Afsluiting Camino Portugues en Finisterra 2013 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Afsluiting Camino Portugues en Finisterra 2013 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Afsluiting Camino Portugues en Finisterra 2013

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Juni 2013 | Nederland, Sittard

Alweer enige dagen thuis en weer langzaam het normale dagelijkse ritme opgenomen en tijd om terug te kijken op de achter de rug liggende tocht. Zoals ik al eerder opmerkte was de tocht van dit jaar totaal niet te vergelijken met de tocht van 2012. Deze tocht was voor mijn gevoel pittiger dan vorig jaar, veel meer kortere en steilere klimmetijes en evenzo de afdalingen. Veel beter weer, maar dat heb je niet in de hand. Veel meer ontmoetingen en contacten met andere wandelaars/pelgrims. Samenvattend veel ontspannender en veel meer genoten. Natuurlijk wist ik wat er ging komen voor wat herbergen,restaurant,paden en wegen enz. betreft maar toch het was een genot om iedere dag weer heel relax onderweg te zijn. Op de Camino Portugues geen race voor het vinden van onderdak in openbare herbergen, geen s'morgens om 06.00 opstaande personen en geritsel van plastic zakken. Neen de Camino Portugues en ook de Camino Finisterra zijn beiden een genot voor de wandelaar/pelgrim.Ook het laatste stuk in Spanje, van Tui naar Santiago, is veel minder gestresst als de laatste 100 km van de Camino Frances.Derhalve zijn beide routes voor iedere wandelaar/pelgrim een aanrader.Ook zie je op de Camino Portugues nauwelijks kleine rugzakjes.Voor mij was de grootste ervaring dat het ook anders kan. Zo zijn op beide routes reeds verschillende private herbergen waar de sluitingstijd om 23.00 uur is en niet de belachelijke tijd van 22.00 uur.Verder heb ik ook nu kunnen constateren dat de private herbergen voor een paar euro meer veel meer en kwalitatief betere voorzieningen hebben.Voor mij reden om in de toekomst de openbare herbergen indien mogelijk volledig te mijden. Ik vraag me zelfs af of er wel toekomst is voor de openbare herbergen zeker nu ze in Galicie de prijzen per 1 mei 2013 hebben verhoogd waardoor het prijsverschil tussen veel en nauwelijks comfort, in de meeste gevallen, nog maar 4 - 6 Euro bedraagt. Tenslotte nog de opmerking dat beide routes uitstekend zijn bewijzerd en dat er ruim voldoende herbergen,restaurants en bars aanwezig zijn. Verder nog de statistische samenvatting van beide camino's:
Totaal aantal gelopen km's: 475,6
Totaal aantal uren gelopen:92,05
Totaal aantal stappen: 716902
Op naar de volgende camino ???.
Groet,
Frans.

• 03 Juni 2013 - 09:50

Erik Breeuwsma:

Beste Frans,
    Heb genoten van je reisverhaal, vorig jaar heb ik de camino frances gelopen van feb tot begin april wellicht ga ik deze ook doen, het ga je goed!
    Erik

• 03 Juni 2013 - 13:01

Jeanne En Tinus:

Hallo Frans,

Weer terug in Nederland,
    alles is goed gegaan zoals ik heb gelezen.
    Wat is de volgende lange tocht.

Tot Ziens
    Jeanne en Tinus

• 03 Juni 2013 - 21:38

Frouk:

Ik heb genoten van je verhalen en ik krijg steeds meer zin om deze pelgrimstocht te wandelen

• 05 Juni 2013 - 11:41

Toos:

hey frans
    dat waren weer mooie verslagen.
    ben benieuwd naar de foto"s
    succes met de volgende voettocht.
    doei

• 05 Juni 2013 - 21:16

Annie -will:

hoi Frans, late reactie druk druk druk.
    fijn dat je weer heelhuids thuis bent.
    mooie verslagen,nu de foto,s nog ben erg benieuwd.
    grt ook aan ons marjanneke.

will annie

• 24 September 2013 - 17:22

Paul Pustjens:

Hallo,

Erg leuk en praktisch verslag.

Ik had graag je mening gevraagd.

Ik wil in 2014, medio april/mei camino gan lopen. Een periode van ongeveer 3 weken.

Wat vond jij de mooiste en prettigste route om te lopen, de camino france of prtugues?

Is natuurlijk persoonlijke beleving maar toch.

Mvg.

Paul Pustjens
    gronsveld

• 13 Januari 2014 - 12:27

Karin Oostenbroek:

Hallo Frans,
    Heb in september 2012 de Camino vanaf St Jean pdp gelopen, alleen, super ervaring.
    Overweeg nu een stuk van de Portugese Camino te lopen. Waar ben jij begonnen, ik dacht om in Porto te starten, weet niet hoeveel km het is maar dat zoek ik op.
    Begrijp dat hij net zo pittig is als de Frances?
    Hoop op een reactie van je,
    Hartelijke groeten Karin