Zomaar een wandeldag - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zomaar een wandeldag - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zomaar een wandeldag

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

20 December 2011 | Nederland, Sittard

Na op dinsdag 14 december 2012 een deel van het Pelgrimspad gelopen te hebben, Maastricht naar Schin op Geul en door naar Valkenburg heb ik op zaterdag deze tocht voortgezet.
Om 07.10 uur vertrokken naar het station in Sittard en met de trein van 07.30 naar Maastricht en om 08.13 met de trein naar Valkenburg. Om 08.30 gestart met de tocht, eerst langs de Geul naar het echte startpunt van de etappe de kerk in Schin op Geul.Hebben wel een kleine omweg gemaakt via de Kluis op de Schaelsberg, een pittige klim van ongeveer 35 minuten omhoog.
Afstand tot de kerk 5,2 km. Van Schin op Geul via Engwegen en de Keutenberg naar Wylre waar de Brands brouwerij word gepasseerd.Totaal afgelegde afstand 9,2 km. Van Wylre gaat het naar Eys via de Bolsberg, een zeer pittige klim, een echte kuitenbijter. Boven op de Bolsberg lag nog sneeuw.
Na een steile en glibberige afdaling aangekomen in Gulpen. In Gulpen is de markering van de route niet al te duidelijk maar dank zij de routebeschrijving en de kaart komen we er wel uit. Na Gulpen verlaten te hebben volgt een heel mooi stuk langs het riviertje de Gulp. Na het Eysserbos te hebben doorkruist met de nodige stijgingen en afdalingen passeren we Eys.Inmiddels 15,7 km afgelegd en tijd voor een kleine pauze van ongeveer 15 minuten. Na een kleinigheid gegeten en flink wat gedronken te hebben gaat het verder naar Ubachsberg .Dit gedeelte is een van de pittigste gedeelten van het Pelgrimspad steeds omhoog en omlaag en vrijwel geen echte vlakke gedeelten. Passeren de wereldsteden Eysserheide en Trintelen en arriveren na in totaal 20,7 km in Ubachsberg.Van hieruit gaat het verder naar Voerendaal een mooie route met soms wel erg modderige en gladde wegen. We verlaten nu langzaam het Heuvelland en het wordt langzaam maar zeker vlakker, in de verte zien de hoge kantoorgebouwen van Sabic in Sittard.Tot nu toe steeds gelopen in een heerlijk winterzonnetje bij een temperatuur die opgelopen is van 3 naar 7 graden.na 26,7 km bereiken we Voerendaal in de eerste instantie het geplande einddoel van deze dagtocht maar omdat het nog vroeg is (14.00) besluit ik om er nog maar een stuk aan vast te plakken en door te lopen naar Nuth.
Ik kom nu op bekend terrein want de etappe van Voerendaal naar Sittard heb ik reeds eerder gelopen, maar dan van noord naar zuid terwijl ik nu loop van zuid naar noord.Via Retersbeek,Weustenrade,Brommelen, Wijnandsrade en Hunnecum bereik ik na 32,7 km de rand van de gemeente Nuth.
Na een korte pauze en nog 3,3 km bereik ik station Nuth waar ik om 16.10 de trein naar Sittard heb.
Om 16.35 zijn we weer thuis. Gelopen afstand 36 km. Looptijd 7uur en 20 minuten.Gemiddelde snelheid ongeveer 4,9 km per uur. 36 km zijn voor mij 54587 stappen. In totaal hebben we inmiddels 1750 km afgelegd.

Peregrino soy,a Santiago voy.

• 21 December 2011 - 10:15

Annie:

loop nou niet te veel,dadelijk ben je zo afgepeigerd dat je niet meer kan gaan,je schrijft we. wie is er mee geweest?? wel knap houw het vol.
    grt an, will, guus.
    p.s tot kerst