Dag 13 Thorn - Sittard 29,9 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dag 13 Thorn - Sittard 29,9 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dag 13 Thorn - Sittard 29,9 km.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 Mei 2022 | Nederland, Sittard

Omdat het openbaar vervoer van Sittard naar Thorn perfect op elkaar aansloot ( trein en bus) vandaag weer heel vroeg te kunnen vertrekken voor mijn etappe naar Sittard. Na het verlaten van Thorn werd al meteen België binnengewandeld . Vanaf Thorn tot Maaseik loopt de route nagenoeg gelijk met een officiële Camino naar Santiago en wel de route die loopt van Millingen aan de Rijn tot Eijsden. De route is dan ook bewijzerd met de officiële stickers van het Vlaams Genootschap. De route volgt tot aan Maaseik de rivier de Maas en gaat via de pater Sangersbrug weer Nederland binnen. Bijna de gehele route gaat door een rivierenlandschap en over de Maasdijk. Langs grote en kleine jachthavens en recreatiegebieden wordt al erg vroeg Maaseik bereikt. Als ik in mijn huidige tempo zou doorstappen zou ik wel heel erg vroeg in Sittard zijn. Daarom maar Maaseik ingelopen en een kijkje op de Markt genomen waar het vandaag ook markt was. Ook was het kermis in Maaseik, even een koffie gescoord en weer op pad. Even door de wei naar Roosteren en via Kokkelert weer de Maasdijk op nu aan Nederlandse zijde. Vroeger ging de route via Vissersweert maar na de herinrichting van de Maazvalldi is dit niet meer het geval . Na Illikhoven gepasseerd te zijn kwamen we langs een enorme grindwinning met alle bijbehorende bedrijvigheid. Het gevolg van deze grindwinning is dat de route hier gewijzigd is en we via een andere 00route naar Grevenbicht lopen . Even voor Grevenbicht weer een aanpassing waardoor de totale route iets korter is geworden dan volgens het boekje. We naderen nu Born alwaar het vandaag ook markt is . Even een zijsprong gemaakt naar de restanten van het oude kasteel en via een woonwijk Born weer verlaten. Na de A2 te zijn overgestoken wordt het Limbrichter bos doorkruist en via het kasteel van Limbricht en het centrale plein de Platz met cafe Salden gaat het via een paar binnenwegen naar Sittard. Aangezien Sittard mijn woonplaats is en ik nagenoeg aan de route woon ben ik niet doorgelopen maar meteen naar huis .De resterende 800 meter zijn voor morgen. Morgen geen openbaar vervoer om te beginnen en ook geen einddoel, we zien wel waar het schip/wandelaar strandt.

Nog een opmerking, het was vanmorgen vroeg wel heel erg fris zo niet gewoon koud pas om de uur of elf werd het beter.

Tot morgen

Afstand 29,9 km.

Onderweg 6.25 uur.

Pauze 0.42 uur.

Looptijd 5.20 uur

Gem. loopsnelheid 5,3 km/uur.

Gem. overall 4,7 km/uur.

• 25 Mei 2022 - 21:06

Toos:

Hoi Frans
    Weer een mooi verlag/omgeving en foto's .
    Voor morgen weer succes.
    Grt.Toos

• 27 Mei 2022 - 09:41

Annie:

Hoi Frans
    Lekker ff over de markt, je zal toch wel een harinkje gesmikkeld hebben?
    Mooie route., mooie foto, s
    Grt Will &An