VOORBEREIDING EN ANDERE ONGEMAKKEN - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu VOORBEREIDING EN ANDERE ONGEMAKKEN - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

VOORBEREIDING EN ANDERE ONGEMAKKEN

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

01 April 2015 | Nederland, Sittard

VOORBEREIDING
Elke tocht en dus ook het lopen van een Camino begint met de voorbereiding. Het eerste wat ik altijd doe is me afvragen welke Camino ga je dit jaar lopen. Wordt het een lange, een korte, een zware of lichte ?. Hierbij speelt ook de afspraak met het thuisfront, drie, maximaal 4 weken per jaar op pad, uiteraard een grote rol. Zonder de ruggensteun van het thuisfront is elke tocht onmogelijk. Na de Camino Frances ( Saint Jean Pied de Port) de Camino Portugues (Porto - Santiago) de Camino Primitivo ( Oviedo - Santiago) de Camino Ingles, ( Ferrol - Santiago en drie keer de Camino Fisterra (Santiago - Olveiroa_- Muxia - Fisterra - Santiago) was het even zoeken naar een Camino die nog niet overlopen is, zeker niet in de periode half mei tot half juni. Bovendien het moest in drie weken te doen zijn. Zoals jullie al eerder konden lezen is de keuze gevallen op de Caminho Portugues Interior van Viseu in Portugal naar Ourense in Spanje en daar overgaand in de Camino Sanabres naar Santiago. Een summier bewijzerde route, zonder route beschrijving maar wel een gps-route. Een route echt over bergen en dalen, een route die blijkens de weinige gegevens op internet echt heel pittig genoemd mag worden. Onderweg weinig overnachtingsmogelijkheden en als ze er al zijn liggen ze voor wat betreft de onderlinge afstanden niet erg gunstig. Hopelijk zijn de weersomstandigheden in de gekozen periode niet al te slecht, maar dat is iets wat gelukkig niemand in de hand heeft. Waar mogelijk zijn de overnachtingen onderweg gereserveerd en anders blijft het een gok.
TRAINING.
Hoewel over de training vooraf de meningen nogal uit een lopen van helemaal niet trainen tot heel veel trainen zoals ik. Helemaal ongetraind beginnen is gewoon vragen om problemen. Ongetraind er aan beginnen is ook wel mogelijk als men tenminste niet meer dan 10 - 15km per dag wil afleggen en daar 7 - 8 uur over doet. Maar als men iedere dag gemiddeld ongeveer 30 km. wil afleggen dan is een goede training gewoon noodzakelijk, zeker als men zo nu en dan eens 40 km of meer wil doen. Mijn kortste etappe is rond de 20 km., eigenlijk een rustdag, en de langste ruim 40 km. Ik probeer altijd na een paar etappes boven de 30 - 35 km. er een kortere er achteraan te plakken. In een van de vorige verslagen heb ik mijn trainingsopbouw toegelicht. Op dit moment heb ik er van de voorgenomen 1800 trainingskilometers er 1563 opzitten, dus we liggen volledig op schema. Als generale repetitie loop ik a.s. zaterdag 4 april de Kennedymars in Sittard. Het streven is om deze tocht in 13 tot 14 uur te volbrengen, mijn persoonlijk record staat op 13 uur en 31 minuten. Na de Kennedymars zijn er nog ongeveer 140 - 150 km te gaan. Dus nog 6 of 7 rustige wandeldagen maar dan met volledige bepakking en uitrusting. De inhoud en gewicht van mijn rugzak zijn identiek aan 2014 maar ik heb een voordeel, ik ben zelf ruim 3 kilo lichter.( zie Camino Primitivo 2014).

RUGZAK, KLEDING EN SCHOENEN
Als je op internet de verschillende fora en sites volgt over de bovenstaande zaken beland je al snel in een oeverloze discussie en zijn er in Nederland net als bij het voetbal enkele duizenden deskundigen die allemaal de ideale oplossing hebben. Ik heb me nooit iets aangetrokken van deze deskundigen en heb bij de aanschaf van schoenen, sokken, rugzak en kleding altijd mijn eigen plan getrokken en dat is me tot nog toe goed bevallen. Heb tot op heden ruim 12.500 probleemloze wandelkilometers achter de rug (sedert 1 juli 2011). Na een douche en wat gegeten en gedronken te hebben en rust van ongeveer een uur ben weer helemaal het mannetje. En dat alles door..................................voldoende training, mijn lichaam is aan de inspanning gewend en hersteld zich daarom razend snel en................................de volgende morgen geen spierpijn of andere ongemakken.

