Dag 9 Spoordonk - Steensel 29,5 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dag 9 Spoordonk - Steensel 29,5 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dag 9 Spoordonk - Steensel 29,5 km.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

17 Mei 2022 | Nederland, Sittard

Morgenstond heeft goud in de mond daarom ook vanmorgen weer op tijd vertrokken uit Spoordonk voor de etappe naar Steensel. Landschappelijk wederom een geweldig mooie etappe. In het begin wat minder maar vanaf Middelbeers steeds puur natuur. In Middelbeers eerst nog door het dorp maar al snel de natuur in en hoe. De route liep door de Landschotse heide een gebied met deels nog echte heide die niet volledig overwoekerd is door grassen en berkenopslag. Ongekend mooie vergezichten en en wat een rust,ongelooflijk. Ook de nodige vennen ontbraken niet.Het enige wat er te horen was waren de vogels en een oorverdovend gekwaak van kikkers. Geen enkel nadeel ?. Jawel stilstaan was verboden, op het moment dat je maar een minuutje stilstond werd je opgevreten door de muggen. Dus doorgaan met die banaan. Na het verlaten van de heide ging de route nog steeds over zandwegen en paden door een bosrijk gebied, afgewisseld met landerijen , naar Vessem.e loopt eigenlijk om Vessem heen maar ik ben het dorp ingelopen op zoek naar horeca en jawel het geluk was wederom met de domme er was horeca open. Dus tijd voor koffie en tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn navigatie op te laden. Na de koffie een doorsteek gemaakt naar de route via de pelgrimsherberg. Ik had plan om daar een kijkje te nemen maar helaas deze was dicht en met hoge onneembare hekken omgeven. Niet getreurd zo belangrijk is dat nou ook weer niet. Wel had ik graag deze herberg vergeleken met de vele herbergen die ik in Spanje en Portugal heb bezocht. Door een landelijke omgeving via nagenoeg alleen zandwegen op naar Knegsel. Onderweg nog even getwijfeld of ik de aangegeven grafheuvels zou bezoeken. Toch maar doorgelopen. Ook bij Knegsel ging de route weer om het dorp heen. Ik begin me af te vragen waarom de dorpen vermeden worden. In de dorpen zijn toch de voorzieningen die de wandelaar nodig kan hebben. In Knegsel op het dorpsplein een flinke pauze gemaakt en de meegebrachte lunch gebruikt. Na de lunch wederom een doorsteek naar de route gemaakt en de laatste kilometers naar Steensel volbracht alwaar ik net op tijd was voor de bus naar Eindhoven en verder met de trein naar huis.

Even over de bewijzering, de bewijzering is over het algemeen goed te noemen maar soms op onlogische plekken aangebracht of door de begroeiing slecht zichtbaar. Voor mij, ik loop op GPS, geen probleem maar voor anderen weleens verwarrend. Ter informatie ik heb geen boekje van het Pelgrimspad maar haal alle info van internet en in het Brabantse land ook veel uit mijn eigen geheugen. Dat heb je met Brabanders. Nu nog even over het weer vandaag. Vanmorgen bij vertrek en het eerste uur lichte miezerregen en een temperatuur van 14 graden, gaande weg bleef het wel zwaar bewolkt en een langzaam oplopende temperatuur tot 19 graden in Vessem. Tijdens mijn koffiepauze viel er een stevige bui maar daar had ik uiteraard geen last. Na vertrek uit Vessem kwam er een waterig zonnetje door wat zich alras omzette in de bekende koperen ploert en in Knegsel was de temperatuur al gestegen tot 24 graden. Bij aankomst in Steensel stond 27 graden op de teller. Al met al was het m.u.v. het laatste uur lekker weer om in een rustig tempo te wandelen. Morgen moet ik om eerder genoemde redenen een dag overslaan maar ijs en weder dienende zijn donderdag weer onderweg van Steensel naar Heeze.

Tot donderdag,

Tijd onderweg 7.10 uur

Pauze 40 minuten

Gem. loopsnelheid 4 5 km/uur

Gem. overall 4,1 km/uur

Afstanden van aankomstpunt openbaar vervoer tot aan het instappunt op het einde,

;

• 17 Mei 2022 - 22:31

Nico:

Bedankt weer tot morgen een goede nachtrust

• 18 Mei 2022 - 12:44

Toos:

hoi.
    weer een mooi verslag en foto.s
    nederland is toch wel mooi he?
    geniet van je vrije dag.
    grt Toos

• 19 Mei 2022 - 22:38

An,:

Hoi Frans
    Goed bezig, wel te hopen dat het weer een beetje meezit, voorspeld niet veel goeds
    Duimen maar
    Grt Will &An