Afsluiting Camino's 2015. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Afsluiting Camino's 2015. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Afsluiting Camino's 2015.

Blijf op de hoogte en volg Frans

13 Juni 2015 | Nederland, Sittard

Mijn Camino's 2015 zitten er op. Afgelopen dinsdag een dagje afkicken in Santiago en woensdag met de bus naar Oporto en daarna de vlucht naar Maastricht. Zowel het dagje Santiago als de thuisreis zijn goed verlopen. Nu ik weer een aantal dagen thuis ben kan ik weer afstand nemen van het wandelen naar Santiago. Dit jaar was het een totaal andere tocht dan in de voorgaande jaren. Van de totale eenzaamheid op de route door Portugal, via het wat drukkere stuk Ourense - Santiago. Het nog drukkere stuk Santiago, Olveiroa, Muxia naar Fisterra en het totaal overlopen stuk van Fisterra terug naar Santiago. Vooral de vele ontmoetingen na Ourense waren totaal afwijkend van wat ik voorgaande jaren meemaakte op de Camino. Het begon eigenlijk met de twee Italiaanse wereldreizigers in Verin en het eindigde een uur voor de busreis naar Oporto met Paul uit Hoensbroek. Speciaal wil ik vermelden Ton uit Terborg, die ruim anderhalve dag mijn wandelmaat was en in Fisterra van het toneel verdween. Bijzonder nog was Theo, die ik op de heenreis ontmoette op het vliegveld in Eindhoven, later in de huiskamer der lage landen in Santiago en nog later tijdens een gezamenlijk afsluitend etentje. Uiteraard waren er nog veel en veel meer ontmoetingen, de een wat langer dan de ander maar over het algemeen oppervlakkige en vluchtige ontmoetingen met over het algemeen op hun manier bijzondere mensen. Uiteraard ontmoette ik ook toch wel vreemde vogels, er loopt wat rond op Gods aardkloot. Als men er achter komt dat ik al enige camino-ervaring heb komen er allerlei vragen op je af. Wat is tot nu toe de mooiste camino ?. Voor mij is de laatste nog altijd de mooiste en steekt de Camino Fisterra in zijn hele omvang er ver boven uit. Wat is tot nu toe de zwaarste ?. Kort maar krachtig de Camino Portugues Interior. Waarom doe je ieder jaar opnieuw een Camino ?. Na 9 x weet ik het nog steeds niet maar het is een bepaalde drang die ieder jaar zo in september/oktober de kop opsteekt en die ik niet kan weerstaan, ik moet. Daarom zolang ik lichamelijk en geestelijk in staat ben te gaan zal ik wel moeten gaan. Santiago trekt en alleen broeders in Petrus zullen dit kunnen begrijpen. Dit laatste houdt dus in dat dit alles in 2016 een vervolg krijgt. Tenslotte nog dit, op internet zijn op het moment en aantal figuren bezig, uiteraard Nederlanders, die het lopen van de Camino aan allerlei regeltjes willen binden. Het lopen met plastic afvalzakjes. het lopen met veiligheidsvestjes, onrust zaaien bij alleengaande vrouwen enz. enz. Aan hen de oproep : LAAT DAT VERDOMDE HOLLANDSE VINGERTJE NOU EENS ACHTERWEGE EN LAAT DE CAMINO DE CAMINO ZIJN. BEMOEI JE ER NIET MEE !!!!!!!!.
Tenslotte een woord van dank aan al mijn volgers en aan iedereen die een reactie achterliet, dank, dank en nog eens dank,
tot de volgende, hasta luego,
Frans.

