Camino Portugués Interior/ Camino Sanabrés 2015 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Camino Portugués Interior/ Camino Sanabrés 2015 - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Camino Portugués Interior/ Camino Sanabrés 2015

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 December 2014 | Nederland, Sittard

De puzzel is compleet ik heb mijn planning voor mijn Camino"s in 2015 klaar.
In het verleden heb ik wel eens opgemerkt dat de Camino zich niet laat plannen maar in 2015 heb de gemaakte planning volledig gevolgd en zonder problemen. Wel is het zo dat als men alles vooraf regelt op de eerste plaats rekening moet houden met zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. Hoe staat het met mijn conditie ?. Welke afstand kan ik per dag afleggen ?. En verder waar zijn er overnachtingsmogelijkheden ?. Hoe heuvel- of bergachtig is het gebied waar ik doorheen moet ?. Hoe zit het ingeval van slecht weer enz .enz. Bij de Camino Portugués Interior komt er nog een probleem bij, er is geen route beschrijving er is geen boekje over, er is alleen een summiere website met een aantal kaartjes en enige overnachtingsmogelijkheden. Wel heeft er sedert oktober, toen ik plan om deze Camino te gaan lopen, een belangrijke verbetering plaats gevonden: de bepijling en bebording is aanzienlijk verbeterd althans het gedeelte tot de Spaanse grens.Verder is het zo dat de herbergen en andere overnachtingsmogelijkheden, bij een start in Viseu, op nogal onlogische afstanden van elkaar liggen. Dit is ook de reden dat er in Portugal bijna altijd in goedkope residencia"s of hotels moet worden overnacht. Bovendien liggen een aantal pelgrimsherbergen in heel kleine gehuchten zonder enige andere voorziening, dus geen bar of restaurant en geen winkeltje o.i.d.. Niet ideaal dus.Ook heb op het Portugese deel alle overnachtingen gereserveerd en op het Spaanse deel ook indien de dagafstand meer als 30 km bedraagt. Ik vind het een prettig vooruitzicht dat als ik op een dag meer als 30 km, op meerdere dagen zelfs meer, gelopen heb ik zeker weet dar er een bed voor me klaar staat en dat ik kan genieten van een warme maaltijd.De planning is als volgt:
- op woensdag 20 mei 2015 met de trein/bus naar Eindhoven Airport en dan met Ryanair naar Porto en verder met de metro/bus naar Viseu. Verwachte aankomst om 17.00 uur. In Viseu overnachten en de volgende morgen bij het licht worden starten voor de eerste etappe naar Castro Daire, afstand volgens GPS-meting 42,8 km. Ook de volgende dagen zijn het etappes van 34,2- 35,1- 31,3 en 37,8 km. Inmiddels zijn we dan bijna in Spanje en worden de etappes iets korter tot Ourense zijn ze tussen de 22 en 29 km per dag. Na Ourense gaan de afstanden weer omhoog nl. 36,6- 29,5- en 38,1 km. In totaal ruim 385 km tot Santiago wat een gemiddelde dagafstand betekent van ongeveer 32 km per dag.Deze afstanden zijn na een goede fysieke en mentale voorbereiding goed te doen. Stevig doorstappen, op tijd eten en drinken en niet te lange pauzes. Ik schat, gezien mij ervaringen in het verleden, iedere dag tussen 14.00 en 16.00 op mijn plaats van bestemming te zijn.Na aankomst in Santiago op 1 juni ga ik de volgende morgen meteen verder voor het rondje Santiago, Olveiroa, Muxia, Fisterra, Olveiroa, Santiago, een afstand van 210 km. Na terugkeer in Santiago een rustdag en op 10 juni met de bus naar Porto en dan wederom met Ryanair naar Maastricht, transport naar huis is het enigste wat nog niet geregeld is. De vraag die sommigen zich zullen stellen is , heb je ook nog tijd om onderweg wat te zien. Ja, ik heb iedere dag meer als tijd genoeg om zaken te bekijken en ook tijd om veel te fotograferen, m.a.w. zelfs met het tempo wat ik loop valt er veel te genieten en te beleven.Nog een paar laatste opmerkingen:
- ik loop nooit in het donker.
- ik beperk het gewicht van mijn rugzak tot max. 8 kg (hierover later meer)
- ik heb een grondige training achter de rug ( ook hierover later meer)
- ik loop altijd alleen
- ik heb er weer veel zin in.

Hasta pronto,
Frans

  • 05 December 2014 - 10:17

    Regina Huber:

    Hallo Frans,
    ich freue mich mit dir, dass zu so gerne und mit so viel Liebe deinen Pilgerweg vorbereitest. Macht Spaß mit dir in Gedanken mitzugehen.
    Liebe Grüße
    Regina

  • 05 December 2014 - 14:26

    Annie:

    hoi Frans

    volgens mij ben je weer goed bezig ,fijn van te voren alles regelen (als dat mogelijk is)
    geen bars geen punt wordt je ook niet zat, geen winkeltjes niet erg,brengt voor mij toch nooit geen souveniertje mee.
    het lopen iedere dag rond de 30 km lijkt mij zwaar ,ga je ieder jaar een paar km meer lopen ook al ben je weer een jaartje ouder (de meeste mensen bouwen af) jij doet het andersom wel knap

    grt Ann Will

  • 18 Februari 2015 - 15:29

    Aurelio Simoes:

    Heads Up. Alstublieft.
    CPI Santiago Viseu - Compostela, is de helft van de Franse manier, maar twee keer de hardheid (veel moeilijker).
    Ik raad aan:
    Viseu - Farminhão;
    Farminhão - Ribolhos of Vila Pouca de Castro Daire;
    Dorpje Castro Daire - Lamego
    Lamego - Ribolhos
    Ribolhos - Vila  Real;
    Vila Real - Parada de Aguiar of Vila  Parada de Aguiar;
    Parada de Aguiar - Vidago of Chaves;
    Chaves - Verin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 315825

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: