Maandag 2 mei 2016. Wandeldag 12. - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 2 mei 2016. Wandeldag 12. - Reisverslag uit Muxia, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 2 mei 2016. Wandeldag 12.

Door: Frans.

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Mei 2016 | Spanje, Muxia

Na een paar dagen zonder noemenswaardige gekke dingen was het vandaag weer raak. Het begon vanmorgen bij het ontbijt. In de bar van de herberg bestelde ik een normaal spaans ontbijt. Je krijgt dan een paar stukken geroosterd brood, twee kleine verpakkingen boter en een paar cups jam en jawel van de Hero, daarbij komt dan nog een kop koffie en een glas vers geperst fruitsap. Na 10 minuten wachten kreeg ik een bord met drie gebakken eieren met ham, kaas en een stuk stokbrood plus de gebruikelijke kop koffie en het glas fruitsap. Ik zei meteen dat ik dat niet besteld had maar dat ik tostada besteld had. Nee hoor ik had eieren besteld. Ik had er geen problemen mee en ben gewoon begonnen alles op te eten. Wel zat er schuin tegenover mij een japanner die ik al eens vreemd had zien kijken want hij had tostada gekregen. Ook hij begon maar te eten. Nadat ik alles op had en wou vertrekken, het was inmiddels 07.15, vroeg ik om de rekening. Ik kreeg prompt de rekening van 3,50 de vrij normale prijs voor het door mij bestelde ontbijt. Toen ik zei dat ik dat niet gehad had zei de juffrouw van de bediening dat ik nu niet weer moeilijk moest gaan doen en dat ik gewoon moest betalen. Van mij kon ze het krijgen zoals ze het wou en ik betaalde. Onderwijl dat ik mijn rugzak om aan het doen was rekende de japanner ook af en hij moest 5,80 betalen. Hij reklameerde niet maar hij sprak ook geen woord spaans en ook geen best engels. Ik heb de jufrouw nog geprobeerd een en ander uit te leggen dat het niet goed was, maar haar redenering was dat alles betaald was en dat was voor haar het belangrijkste. Ze wenste me nog een goede morgen en ik kon vertrekken. Dus na een goed ontbijt met gezwinde spoed op pad. Ik was Olveiroa nog niet uit of daar stond een duitser met een groot boek in de hand en hij vroeg of dit de goede weg was naar Muxia. Toen ik dat beaamde was zijn antwoord ; maar dat klopt niet met dit boek en dat heeft 30 euro gekost. Nu ben ik een simpele ziel en zie dus het verband niet tussen een fout in een boek en de prijs van 30 euro, mdv dat het boek dan in feite 30 euro te duur was. Heb hem aangeboden om een stuk met me mee te lopen tot op een punt waar hij absoluut niet meer verkeerd kon lopen. Maar bij iedere richting verandering bleek volgens het boek weer niet kloppen. Ik heb hem uitgelegd dat ik deze route voor de vijfde keer liep en dat ik de route zo ongeveer kon dromen. Plotseling ging bij de duitser het licht aan en hij keek nog eens goed in het boek en wat bleek hij het een volledig verkeerde routebeschrijving voor zich namelijk de route van een dag eerder. Goede morgen weer een probleem opgelost. Heb afscheid genoemen en ben met gezwinde pas verder gelopen. om ongeveer 12.30 tijd voor koffie een een broodje ham/kaas. Dus bij de eerste beste bar gestopt en mijn bestelling gedaan, een broodje en een kop koffie. De koffie kwam meteen maar het broodje duurde wat langer naar later bleek heel wat langer zolang dat ik uiteindelijk geen broodje heb gehad. Wat was er aan de hand ?. Op het terras zaten nog meer wandelaars/pelgrims en die hadden schijnbaar ook allemaal broodjes besteld die kwamen na korte tijd en voor mij, niets, nada. Na 25 minuten was ik het zat, ben opgestaan en naar de bar gegaan en 1 euro gegeven voor de koffie. De barman was hier niet blij mee want ik moest ook het broodje betalen. Zijn antwoord, was maar dat broodje staat hier al 15 minuten klaar en ik wist niet meer wie het besteld had en u heeft zich niet gemeld. Ik heb alleen maar tegen hem ja daag gezegd en ben gegaan. Verder geen problemen gehad totdat ik me meldde op mijn overnachtingsadres, ik had gereserveerd en een reserveringbevestiging bij me. Alleen in hun computersysteem was niets te vinden. Wat ze ook deden mijn reservering kwam niet uit hun systeem.Ik heb precies verteld wat ik gereserveerd had en voor welke prijs.Maar wat bleek alle kamers van 4 personen, waarvan ik er een gereserveerd had, waren verhuurd aan een volle bus japanners, Even uitgelegd dat ze zich moesten houden aan de reserveringsbevestiging. Uiteindelijk zijn we tot een compromis gekomen, ik heb nu een bed op een slaapzaal voor 40 personen met 5 douches, 5 toiletten en 10 wastafels. Bovendien de garantie dat ik vannacht alleen op deze zaal lig. Heb ondertussen al koffie en warme chocomel gratis gehad en dat alles voor een prijs van 12 euro. Er is evenwel een voorwaarde in mag de naam van dit etablisement niet vermelden en daar hou ik me bij deze aan. Ik zit ondertussen in Muxia. In Muxia is zo wie zo al niks te beleven maar als dan op maandag ook nog een heleboel gesloten is dan is het wel heel erg. Maar daar komen we ook wel weer overheen. Momenteel is het heel goed weer, uit de wind en in de zon ongeveer 20 graden, maar er staat een ijskoude harde wind vanaf de oceaan en das niet prettig. Nu nog de cijfers van vandaag:
Olveiroa - Muxia
Vertrokken: 07.20
Aangekomen:14.10
Tijd onderweg: 6 uur en 50 minuten
Pauze: 1 uur
Afstand: 34 km.
Gemiddelde loopsnelheid: 5,8 km/uur
Gemiddelde overall: 4,9 km/uur
Meters omhoog: 591
Meters omlaag: 952
Hoogste punt: 386 m.
Laagste punt: 5 m.
Tot morgen,
Frans.

P.S.
Uit bovenstaande blijkt dat mijn cursus spaans niet voor niets is geweest, heb me in beide situaties goed kunnen redden.

  • 03 Mei 2016 - 10:10

    Diana De Vries:

    :)))
    Mooi stukje

  • 03 Mei 2016 - 12:45

    Antoon Wisman:

    Mooi verhaal. Heb dit stuk gelopen van Muxia naar Fisterra. Maar wel in 1x geen overnachting gedaan. Vond het dorpje niet zo, dus dan maar doorlopen naar Fisterra. Nu van het zonnetje genieten op het strand? Nog veel fun daar.

  • 04 Mei 2016 - 19:29

    Annie:

    hoi Frans
    jij hebt het goed voor elkaar ,YES gratis koffie-chocomel.
    dat je met 40 pers op een slaapzaal ligt, (je kan niet alles hebben)
    als ik het zo lees, heb je het wel naar je zin.

    grt Will-An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 903
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: