24 mei 2013 Dag 15 Olveiroa naar Muxia - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu 24 mei 2013 Dag 15 Olveiroa naar Muxia - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

24 mei 2013 Dag 15 Olveiroa naar Muxia

Door: caminofrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 Mei 2013 | Spanje, Fisterra

Vandaag van Olveiroa naar Muxia, afstand 34,3 km, vertrokken 07.00 uur, aangekomen 14.30 uur, looptijd 6 uur en 25 minuten, rusttijd 1 uur en 5 minuten, gemiddelde loopsnelheid 5,34 km/uur en 48.599 stappen. Vandaag voor mij misschien wel de mooiste tocht van allemaal. Net als vorig jaar helemaal alleen op de route, alleen twee Fransen tegengekomen die de route de andere kant uit liepen. Uren door een schitterende natuur waar alles in volle bloei staat. Onmetelijke vlaktes met bloeiende brem en de wegranden staan vol met bloeiende aronskelken.Zelfs de hei staat hier in bloei. Wel zijn er onderweg weinig voorzieningen, de eerste gelegenheid in Hospital na ongeveer 6 km en daarna 17 km verder in Quintans. Bij de eerste alleen een grote koffie gedronken voor de prijs van 1 Euro, daarna in Quintans een pelgrimsschotel genuttigd voor 6 Euro. Een pelgrimsschotel bestaat uit spek met eieren, flink stuk verse worst, gestoofde tomaten, frites en brood en een consumptie naar keuze. Ook in de Spaanse horeca heeft de crisis toegeslagen bijna alle bars bieden een crisis wijn aan voor 1 Euro per glas of 4,50 Euro per fles. Tijdens het eten nog contact gehad met Oostenrijk waar de sneeuwgrens op dit moment op ongeveer 1100 meter ligt. Hier hebben we het beter, vandaag is de temperatuur opgelopen tot 20 -22 graden en voor het weekend worden nog hogere temperaturen verwacht. Wil nog even ingaan op een opmerking die mij via via bereikte over het lage aantal volgers deze keer. Een van de oorzaken is dat in Nederland alleen de Camino Frances telt, alle andere bestaan niet of daar is geen fatsoenlijke informatie van te krijgen. Gemakshalve vergeet men dat de Camino Frances is verworden tot een toeristische en commerciële route. Heel erg jammer, maar het is niet anders. Op de andere route is dit nog niet zo maar ik vrees er voor. Zo kom je de Portuguese en op de route naar Finisterra nauwelijks Nederlanders tegen, een enkele uitzondering daargelaten.Verder telt ook het feit dat ik via Facebook ben te volgen. Vandaag na aankomst het bekende ritueel, douchen,wasje doen, zaak op orde brengen,dit verslag doen en uiteraard een vloeibare niet alcoholvrije consumptie nuttigen. Straks een bezoek brengen aan La Virgen de la Barca aan de andere kant van Muxia. Het verhaal is dat toen Jakobus de bekering van Noord Spanje even niet zag zitten en weer wou vertrekken de maagd hem persoonlijk moed heeft ingesproken, zover de legende. Daar ligt bovendien, geloof het of niet het derde nulpunt van de camino.
Morgen op pad naar Finisterra, weer ongeveer 30 km door een zeer afgelegen gebied met allen halfweg enige voorzieningen. Vandaag ben ik in een gloednieuwe herberg voorzien van alle comfort en de vrouw des huizes spreekt vloeiend Nederlands en was blij weer eens Nederlands te kunnen spreken. Morgen geen herberg maar een simpel hotel in Finisterra. Maar daarover morgen meer.
Groetjes uit een zonnig Spanje,
Frans.
Overnachtingsadres: Albergue Bela Muxia, gloednieuw en 100% beter dan de openbare bunker in Muxia.

• 24 Mei 2013 - 18:10

Mieke:

Hoi Frans,
    Zo te lezen gaat het je weer goed af.
    Het enigste waar ik jaloers op ben, is het het prachtige weer dat je hebt.
    Maar de komende week nog veel wandelplezier.
    Gr. Mieke en Gerard.