Maandag 11 juni 2018. Wandeldag 19. - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 11 juni 2018. Wandeldag 19. - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 11 juni 2018. Wandeldag 19.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Juni 2018 | Spanje, Caldas de Reis

Vandaag op een voor mij uitzonderlijk vroeg tijdstip vertrokken in het volslagen donker. Dit was in verband met de afstand, meer dan 40 kilometer, en het te verwachten weer, regen in de namiddag. Beide hebben precies geklopt het was meer dan 40 kilometer en om twee uur begon het te regenen en dat doet het nu nog ( 18.00) Toen ik vertrok was het nog donker en het heeft bijna twee geduurd voordat het echt licht was.Het lopen in het donker viel erg mee, ik heb me niet een keer verlopen, mede dank zij de lieve mevrouw in mijn navigatie die me precies vertelde wanneer ik links of rechtsaf moest. Bovendien kon ik behoorlijk tempo maken aangezien de verschillen in hoogte en de afdalingen niets voorstelden. Na 10 kilometer even een kop koffie en weer gaan met de geit. Uiteraard heb ik de eerste uren niemand gezien, niet voor en ook niet achter me. Binnen de 4 uur was ik al in Pontevedra,ruim 20 kilometer. Even koffie aan het station en weer verder. Het liep nog steeds gesmeerd en na bijna 30 kilometer haalde ik de late vertrekkers uit Pontevedra in en dit inhalen heeft gewoon geduurd tot ik aan kwam in Caldas de Reis. Vandaag allerlei soorten van pelgrims/wandelaars gezien en ook de kleine rugzakjes ontbraken uiteraard niet. Bovendien zit ik nu binnen de 100 kilometer van Santiago en 100 kilometer te voet is minimum afstand die men gelopen moet hebben om de Compostela te krijgen. De Compostela is een plechtige verklaring van het Kapitel van de kathedraal van Santiago dat men de pelgrimstocht naar het graf van Jakobus heeft volbracht. Bovendien moet men vanaf de 100 kilometer minstens twee stempels per dag hebben ter controle dat men niet heeft gesmokkeld. Er zijn er die in deze 100 kilometer tig meer stempels hebben als ik in de afgelopen bijna drie weken. De kleine rugzakjes zijn in de bars en op de terrassen gemakkelijk te herkennen, ze voeren over het algemeen het hoogste woord. Let op ik oordeel of veroordeel niet, ik constateer. Wat ik in heb geconstateerd uit gesprekken met wandelaars/pelgrims die met een boekje lopen is dat zelfs de aller nieuwste boekjes niet altijd up to date zijn vooral niet wat betreft de overnachtingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld in de nieuwste Outdoor gids van de Camino Portugues staan voor Redondela buiten de openbare herberg en drie private vermeld. Het zijn er ondertussen 14. Opvallend is dat gisteravond alle private herbergen volledig bezet waren en de openbare nog half leeg was. maar ja als je in 2018 de mensen nog steeds om 22.00 uur in bed stopt moet niet vreemd opkijken als ze weg gaan blijven of je mijden. Bovendien voor een paar eurotjes meder heb je 200% meer comfort mede vanwege de concurrentie.Ik zelf verblijf vannacht in een hostel in Caldas de Reis voor 20,- incl. ontbijt. Ik heb alles voor me zelf. Een tweepersoons bed met lakens en een dekbed, een eigen badkamer met handdoeken zeep en shampoo, televisie en als toetje een fles water en een zakje met koekjes. Onder de hostel is een bar waar ik straks kan eten. Wat wil je nog meer. Aangezien ik morgen voor de ontbijttijd vertrek ligt er morgen vroeg een ontbijtpakketje voor mij klaar aan de receptie.Voor morgen staat er weer een stevige etappe op het programma van ongeveer 35 kilometer en voor overmorgen de kortste etappe die ik ooit op een camino gelopen heb, 8 kilometer. Maar dat is voor morgen en overmorgen nu nog even vandaag:
Etappe: Redondela - Caldas de Reis
Afstand: 42,9 km. meer dan een marathon.
Vertrek: 05.30
Aankomst: 14.05
Tijd onderweg: 8.35
Looptijd: 7.50 gem. loopsnelheid 5,5 km/u
Rusttijd: 0.45 gem.overall 5,0 km/u.
Meters omhoog: 587
Meters omlaag: 520
Uit bovenstaande cijfers blijkt dat ik nu al klaar ben voor de Kennedymars in Someren in het eerste weekend van juli.
De groetjes en tot morgen, Frans.