Vrijdag 6 mei 2016. Wandeldag 16. - Reisverslag uit Ferrol, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 mei 2016. Wandeldag 16. - Reisverslag uit Ferrol, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 mei 2016. Wandeldag 16.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Mei 2016 | Spanje, Ferrol

Regen en nog eens regen en daarmee is de hele dag beschreven. Soms lichte miezerregen dan weer wat harder maar het bleef regenen. Zoals gebruikelijk als ik met regenweer in Santiago aankom op het plein voor de kathedraal begint het te hozen. Vandaag was dat niet anders. Onderweg nauwelijks wandelaars tegen gekomen maar die ik tegen kwam, een stuk of 20, waren gekleed met alle mogelijke soorten regenkleding. Van helemaal niets, liepen in hun T-shirt tot ponchos tot op de grond. Ik zelf liep met gamaschen en in mijn fleece jack onder mijn wandelparaplui. Wat had ik een bekijks. Ben zelfs meerdere malen op de foto geweest want zoiets hadden ze nog nooit gezien. Het grote voordeel van de wandelparaplui is dat je dan niet nat wordt van het zweten wat onder een poncho of in een regenjack wel het geval is. Gezien mijn trainingen ook als het regent was dit min of meer mijn weertje, kon er dan ook een lekker tempo inhouden zonder inspanningen. Dus eigenlijk heerlijk relax lopen naar Santiago. Dit komt goed uit met de drie etappes die er vanaf morgen op stapel staan. Zo wat drie dagen achter elkaar een marothon van rond de 42 km.Heb deze route drie jaar geleden in 5 dagen gelopen en was toen iedere dag heel vroeg op de plaats van bestemming. Stadjes als Pontedeume en Bezantos zijn nu niet direct plaatsen die bruisen van activiteiten en bezienswaardigheden. Dus deze keer in een ras tempo naar Santiago. Vandaag meteen na aankomst naar het Pelgrimsburo gegaan om mijn Compostela op te halen, nou mooi niks, zoals ik al eerder zei, er is ten opzichte van vroeger niets verbeterd eerder nog verslechtert. Om een uur stond er een rij van minstens 250 personen, dat betekende een wachttijd van anderhalf tot twee uur. Ben meten doorgegaan naar de Huiskamer der Lage Landen voor een babbeltje en een kop koffie.
Beschamend als je ziet hoe die mensen zich moeten behelpen zelfs stromend water ontbreekt. Respect voor de vrijwilligers doe er toch nog iets van proberen te maken en dat lukt ze ook nog, hulde. Aangezien ik geen twee uur kon wachten, de bus naar Ferrol vertrok om 16.10, ben ik meteen via de stad, inkopen doen, en een kop koffie doorgegaan naar het busstation van Santiago. De bus vertrok op tijd en ik was om 17.30 in Ferrol. Ben nu alles aan het klaarmaken voor morgen, daarna gaan eten. Kan hier pas na 21.00 uur. Daarna op tijd naar bed want ik wil morgen bij het krieken van de dag op pad. De cijfertjes van vandaag:
Vertrek 07.45
Frans.

• 07 Mei 2016 - 13:53

Annie:

hoi frans
    volgende keer , paraplu,s meenemen ,met een goeie prijs verkopen.
    misschien kom je wel op t.v of in de krant,omdat ze foto,s geknipt hebben ha ha
    hopelijk morgen beter weer

grt Will-An