Geira Romana - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Geira Romana - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Geira Romana

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

05 Juni 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag op naar Santiago. Start in A Estrada en dan in een gezwind tempo naar de kathedraal.
Na A Estrada te hebben verlaten bij een temperatuur van maar 8 graden gaat het eerst door een industriegebied alvorens een zeer landelijke omgeving te doorkruisen. De zacht glooiende route geeft vandaag geen onoverkomelijke problemen en gaat meestal langzaam bergafwaarts. De omgeving wordt hoofdzakelijk beheerst door bos en weilanden en enkele zeer kleine dorpjes zonder voorzieningen. Het enigste wat er onderweg te zien is, is de kapel van Aranzazu na iets meer dan 8 kilometer. Na Vilacriste te hebben doorkruist arriveren we al snel bij de beroemde brug van Pontevea over de zeer bekende Rio Ulla. Direct na de brug is het tijd voor koffie en gaan we naar cafe Casa Pernas . Na een ruime pauze weer verder, langs Reis en Raris komen we in Sestelo . Tot hier ging het veelal over asfaltwegen maar vanaf nu meer en meer onverharde maar goed begaanbare paden en smalle weggetjes. Van Sestelo is het overigens maar enkele kilometers naar het bekende Padron aan de Camino Portugues. Met nog ongeveer 9 kilometer te gaan bereiken we San Simón de Ons alwaar we nog maar eens een pauze inlassen om niet te vroeg in Santiago aan te komen. Nog steeds over onverharde paden verder tot in San Sardurniño, terwijl we in het enge dierenbos te maken krijgen met een korte maar felle regenbui. Na een afdaling van 700 meterkomen we in een industriegebied van Montouto en bereiken al snel een doorgaande weg met aan weerszijden een voerpad. Net voor de grote weg is er een kleine bar waar nog even gestopt wordt voor een blikje fris en een stempel. Nog even een stukje afdalen en we staan aan de doorgaande weg die recht toe recht aan naar Santiago gaat. Ik heb deze weg gevolgd tot aan het station van Santiago en daarna over een mij bekende route via de Plaza Galicia naar de kathedraal te lopen. Om 13.50 sta ik dan na deze wondermooie maar erg zware camino op het plein voor de kathedraal. Ik heb het weer geflikt. Na een paar foto's en even te hebben rondgekeken op naar de huiskamer der Lage Landen voor een praatje en koffie. Het was even een ervaring om na 11 dagen weer gewoon in het Nederlands te kunnen communiceren. Na de huiskamer op naar Hostal la Salle waar ik altijd overnacht als ik in Santiago ben. Daar wederom het gebruikelijke ritueel en daar kwam vandaag nog bij het selecteren van de spullen die ik morgen bij mijn tocht naar Muxia en Fisterra mee ga nemen. Waar ik van denk dat ik het niet nodig heb blijft achter in Santiago. Straks nog even een hap eten en een toer door de stad en morgen weer fris en monter op pad.
Tot morgen,
Frans.

A Estrada - Santiago de Compostela
Afstand: 31 km.
Gem. loopsnelheid: 5,9 km/u.
Gem. overall: 5,2 km/u.
Looptijd: 5.50 uur.
Pauze: 1.10 uur.
Tijd onderweg: 7.00 uur.
Vertrek: 06.50 uur.
Aankomst: 13.50 uur.
Meters omhoog: 509 m.
Meters omlaag: 554 m.
Temperatuur bij vertrek: 8 graden.
Temperatuur bij aankomst: 14 graden.

• 27 Juli 2019 - 08:42

An:

Hoi Frans
    Net wat je zegt toch weer mooi geflikt ,en ik doe het je niet na ,petje af

Grt An

Tags: A Estrada