira, ongeveer 32 km en overmorgen van Negreira naar Santiago 22 km.
Jammer maar het einde is in zicht.Hoewel langzaam maar zeker toch wel weer naar huis begin te verlangen. Vandaag was er wegens het vroege vertrek de eerste 25 km geen enkele mogelijkheid voor een kop koffie of om iets te eten. Ik wist dit uiteraard van te voren en had er daarom voor gezorgd dat ik voldoende bij me had. Dus even na het 20 km punt een stop voor een broodje met Spaanse ham. een halve liter Aquarius en een mandarijn en we konden er weer tegen voor de laatste 12 km. Onderweg is er een Amerikaan, vanaf mijn rust tot Olveiroa, met mij opgelopen en wonderwel liep hij exact het zelfde tempo als ik en hebben we onderweg gezellig lopen te babbelen. Hij doet iets onduidelijks met bijen in Costa Rica, maar woont in Los Angeles waar hij maar 20 - 30 dagen per jaar verblijft. Hij had schitterende verhalen over zijn belevenissen op de camino. Voor dat we het wisten waren we in Hospital en aldaar in de bar een kop koffie gedronken. Onder het verder lopen hem uitgelegd dat de afstand van 1 km in Spanje totaal iets anders betekend als bij ons, het kan varieren van 800 meter tot 2 - 3 km. In de bar had man achter de bar gezegd dat onze bestemming nog 5 km was en zijn vrouw zei 5 minuten laten dat het 4 km was, tenslotte kwam de zoon met 6,5 km uit de bus.De uiteindelijke GPS meting was 6,7 km. De herberg Casa Loncho waar ik vannacht slaap zit echt mudvol er kan geen kip meer bij. Vandaag zijn mij naar schatting een kleine 350 wandelaars tegemoet gekomen. Op een gegeven moment was het gewoon een lange rij. Ben er nu voor 100% van overtuigd dat het besluit om deze route niet meer te lopen een juiste is geweest. Vanavond na het eten is het voetbal, Barcelona tegen Juventus, de Spanjaarden zijn al dagen helemaal gek. Maar over dit en nog meer vertel ik morgen, groet,
Frans.
- afstand 31,7 km

• 07 Juni 2015 - 12:31

Annie:

hoi Frans
    ik merk aan de reacties die je schrijft, dat dit een andere tocht is
    i.v.m het contact met je andere lopers , de andere jaren kreeg ik het idee dat je met die andere niet zo veel hoefde, en gauw weer doorliep. nu eet drink en praat je gezellig met die mensen, (is natuurlijk ook veel fijner) nog 2 daagjes en het zit er weer op geniet nog ff .

grt Will-An