Camino Geira Romana - Reisverslag uit Caldelas, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Camino Geira Romana - Reisverslag uit Caldelas, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Camino Geira Romana

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

27 Mei 2019 | Portugal, Caldelas

Geira Romana
Maandag 27 mei 2019

Camino Geira Romana
dag 1 en 2.
26 en 27 mei 2019

Alle nu volgende verslagen zijn gemaakt na mijn thuiskomst op basis van mijn aantekeningen en herinneringen en ervaringen en beleving. Veel leesplezier.

Zondag 26 mei 2019 reisdag.
In de late middag met de trein van Sittard naar Charleroi Sud en van daar met de bus naar Charleroi Airport. Vandaar met de hoteltaxi naar mijn overnachtingshotel.

Maandag 27 mei 2019.
Vandaag erg vroeg uit de veren om 04.00 uur, ontbijten en met de hoteltaxi naar de luchthaven.
Op de luchthaven geen problemen bij bagage incheck en veiligheidscontrole en onder het genot van een kop koffie wachten op het sein om in te stappen voor de vlucht naar Porto. Vlucht vertrekt keurig op tijd en na een voorspoedige en rustige vlucht op tijd in Porto aangekomen. Na het ophalen van de bagage meteen een toilet in om om te kleden in wandeltenue aangezien ik vandaag ook nog de eerste etappe ga afleggen. Na het omkleden op naar de bushalte voor mijn reeds gereserveerde bus naar Braga. Na een korte wachttijd, 20 minuten, kon ik reeds instappen en precies op tijd 09.30 vertrok de bus naar Braga om daar 55 minuten later aan te komen. Van het busstation naar de kathedraal, mijn startpunt, zijn slechts 800 meter of een minuut of tien. Na in de kathedraal mijn eerste stempel te hebben opgehaald nog even door de stad gewandeld, koffie gedronken en nog even alles nagekeken. Om klokslag 12.00 uur, volgens planning, vertrokken voor de eerste etappe:

Braga - Caldelas.
Start aan de voordeur van de kathedraal van Braga en via de Arco da Porta Nova naar de Rua da Boa Vista. De straat heeft de eer dat hier een aantal verschillende camino's door komen. De Camino Portugues Central, route via Braga, de Camino Torres en deze camino. De Camino da Geira Romana loopt ongeveer 2 km samen met de twee genoemde camino's en daarna gaat hij rechts af. Dit rechtsaf gaan is geen probleem ware het niet dat dit op geen enkele wijze staat aangegeven. Dus puur op GPS gaan lopen. Na een tijdje door de buitenwijken van Braga wordt de omgeving wat landelijker om bij het Mausoleum van San Fructuosa te belanden. Even fototje nemen en weer verder. Na een tweetal kleine dorpjes aan de rand van Braga kom je terecht op een doorgaande weg de CM 1282 die je uiteindelijk over de Ponte do Bico leidt om de Rio Cávado over te
steken. Nu wordt de omgeving nog landelijker en over stille wegen van voornamelijk de beroemde en beruchte Portugese keitjes. Na ongeveer 2 kilometer wordt het klooster van Sint Andre van Rendufe bereikt. Dit niet in gebruik zijnde klooster verkeert in zeer slechte staat met uitzondering van de bijbehorende kerk. De kerk is gesloten dus niet te bezichtigen.
Direct na het klooster begint de eerste klim van deze dag, maar eerst tijd voor koffie en wat te eten.
Naast het klooster ligt een bar maar jammer maar helaas: gesloten. Dan maar de bult op en kijken of daar iets is. Inderdaad na ongeveer 1,5 kilometers staat er een bord: bar 500 meter. Oké op naar de bar, maar ook deze is gesloten. Gelukkig was er iemand op straat die me wist te vertellen dat er nog eens 500 meter verder een bar was die wel open was. Deze 500 meter bleken iets meer te zijn, zoveel meer dat de lieve juffrouw in mijn GPS wist te vertellen dat ik inmiddels 2 kilometer buiten de route zat en weer op de Camino Central. Toch maar de bar aangedaan en daar een tweetal goed belegde broodjes genuchtigd en twee koppen voortreffelijk koffie gedronken en nog twee blikjes Aquarius meegenomen en dat alles voor 8,- euro.
De keuze was nu om de 2 kilometer terug te lopen naar de route of een doorsteek te maken langs een kleine rivier en na 3 kilometer weer op de goede route te komen. Gekozen voor het laatste.
Onder een stralende zon een temperatuur van 23 graden en een zacht briesje inmiddels mijn eindpunt tot op 5 kilometer genaderd en het gaat nog steeds langzaam bergop. De route verlaat nu de doorgaande weg en we moeten een voetpad omhoog wat echt steil omhoog gaat over een afstand van ongeveer 1 kilometer. Op het einde de asfalt weg oversteken en rechtsaf richting Caldelas na ongeveer 4 kilometer wordt het einddoel van deze dag bereikt. Pensao Correia, een eenvoudig maar brandschoon hoteletje aan de rand van Caldelas. Caldelas staat bekend om zijn thermale baden en is de eerste plaats in het Geres Park wat je tegenkomt. Na het inchecken, meteen een afspraak gemaakt voor het avondeten, vanaf 20.00, gedoucht, de was gedaan en inkopen voor morgen gedaan.
Samenvatting:
Voor de eerste dag was dit een hele mooie aanlooproute en een fijne etappe om weer in het camino-ritme te komen. Na het verlaten van de buitenwijken van Braga was het een landelijke route die jammer genoeg vrijwel alleen over verharde wegen ging.
Tot morgen,

Meters omhoog: 292 m
Meters omlaag: 335m
Hoogste punt:195 m
Laagste punt: 34m
Temperatuur bij vertrek 20 graden.
Temperatuur bij aankomst 24 graden.
Zonnige en vrijwel onbewolkte dag.

De foto's worden later geplaatst