Dag 8 - 25 april 2012 - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dag 8 - 25 april 2012 - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dag 8 - 25 april 2012

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 April 2012 | Spanje, Belorado

Vandaag een monstertocht van Najera naar Belorado, maar liefst 66040 stappen en 44 km. Uiteraard was dit niet de bedoeling maar het ging als volgt: vertrokken in Najera met de opzet om max. 32 km te lopen , maar in het dorp waar ik wilde stoppen was de herberg gesloten. Ik had twee mogelijkheden: of 4,5 km teruglopen naar het vorige dorp, 4,5 km die ik dan morgen weer opnieuw zou moeten doen of 4,8 km doorlopen naar het volgende dorp waar, volgens het boekje, ook een herberg zou zijn. Gekozen om door te lopen, maar een herberg? Mooi niks, het gebouw was er nog maar de herberg was opgeheven. Dus toen maar door naar Belorade. Een verschrikkelijke weg, maar liefst 8,5 km langs een drukbereden doorgaande weg. Tot vanmiddag een uur of drie goed weer gehad, zon en matige wind, na drie uur een stormachtige wind die ik recht van voren had. Ik was net binnen en toen begon het te regenen. Zoals beloofd het vervoig op wat te doen na aankomst in de herberg.
Inchecken, altijd stempelkaart of boekje overleggen en soms indentiteitsbewijs of paspoort. Er word een bed aangewezen of je mag er zelf een uitzoeken, uit de rugzak halen wat je nodig denkt te hebben, douchen en omkleden, de was doen en hopen dat je 'm droog krijgt, soms zijn er wasmachines en drogers, soms niet. Daarna begint het grote wachten op het avondeten wat op de meeste plaatsen om stipt 19.00 uur word geserveerd.Een pelgrimsmenu bestaat uit 3 gangen en steeds keuze uit 3 verschillende gerechten. Voorgerecht meestal keuze uit: pasta, soep of gemengde salade.
Hoofdgerecht keuze uit: vlees, kip of vis, altijd geserveerd met een soort frites. Nagerechten: een soort rijstepudding, bekertje yoghurt of een stuk fruit. Overal kom je wel weer afwijkingen tegen maar in grote lijnen is het dit. Uiteraard wordt er nog wijn, water en brood bij geserveerd, de hoeveelheid verschilt nogal maar dronken worden is vrijwel niet mogelijk. De prijs voor dit alles varieert tussen de 8 en 12 euro. Zo dat is het voor vandaag, morgen een korte tocht van 25 km.
Groetjes Frans

Overnachtingsadres:
Herberg Prive A Santiago, Belorado.
Beoordeling: 8

• 25 April 2012 - 16:02

Ger:

das geen culinaire hoog standje he bij terug komst maar weer is komen genieten bij sluiszicht maasbracht :)

• 25 April 2012 - 16:15

Rob:

is dat de nieuw McDonalds?

• 25 April 2012 - 16:17

Jan:

Dag Frans.
    Zou het niet verstandig zijn een paar etappes terug te lopen. Jij bent veel te vroeg in Santiago.
    Het gaat goed met je.

Veel succes verder.
    Jan

• 25 April 2012 - 17:13

Annie :

gu het toch gin spijt he, ik dacht trouwens dat je een rustdag zou nemen, dat moet je wel op tijd doen.
    ook omdat je te vroeg aankomt.
    maar je kunt het maar gehad hebben
    kun je nog genieten voordat ons
    Marianna en saskia komen (want dan moet je toch zeker binnen zijn)
    dan ben je uitgerust om samen nog een paar dagen te genieten.
    tot de volgende keer
    grt an will guus

• 25 April 2012 - 17:13

Jeanne En Tinus:

Hoi Frans
    wil je soms nog een paar dagen op je eind bestemming vakantie vieren want zo als jij loopt loopt de tocht in de helft van de tijd.
    Maar ik neem m,n petje voor je af hoor
    Groetjes uit Geldrop

• 25 April 2012 - 17:16

Saskia:

De geplande aankomst in Santiago is vandaag over een maand, als je zo doorloopt kun je ook nog wel even naar Madrid op en neer. De gevraagde bloemen voor je 43ste trouwdag zijn bezorgd, mam was er erg blij mee!

• 09 Juli 2012 - 02:09

Jubbe Rasker:

Beste Frans,

Wat een prachtige tocht heb jij gemaakt. Een mooie Camino!

Maar het belangrijkste van een pelgrim mis ik in je verhalen dankbaarheid, nederigheid en tevreden zijn met wat je krijgt.

Het is jammer dat de camino zo ervaren hebt.

Misschien nog eens overdenken wat een pelgrim is.

Succes bij je volgende tochten

Jubbe