Dag 31 - 18 mei 2012 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dag 31 - 18 mei 2012 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dag 31 - 18 mei 2012

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

18 Mei 2012 | Spanje, Madrid

Vandaag van Puente Olveira naar Muxia, afstand 34 km en 54404 stappen. Vertrokken om 06.45 uur en aangekomen om 14.15 uur incl. 2 x 20 minuten pauze. Een schitterende wandeldag, misschien wel de mooiste vanaf Saint Jean, puur door de natuur gewandeld, volstrekte stilte alleen de vogels en het ruisen van de wind waren hoorbaar. Stel je voor de laatste 5 uur geen mens maar dan ook geen mens gehoord laat staan gezien. Het mooiste moment kwam ongeveer 6 km voor Muxia, je komt een helling af, uit een eucalyptusbos en staat dan na meer dan 825 km wandelen, dwars door Spanje, ineens aan de Atlantische Oceaan, best wel even slikken. Over Muxia kan ik heel kort zijn, dat is met twee keer niks nog zachtjes uitgedrukt. Hier wil ik onder geen enkele voorwaarde begraven worden, wat een dood en duf gat. Over de gemeentelijke herberg, jammer genoeg de enigste in het dorp kan ik ook heel kort zijn. Dit is nog minder dan het dorp zelf, een betonnen bunker met de uitstraling van een gevangenis en een beheerder die inderdaad optreed als bewaarder. Het kost maar 5 Euro per nacht en daar is dan ook alles mee gezegd.Ik heb de gemeentelijke en openbare herbergen zoveel mogelijk vermeden en de herberg in Muxia heeft mij ervan overtuigd dat mijn keuze goed geweest is. Wegblijven indien mogelijk. Ook heb ik vanavond en vanmiddag het zelf bereiden van de warme maaltijd mogen aanschouwen, wat een ellende en wat een armoede, moet je na een dikke 30 km wandelen ook nog je eigen potje gaan staan brouwen terwijl je om de hoek voor 9,00 Euro een prima 3-gangen menu incl. brood en wijn hebt. Maar, ja ieder zijn Camino. Ik heb vanavond voortreffelijk gegeten voor 9,00 Euro, een goed gevulde vissoep, gebakken makreel met gekookte aardappelen en salade en koffie toe, incl. brood en een halve liter wijn, waar praten we over. Morgen op naar Finisterra, maar daarover morgen meer, groetjes Frans.

Overnachtingsadres:
Herberg Municipal,Muxia.
Beoordeling: 4

• 20 Mei 2012 - 07:52

Annie:

hoi frans
    dat is dadelijk thuis weer anders
    wortelenstamp met rookworst,het eten is dus prima,het is toch niet zo dat we je niet meer herkennen,als je thuis komt,zo van die is dik geworden.
    het zal wel meevallen ,je loopt het er ook weer af.
    hopelijk nog mooi weer.
    grt will-an-guus

• 26 Mei 2012 - 12:09

Ton:

Dag Frans,
    Gefeliciteerd met je tocht tot nu toe. Zie dat je in staat bent er dagelijks behoorlijk wat kilometers uit te te persen.
    Ken het gedoe over het eten. Voor mij is het ook dagelijks een tractatie als ik op het eind van de dag een heerlijk menu voor weinig geld krijg.
    Maar realiseer je ook dat er veel mensen zijn met echt weinig geld en die eigenlijk weinig keuze hebben. Ook al zie je het er niet meteen van buiten af, die moeten zelf koken om financieel gezien de tocht uit te kunnen lopen.
    Iedere dag voor je laten koken is uiteindelijk een geweldige luxe (waar ik iedere dag van geniet!)

Fijne laatste eindjes1