Mijn Camino 2015 in cijfers:
- totale afstand: 615.4km.
- gemiddelde loopafstand per dag: 32,4 km.
- gemiddelde loopsnelheid: 5,0 km/u.
- gemiddelde snelheid overall: 4,1 km/u.
- gemiddeld aantal uren onderweg: 7 uur en 42 minuten per dag.
- gemiddeld aantal loopuren per dag: 6 uur en 28 minuten.
- aantal hoogte meters( gps meting) 16615 meters.
- gemiddeld stijgingspercentage overall: 2,7%

DE FOTO'S IN DE LOOP VAN DE VOLGENDE WEEK

  • 13 Juni 2015 - 22:03

    Corry:

    Wat een geweldige ervaringen. Ik hoop dat je daar nog lang van mag genieten !!!

  • 13 Juni 2015 - 22:51

    Toos:

    skon!!!
    op naar t volgende!
    grt

  • 14 Juni 2015 - 00:45

    Jeanne En Tinus Maas:

    Frans,
    Je hebt een grote prestatie geleverd,en ook nog mooie verslagen geschreven

  • 14 Juni 2015 - 08:32

    Ferdinand:

    Mooi eindverslag mijnheer frans. Ook mooi is uw reaktie op betweters. We kunnen leren van elkaar wat er mogelijk is en wat je het beste kan doen, maar alleen op een normale, positieve manier. Een fijne dag !

  • 14 Juni 2015 - 10:49

    Mia:

    Mooie prestatie Frans, geniet van het thuiskomen en nageniet van je Camino,

    Ik vertrek half augustus voor de Camino portugal vanaf Porto, naar ?...... vorig jaar de Northe gelopen en daarvoor de Frances.... nu maar een klein stukje dus maar ik denk eraan om muxia aan te doen enz... ik ben in 2011 in Finesterre geweest ... heel rustig, en herken niet wat jij schrijft van die drukte... ik wil dat ook wel eens zien.... of misschien toch maar niet.... ik laat het maar gebeuren en laat mij niet bang maken, ben vrouw 72 en ga altijd alleen

  • 14 Juni 2015 - 12:47

    Giny:

    Hallo Frans, weer een knappe prestatie, maar ik snap wat je bedoelt, het ieder jaar weer willen gaan je wordt er echt mee besmet. Ben weer benieuwd naar je foto's.
    Frans wil je mijn E-mail adres even aanpassen?
    Groetjes Giny

  • 14 Juni 2015 - 18:55

    Ans:

    Hallo Frans, mooi dat alles vlekkeloos is ver^lopen^!
    Leuk om de verschillen van andere keren te lezen. Het is ook leerzaam je te volgen. Maw. Kom maar op met je volgende camino!
    Groetzzzz Ans.

  • 15 Juni 2015 - 11:08

    Annie:

    hoi Frans
    goed gedaan op naar het volgende, nu eerst de kennedymars ,en dan weer het volgende?
    ook leuk de contacten met je mede wandelaars

    grt Will-An.




  • 18 Juni 2015 - 05:43

    Jan Cools:

    Beste Frans ,

    Ook ik heb je weer gevolgd ,ik denk toch op een van je zwaardere tochten.

    Bedankt voor al je info en tips,en je hebt gelijk met je laatste woorden.
    Laat voor iedereen de camino zijn camino zijn.
    Regels zijn er al genoeg en vingertjes nog veel meer .
    Ik heb dit jaar weer 2 weken gehostoleerd in Roncesvalles.
    Ook heel veel jonge mensen gaan op zijn of haar pad om de zin te ontdekken van het pelgrimeren.
    Succes het volgend jaar zal je zeker volgen en ook ik ga weer op pad.
    Groeten Jan Cools

  • 27 Juni 2015 - 19:58

    Jan Ermers:

    Frans,
    de één kan meer dan de ander.
    Een algemeen advies is (om jouw woorden te gebruiken): LAAT DAT VERDOMDE HOLLANDSE VINGERTJE NOU EENS ACHTERWEGE EN LAAT DE CAMINO DE CAMINO ZIJN. BEMOEI JE ER NIET MEE !!!!!!!!.
    Met camino groet,
    Jan(us)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: