Zondag 10 juni 2018. Wandeldag 18. - Reisverslag uit Redondela, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zondag 10 juni 2018. Wandeldag 18. - Reisverslag uit Redondela, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zondag 10 juni 2018. Wandeldag 18.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 Juni 2018 | Spanje, Redondela

Vandaag geen rustige dag zoals je toch van een Spaanse zondag zou verwachten. Het was vandaag niet de afstand of het omhoog of omlaag waar de verrassing inzat. Het was meer het weer of beter gezegd de gevolgen van het weer, Zoals ik al eerder meldde valt de regen hier zeer overvloedig. Toen ik vanmorgen om zeven uur vertrok kwam het met bakken uit de hemel en was het sinds gisteren 11.00 uur nauwelijks droog geweest.
Ongeveer 7 kilometer na het vertrek de eerste verrassing waar eerst nog een loopbrug was over een rijk gevulde beek zag je nu nog allleen maar de eerste paar planken en de rest lag onder water. Een stukje verder langs de beek lag tussen de bomen een paal over de beek waar je kon oversteken en een andere mogelijkheid was er niet. Dus na rijp beraad en ampele overwegingen de sprong gewaagd en jawel ,gelukkig de overkant bereikt. Een paar honderd meter verder stond het hele pad over de volle breedte onder water evenals links en rechts een stuk het bos in. Opnieuw maar de gok gewaagd en over takken stronken naar de overkant. Dit laatste ritueel heeft zich nog een paar keer herhaald met het gevolg natte voeten. Daar kun je tijdens het lopen weinig aan doen want droge sokken aantrekken helpt niet, je schoenen zijn van binnen ook nat. Toen we deze problemen overwonnen hadden kwam ik voor de keuze te staan om, even voor O Porrino, links om door de natuur te gaan of rechtdoor door het industrie gebied. Vijf jaar geleden ben ik door het industriegebied gegaan en nu dus door de natuur. Volgens de geleerden een hele verbetering deze omleiding. Nou voor mij niet. De eerste paar kilometers gaan inderdaad door de natuur, maar zo gauw je de autoweg bent overgestoken volgt er lange, zeer lange kleurloze asfaltweg tot je weer over de autoweg gaat en een pad gaat volgen langs de rivier. Heel leuk dat de gemeente een wandelpad heeft aangelegd voor de bewoners maar om daar nou de pelgrims over te sturen, nee dus. Bovendien via dit pad mis je nagenoeg het hele centrum van het stadje.
Niet doen dus. Voor wat betreft de afstand maakt het niets uit wat je ook kiest.
Eenmaal O Porrino gepasseerd waren behoudens een tweetal stevige kuitenbijters de problemen voorbij, dacht ik. Op een kilometer of zes voor het einde van deze etappe had mijn smartphone in een keer geen satelietontvangst meer. Probleemtje aangezien het adres van mijn, onderkomen voor vannacht er instond en zonder enige aanwijzing is het moeilijk zoeken.
Uit eindelijk ben ik toch op mijn overnachtingadres aangekomen en hier in Redondela is het al droog vanaf 11.00 uur zeggen ze.
Nog even de cijfers voor vandaag:
Etappe: Tui - Redondela.
Looptijd: 6.22 gem. loopsnelheid: 5,3 km/u
Rusttijd: 0.58 gem. overall 4,5 km/u
Meters omhoog: 349
Meters omlaag: 387
Morgen de langste etappe van deze camino meer dan 40 km.
Tot morgen,
Frans.