Zaterdag 26 mei 2018. Wandeldag 3. - Reisverslag uit Alba de Yeltes, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 26 mei 2018. Wandeldag 3. - Reisverslag uit Alba de Yeltes, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 26 mei 2018. Wandeldag 3.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

26 Mei 2018 | Spanje, Alba de Yeltes

Vandaag zou vooraf een bijzondere dag worden mede gezien de route en de verwachtte weersomstandigheden. Nu de weersomstandigheden zijn alleszins meegevallen, het is de gehele dag droog gebleven en we hadden er een lekker temperatuurtje bij, 20 graden. Vanmorgen met zijn vieren vertrokken uit San Munoz en de eerste anderhalf uur lekker samen gelopen. Probleem was dat het tempo voor mij te laag lag en heb dus afscheid genomen van de andere m.d.v. dat we elkaar in de namiddag in de herberg weer zouden treffen.
Dus moedermens alleen op door een van God en alle mensen verlaten gebied wat mede door de overvloedige regen vannacht en vanmorgen vroeg zijknat was. Dankzij mijn gamaschen geen last van het hoge natte gras en de opspattende modder. Wel moest er goed opgelet worden want op sommige plaatsen was het spekglad.De zachte en modderige bovenlaag maakte het lopen extra zwaar en pittig. Ondanks dat ging het prima en gemiddelde snelheid van 5.4 km/u was zonder problemen te doen. Ook vandaag stonden er een aantal doorwaadbare plaatsen op het programma en wel 4. Van deze 4 was de eerste het moeilijkste en de breedste. In deze poel die door een beek wordt doorsneden zaten, zover ik ze kon zien 4 waterschildpadden en ontelbare kleine visjes van een mij onbekend merk.
Het was een hele klus om weer de wandelschoen uit en de waterschoenen aan te doen en dat alles in zijknat gras en tegen een vrij steile helling. Na het oversteken van deze voorde, zo heten die dingen in het nederlands, ben ik de volgende 9 kilometers verder gewandeld op mijn waterschoenen tot de volgende voorde en de volgende voorde en de laatste voorde. Al met al was het vandaag een natte maar wel mooie tocht. Door dit gedoe met de voordes zakte de gemiddelde loopsnelheid aanzienlijk want het lopen op waterschoenen gaat toch iets moeilijker dan op wandelschoenen.Het wordt afgezaagd maar het is een wat de natuur betreft geweldig en fantastisch. Je ziet nog eens wat. Vandaag, ongelooflijk veel mussen, 2 wilde zwijnen, 4 x een ree, verschillende soorten vlinders en wederom mijn vriend de koekoek gehoord. Waar vind je dit alles nog ?. Ondertussen nog even de Rio Yeltes overgestoken, geen probleem, gewoon van steen naar steen en kijken waar het minste water staat. Bij aankomst in Alba meteen de eerste de beste bar in voor koffie en de barman waarschuwde meteen de beheerster van de herberg, die dan ook vrij snel verscheen. Ben in de herberg meteen begonnen om alles in te ruimen. Na ongeveer een uur verschenen mijn 3 companen en we zijn toen gevieren even in de bar een pint gaan drinken en afgesproken om vanavond te eten. In verband met een of andere voetbalwedstrijd kan dat al om 19.00 uur. Ik kijk nu naar buiten en zie dat het mooie weer op is, het regent. Morgen een vrij eenvoudige route van ongeveer 25 km en eindelijk weer eens een overnachting in een hostal.
Maar dat is voor morgen. Nog de cijfers van vandaag de dag:
Etappe: San Munoz - Alba de Yeltes
Afstand: 27,1 km.