Wat gaat er mee in de rugzak en wat nog meer...... - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Wat gaat er mee in de rugzak en wat nog meer...... - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Wat gaat er mee in de rugzak en wat nog meer......

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 April 2018 | Nederland, Sittard

Nog een kleine 10 dagen en dan is het zover op weg naar Salamanca om daar te beginnen aan mijn zoveelste camino, de Camino de Torres. Tijd om mijn uitrusting voor onderweg op orde te brengen en te kijken wat er allemaal mee gaat. Gelet op mijn ervaringen opgedaan in de vorige tochten en rekening houdende met de kreet ''alles wat je thuis laat is mooi meegenomen "', en me niets aantrekkend van je rugzak mag niet meer wegen dan 10% of 15% van je lichaamsgewicht, maar wel dat ik nog enige luxe onderweg wil en gebruik wilmaken van de technische mogelijkheden die we tegenwoordig hebben.
Als je lichtgewicht wil lopen moet je natuurlijk niet beginnen met een rugzak die al ruim twee kilo weegt, dat schiet natuurlijk niet op. Nee, lichtgewicht lopen is beginnen met een lichtgewicht rugzak. Ik beschikt al jaren over een Osprey Exos 46 M. Een lichtgewicht rugzak van 1050 gram en een inhoud van 46 liter. Ruim voldoende voor het doel waarvoor ik hem gebruik. Goede lichtgewicht rugzakken zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Verder het gaat hier over de rugzak en niet over een rugtas wat heel wat anders is dan een rugzak, maar ja rugtas klinkt misschien wel sjiek.

Wat zit er zo al in de rugzak ?.

Laten we beginnen met de dingen die we hopen niet nodig te hebben, de regenkleding. Mijn regenkleding bestaat uit:
- regenjas kort 265 gram
- rugzakhoes 96 gram
- gamaschen 330 gram
- wandelparaplu, hands-free 400 gram.
Geen poncho, heb een keer met een poncho ongeveer 2 km gelopen en hem toen in de eerste de beste vuilnisbak gegooid, wat een onbeholpen onding, ze moesten niet verkocht mogen worden.

Slaapbenodigheden:
- slaapzak tot 5 graden in combinatie met een lakenzak samen 735 gram.

Toiletartikelen:
Let op onderweg is alles te koop.
- plastic toilettas 22 gram
- tandpasta 107 gram
- tandenborstel 14 gram
- kammetje 7 gram
- handdoek 120 gram
De handdoek wederom lichtgewicht en sneldrogend en 120 x 80 cm.

EHBO- spulletjes.
Plastic zak 22 gram
- Compeed (blarenpleisters) 20 gram
Mits goed gebruik de beste oplossing voor blaren, door mij meestal afgestaan aan medewandelaars, zelf nog nooit nodig gehad.
- pleisters 10 gram
- Betadine (ontsmettingsmiddel) 15 gram
- anti insectenbeet 20 gram
- norit 3 gram
- paracetamol 7 gram
- spierzalf 50 gram
- sporttape 60 gram
Sporttape is eventueel ook te gebruiken als reparatie-middel bij kledingscheuren, aan de binnenkant de scheur dichtplakken, bijna onzichtbaar.
- zonnebrand 120 gram, hopelijk moet ik die veel bijkopen.
- schaartje 20 gram
- naald en draad 5 gram

Kleding voor na het wandelen:
Plastic zak 22 gram
- 1 paar sokken 68 gram
- onderbroek 76 gram
- lange afritsbare broek 285 gram
- T-shirt 145 gram
- 1 paar croqs 240 gram
Alle kleding is licht van gewicht en sneldrogend.

Diversen:
Plastic zak 22gram
- mini tablet 728 gram
- 3 usb kabels 120 gram
- 1 universele lader 27 gram
- klein notitieboekje met pen 57 gram
- 3 meter touw 30 gram.
Het touw (nylon) is even dik als mijn schoenveters en in noodgevallen als zodanig te gebruiken, anders als waslijn.
- 8 veiligheidsspelden 16 gram
Veiligheidsspelden te gebruiken voor van alles en nog wat. In samenhang met het touw als waslijn en de spelden om de was windvast op te hangen.
- wasmiddel vloeibaar 143 gram
- papieren zakdoekjes 97 gram
In noodgevallen ook te gebruiken als toiletpapier.
- brillendoekjes 40 gram.

Reisbescheiden;
Plastic hoesje 42 gram
- tickets e.d. 120 gram
- routebeschrijving 180 gram

Inwendige mens:
- water incl. fles en drinkslang 1101 gram
- noodrantsoen voor 1 dag 320 gram.

Bevestigd aan de rugzak:
Borstriem:
- fotocamera 186 gram
- smartphone 220 gram
Heupriem:
- GPS 178 gram
- zakmes 117 gram

TOTAAL IN / OP / AAN DE RUGZAK: 8228 gram

Alle wat ik meeneem is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen gedurende 6 jaar camino's lopen. Ik weet dat er nu wijsneuzen zijn die het weer beter en anders weten. Mij een zorg ik neem dit mee en ik moet het dragen dus.......................Bovendien afhankelijk van de weersomstandigheden kan het gewicht van de rugzak wisselen. Bv. bij regen gaat de regenjas en de gamaschen uit de rugzak en de fleece jas er in.

Natuurlijk loop je niet naakt met je rugzak op je rug dus alles wat je aan je lijf hebt moet je ook meeslepen en belast je lichaam. Wat heb ik om het lijf ?.
- onderbroek 76 gram
- wandelonderhemd 52 gram
- sokken 68 gram
- T-shirt 145 gram
- fleece jasje 354 gram
- wandelbroek incl. bretels 515 gram
- wandelschoenen, Meindl Softline GTX 1500 gram
- wandelstokken 690 gram.
- beurs met inhoud 241 gram
- veiligheidsbeurs 115 gram
- reservebril 75 gram
- papieren zakdoekjes 17 gram
Alle kleding is wederom licht van gewicht en sneldrogend.

IN TOTAAL HEEFT MIJN LICHAAM MEE TE SLEPEN: 12076 GRAM.

Bovenstaand is de totale uitrusting dus alles maar dan ook alles wat ik op, aan of om het lijf heb.
Natuurlijk kan ik nog wat dingen thuis laten maar ik kies ook nog voor enige luxe en ontspanning onderweg vandaar het tablet en de smartphone en de extra camera.

Tot de volgende,
Frans

De volgende keer mijn fysieke en mentale voorbereiding.

Groet, Frans