ANDERE ONGEMAKKEN
Andere ongemakken die er bij horen en niet te voorkomen zijn :
- snurkende mede wandelaars/pelgrims.
- te weinig toiletten en douches in de herberg
- vijf dagen regen aan een stuk
- temperaturen boven de 30 graden om 11 uur in de morgen.
- bars die om 7 uur nog niet open zijn.
- smartphones en tablets op de meest onmogelijke tijden en plaatsen.
- wekkers die om 03.30 beginnen te rinkelen
- ritselende plastic tasjes om 05.00 uur.
- herbergen die om 22.00 uur iedereen in bed stoppen
- dorpjes zonder voorzieningen
- modderige wegen
- eindeloos rechte wegen
- veel te steile hellingen
- stalkers op internet en foute reacties op verslagen
- bordjes - agua no potable -
- mankerende bewijzering in steden en dorpen
- bussogrinos die het hoogste woord hebben
- wandelaars/pelgims die het niet snappen
- enz.enz.enz.

TENSLOTTE.
Nog precies 50 dagen en dan ben ik er weg van,
tot de volgende ,
Frans.
VOOR INFO OVER DE CAMINHO PORTUGUES INTERIOR KIJK OP:
www.cpisantiago.pt

  • 01 April 2015 - 21:44

    Tinus Maas:

    Frans,
    Je hebt het tot nu toe prima voor elkaar.

  • 01 April 2015 - 21:53

    Stephan Vanhecke:

    Dag frans,

    Ik wens je een prtettige camino.
    De hierboven vermelde ongemakken zijn net datgene wat je aantrekt om telkens weer een camino te lopen....

  • 02 April 2015 - 12:35

    Mike:

    Die het niet snappen .............
    Een zeer bekrompen uitspraak voor een ruimdenkende pelgrim....
    E
    Beun Camino

  • 02 April 2015 - 21:17

    Jan:

    Beste Frans.

    Je overdrijft wel een beetje.

    Succes.

  • 03 April 2015 - 10:31

    Cees H.:

    Hallo Frans,
    Volg al je verslagen met veel belangstelling. Zijn altijd duidelijk en niet zonder subtiele humor en enige zelfspot. Daarom verbazen mij de reacties van een aantal personen dan ook niet.
    Om te begrijpen/snappen wat je geschreven hebt moet je lezen wat er staat en niet lezen wat men wil lezen.
    Daarin schuilt het probleem, begrijpend lezen bedoel ik. Ik heb het wel begrepen en gesnapt. Wacht op je verdere berichten
    Bom Caminho.

  • 09 April 2015 - 17:22

    Annie:

    hoi Frans
    het mooiste wat je hebt kunnen schrijven,is toch wel over het snurken
    ik ben zo blij dat jij daar ook wakker van ligt, weet je nou precies hoe het voor ons Marianna en mij is.
    hier hebben wij iedere dag al 35 en ruim 40 jaar last van.EN JIJ MAAR 1 MAANDJE.
    voor de rest goed bezig, ook wel weer spannend,ook deze keer komt het goed

    grt Will-An

  • 17 April 2015 - 10:50

    Angelo:

    Hola Pacco,
    Ahora estoy en Sevilla. Manana me boy a. caminar el Via de la Plata. Me boy a llegar a Santiago fin del mes mayo mientras nos vemos.Buen camino y un salude.
    Angelo Cortini
    Vipiteno
    Italia.

  • 21 April 2015 - 09:47

    Mia :

    Hola Frans,

    Un buen viaja y un hermoso caminar!!

    Saludos,
    Mia

Tags: Caminho, Rugzak

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 1030
Totaal aantal bezoekers 315831

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: