11 mei 2013 - Dag 2 - Van Porto naar Vilarinho - Reisverslag uit Vilarinho, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu 11 mei 2013 - Dag 2 - Van Porto naar Vilarinho - Reisverslag uit Vilarinho, Portugal van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

11 mei 2013 - Dag 2 - Van Porto naar Vilarinho

Door: caminofrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Mei 2013 | Portugal, Vilarinho

CAMINO PORTUGUES CENTRAL
Vandaag mijn eerste wandeldag. Om klokslag 08.00 uur vertrokken en om 13.50 uur in Vilarinho aangekomen, in tegenstelling tot wat in de verschillende boekjes geschreven staat geen 25 maar 29,7 km. Zowel de stappenteller als mijn GPS gaven deze afstand aan. Aantal stappen 44355.
Tijd onderweg 5 uur en 50 minuten, gerust onderweg 35 minuten, zuivere looptijd 5 uur en 15 minuten. Gemiddelde loopsnelheid 5,6 km per uur. Ook in tegenstelling tot wat in de boekjes staat was het vandaag helemaal geen saaie en/of gevaarlijke weg. De eerste 2,5 uur door Porto en de voorsteden, daarna word de route steeds beter met dien verstande dat alle gelopen kilometers over verharde wegen gingen en dan ook nog zo ongeveer 16 kilometer over kinderkopjes. Wel te verstaan Portugese kinderkopjes, zo'n 10 x 10 cm en ze hebben ooit, heel erg lang geleden, keurig gelijk gelegen, maar nu dus niet.Niet zo prettig voor de voetjes. Het hele stuk van Porto tot Vilarinho samen gelopen met een Poolse jongen van 28 jaar die in Engeland woont en zeer goed Engels spreekt.De oude route,ongeveer 4 km voor Vilarinho, is sterk gewijzigd zodat men niet meer over een saaie recht toe,recht aan weg behoeft te lopen. Bovendien langs deze weg zijn geen voetpaden of vluchtstroken. De route buigt nu af naar rechtes en men gaat via een klein dorpje en een korte klim door een mooi stuk natuur naar Vilarinho. In Vilarinho is mijn Poolse wandelgenoot doorgelopen tot Rates nog 12 kilometer verder.
De klapper vandaag was een interview met een of ander Spaans televisiestation, ze maken een programma over de innerlijke beleving van de pelgrim onderweg. Die hadden natuurlijk op afstand al gezien dat ze dan bij mij hartstikke goed zaten. Maar jammer, na een vijftal vragen zijn ze gestopt want mijn innerlijke beleving kwam niet overeen met hetgeen ze zochten. Nu weet ik dat er onder mijn volgers zijn die nu zeggen dat ze dat bij voorbaat al hadden kunnen zeggen. Vandaag overnacht ik in een van de mooiste en beste herbergen die ik tot nog toe bezocht heb.Tot 16.00 uur was ik de enigste gast maar om 17.00 zijn er drie amerikanen gearriveerd die ook vandaag in Porto zijn gestart. Na de was te hebben gedaan en een douche genomen te hebben zijn we met z'n vieren Vilarinho gaan verkennen.Dat was zo gebeurt, een groot kruispunt en twee straten met een paar kleine winkeltjes dat was het. Net om de hoek van de herberg in een restaurant het avondeten besproken en een heerlijke fles wijn meester gemaakt. Terug in de herberg even op bed gelegen. De herberg Casa da Laura is van alle gemakken voorzien, bedden met lakens en dekens, handdoeken,shampoo en douchegel.Verder een koelkast gevuld met wijn, bier en frisdrenken waar men naar believen gebruik van kan maken.Ook is er een koffie/theehoek waarvan het gebruik eveneens gratis is.Kosten van deze herberg 12,00 Euro per nacht alles inbegrepen. Om 19.00 met de drie Amerikanen gaan eten en ook daar was alles prima en goed verzorgd.Terug in de herberg werden ook nog uitgenodigd voor een proeverij van Portwijn.De eerste dag is dus een zeer geslaagde dag geworden.Morgen op naar Barcelos, 32 kilometer volgens de boekjes, we zullen wel zien.
Tot morgen,
Frans.

Overnachting: Casa da Laura,Vilarinho, waardering 9.

• 11 Mei 2013 - 17:33

Tinus En Jeanne Maas:

Frans,
    Het begin is gemaakt,
    rustig aan en de rest komt ook wel.

Succes

• 11 Mei 2013 - 20:38

Gerard En Marietje:

Veel succes Frans we volgen je nog 10 dagen en dan wij zelf van uit St.' Jean Piet de Port naar Santiago de Compostella. Buen Camino.

• 12 Mei 2013 - 10:39

Annie -Will:

hoi Frans

Zo te lezen gaat het Prima,de kop is er af.
    ga zo door (hoe is het weer daar??) .
    nog veel loopplezier.

grt will-an