Maandag 28 mei 2018. Wandeldag 5. - Reisverslag uit Gallegos de Argañán, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 28 mei 2018. Wandeldag 5. - Reisverslag uit Gallegos de Argañán, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 28 mei 2018. Wandeldag 5.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

28 Mei 2018 | Spanje, Gallegos de Argañán

Een korte tocht had ik vandaag op het programma zo ergens tussen de 16 en 18 kilometers. Daarom pas op het voor mij zeer ongebruikelijke tijdstip van 11.00 uur vertrokken. Nadat ik de overigens mooie plaats Ciudad Rodrigo had verlaten volgde er eerst een vijftal kilometers over een rustige asfalt weg die tenslotte overging in een halfverharde weg. Landschappelijk verschilde de route niet zoveel van de vorige dagen met dien verstande dat het terrein veel glooiender werd zeg maar gerust heuvelachtiger. De vlakte van de Meseta werd verlaten en ik kreeg een voorproefje van wat mee straks in Portugal te wachten staat. De volgende 12 kilometer steeds heuveltje op en heuveltje af tot op de plaats van bestemming. Het weer hield zich goed ondanks dat het steeds dreigde te gaan regenen. Naar mate ik mijn einsbestemming naderde werd deze dreiging steeds groter. Na ongeveer 10 kilometer en korte pauze weer gaan met die banaan. Na een zeer voorspoedige wandeling en nog steeds zonder een drup regen aangekomen in Gallegos de Arganan. Onderweg een straf tempo aangehouden om te testen hoe het met de conditie was gesteld. Ik ben hieromtrent niet ontevreden. Aangekomen in het centrum van het dorp op zoek naar de herberg edoch geen kip op straat en het gemeentehuis was gesloten. Op een plattegrond zag ik dat er 4 bars waren in het dorp en als ze ergens van wanten weten is het in de lokale bar. Aan de hand van mijn navigatie alle bars afgegaan en wat denk je laatste was open.Het probleem was dat niemand ook maar ooit van een herberg had gehoord, ik kreeg het advies om door te lopen naar Aldea de Bispo een dertiental kilometers verder op. Dit was voor mij in eerste instantie geen optie, maar ja als het niet anders kon dan moest het maar. Ik zou daar dan rond half zeven zijn aangekomen. Plotseling kreeg iemand de helderheid van geest om de gemeente te bellen en toen de info dat er inderdaad een overnachtingsmogelijkheid was. Ik werd naar het gemeentehuis gestuurd en moest daar wachten tot er iemand kwam. Op naar het gemeentehuis en na ongeveer 20 minuten verscheen er een jonge man die me meenam naar het slechtste onderkomen wat ik ooit heb meegemaakt. Het was dat het eigenlijk al te laat was anders was ik als nog verder gelopen.
Ik zit nu in een oud en vervallen huis in een oude woonkamer. Geen enkele vorm van comfort. Twee tweepersoons oude gammele bedden, zes oude stoelen en een open haard. Er is stroom en er hangt een peer aanhet plafond die ongelooflijk ook nog aangaat als je het licht aandoet. Er is geen toilet, geen douche en geen water. Daarvoor ben ik verwezen naar de bar 300 meter verder op.
Als een van jullie ooit deze route loopt hier moet je dus absoluut niet zijn.
Zo zie je maar ook het leven van een wandelaar gaat niet over rozen.
Morgen staat er een etappe van 25 km op het programma en onderweg na ongeveer 13 km loop ik Portugal binnen waar ik de volgende dagen doorheen loop.
De route word nu aanzienlijk pittiger dat weet ik nog van de Camino Portugues Interior in 2015. Maar dat zien we morgen wel weer. Straks nog even een kleinigheid eten in de lokale bar en de nacht in.
Gelukkig heb ik vanmorgen genoeg mondvoorraad ingeslagen dus dat zit wel goed. Tenslotte de statistieken van vandaag:
Etappe: Ciudad Rodrigo - Gallegos de Arganan.
Afstand: 17,4 km.
Vertrek:11.00
Aankomst:14.37
Tijd onderweg: 3.37
Looptijd: 3.17 gem.snelheid 5,3 km/u
Rusttijd: 20 minuten, snelheid overall 4,8 km/u
Meters omhoog: 269
Meters omlaag: 268
Terwijl ik dit schrijf is het inmiddels stevig beginnen te regenen en de vooruitzichten voor morgen zijn niet best.
Morgen bij het overschijden van de Portugese grens word het een uur vroeger en komen we dus ook een uur vroeger aan, dat verliezen we weer als we volgende week weer Spamje ingaan.
Tot morgen,
Frans..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 315856

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: