Woensdag 14 juni 2017, Wandeldag 17. - Reisverslag uit Monforte de Lemos, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Woensdag 14 juni 2017, Wandeldag 17. - Reisverslag uit Monforte de Lemos, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Woensdag 14 juni 2017, Wandeldag 17.

Door: Franciscus

Blijf op de hoogte en volg Frans

14 Juni 2017 | Spanje, Monforte de Lemos

Vandaag van Quiroga naar Monforte de Lemos. Vandaag weer een totaal andere dag dan gisteren, geen benauwde ochtend, geen koude wind, geen regen en ook geen onweer. Gewoon weer vanaf het begin tot het eind een bloedhete dag.Overigens heb ik er steed minder last van mede dank zij mijn andere indeling van mijn wandeling. Ik begin de dag, voor zover mogelijk, met een stevig tempo zo rond de 5,5 km/u bij het dalen en zo rond de 5,0 km/u bij het stijgen. Neem om de twee uur een minuut of tien pauze en na 5 uur een grote pauze van ongeveer 40 minuten. Ik drink veel en eet regelmatig fruit of iets hartigs. Wonderwel helpt een en ander uitstekend. Een van de grote punten waarom de Camino de Invierno niet veel of nauwelijks wordt belopen is het feit dat er onderweg gewoon geen voorzieningen zijn, geen bronnen, geen bars, geen restaurants, geen overnachtingsmogelijkheden en op sommige stukken niets zelfs geen dorp of gehucht. Neem dan ook nog de grote afstanden tussen de etappeplaatsen en het verhaal is gauw verteld. In vergelijking met vorig jaar is de bewijzering enorm verbeterd en op sommige plaatsen is de route aangepast zodat het toch wel gevaarlijk lopen langs de N120 niet meer nodig is. Het is een zeer pittige zo niet zware route zodat ik het onbegrijpelijk vind dat een aantal Nederlandse organisaties deze route aanbieden als een mogelijke Camino de Santiago. Vorig jaar heb ik het als eens gezegd, deze route is alleen geschikt voor de geoefende en goed getrainde wandelaar met een goede uitrusting. Punt, dit moest me toch nog een keer van het hart. Een ander bijkomend niet onbelangrijk punt is dat op de route enige kennis van de Spaanse taal een must is. Vandaag voor de eerste keer iemand getroffen die een beetje Engels sprak. Maar wat rust, stilte en natuurschoon betreft is deze route bijna niet te overtreffen. Dingen die je bij ons bijna niet meer ziet
zijn hier normaal, mussen, salamanders, adders, de koekoek horen enz.enz.
Over de overdaad aan bloemen en planten maar niet te spreken. Uiteraard is het een voordeel dat er in deze regio geen sprake is van enige landbouw van betekenis. Het enigste wat je hier ziet zijn kuddes van geiten en schapen en kleinschalige wijnbouw. De wat grotere plaatsen zitten economisch gezien helemaal op hun gat. Verbluffend is wel dat in een straatarm lans als Spanje een liter EURO 95 maar 1,15 kost en bij ons...............jawel !!. Voor morgen een iets kortere etappe met eigenlijk maar een hindernis, na 21 km een afdaling naar de rivier de Minho van 623 m naar 224 meter over een afstand van 4 km, daarna vanaf de rivier weer omhoog naar 534 meter wederom over een afstand van 4 km. Een en ander staat op de rol voor zo rond het middaguur. Hoe dat gegaan is horen jullie morgen. Maar nog even de cijfertjes:
- vertrek 06.00
Frans

• 16 Juni 2017 - 16:14

Annie:

hoi Frans
    ik denk dat jij het heerlijk vind, voor mij zou het erg saai zijn.
    het weer ,fijn dat je daar ook iets op hebt gevonden, slim om het zo aan te pakken.
    p.s kun je een paar litertje,s euro95 meebrengen.

grt en houw vol

An-Will