Dag 6 / 7 Pelgrimspad 2022 55,3 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Dag 6 / 7 Pelgrimspad 2022 55,3 km. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Dag 6 / 7 Pelgrimspad 2022 55,3 km.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Mei 2022 | Nederland, Sittard

De dag van zaterdag 14 mei.

Deze keer twee dagen in een keer samen, genoeg voor een verslag. Zatermorgen om 08.30 uur vertrokken voor de tocht naar Drunen de voorlaatste etappe van deel 1 van het Pelgrimspad. Deel 1 eindigt in Den wederom heel veel asfalt, wat zeg ik heel veel asfalt nee bijna alleen maar asfalt.Een voordeel is er al vanaf het begin voor de volle 100% en dat is het weer. Geen regen en een goede temperatuur met soms wat harde wind. In een gezwind tempo werd het veerpontje tussen Nederhemert Noord en Zuid bereikt en geen wachttijd, kon meteen over. Overigens dit pontje vaart niet op zondag. Onderweg naar Nederhemert Zuid kwam ik eindelijk een uitspanning tegen die open was en koffie had. Met mij hebben velen hiervan gebruik gemaakt want het zat er goed vol. Na de koffie door een natuurgebiedje over, jawel onverharde paden en dit ongeveer 1 km. Na weer op de verharde weg op naar het volgende veer bij Heusden. Ook hier meteen naar de overkant en langs de rivier op naar Heusden. Nu is Heusden een oud vestingstadje wat in zeer goede staat verkeerd, dit overigens na een tweetal zeer grote restauraties. De route gaat langs allerlei min of meer interessante bezienswaardigheden. Ik heb op een gegeven moment de route verlaten en ben naar de Markt gegaan waar zich de horeca bevindt teneinde het een en ander te gaan nuttigen.De route komt overigens bijna nergens ook maar in de buurt van horeca of de aanwezige horeca is niet open,Na door mijn navigatie weer op het goede spoor te zijn gebracht en in een rustig tempo naar Drunen.

Op sommige punten op de route herkende ik de route van de 80 van de Langstraat, die ook een paar keer heb gelopen. Na enige tijd over een oude zeedijk te hebben gelopen werd eindelijk Drunen bereikt. Nog ongeveer 2,5 km naar mijn overnachtingsadres aan de andere kant van het dorp maar wel in de richting van de route van morgen.

De statistieken van zaterdag:

Afstand 27,8 km.

Vertrek 08.30 uur

Aankomst 16.02 uur

Looptijd 6.00 uur.

Pauze 2.02 uur.

Gem loop 4,6 km/uur.

Gem overall 3,4 km/uur

Lagere pauzes onderweg aangezien ik pas na 16.00 uur verwacht werd.

De dag van zondag;

Zondag de laatste dag op deel 1 van het pelgrimspad. In alle vroegte om 05.00 uur in de schemering vertrokken omdat ik wilde proberen om zo rond half een weer thuis te zijn in Sittard. In het ochtend opweg door de Drunense duinen waar ik enkele jaren geleden, ongeveer 50, een gedeelte van mijn diensttijd heb door gebracht met het graven en weer dichtgooien van schuttersputjes. In een stevig tempo en genietend van de volstrekte rust vlogen de kilometers voorbij en voordat ik het in gaten had was ik al over de helft. Wat natuurlijk meewerkte was de echte zandgrond onder de voeten, geen eindeloze wegen meer door even eindeloze polders en weer volop bomen, struiken en andere begroeiing kortom we waren weer op de wereld. Ook bekende namen zoals Helvoirt, Cromvoirt en de Ijzeren Man kwamen voorbij. Veel eerder als verwacht kwam ik aan de rand van Den Bosch. Wat meteen opviel waren de vele wandelaars ook richting de binnenstad,terwijl ik onderweg vanaf Amsterdam geen enkele wandelaar gezien of gehoord heb. Wat bleek, het is de maand Mei de Mariamaand dus het waren pelgrims, de echte, op weg naar naar de kathedraal voor een plechtige viering en om een kaarsje op te steken.

Toen ik even later in de kathedraal kwam heb ik ook maar een kaarsje opgestoken. Baat het niet dan schaadt het niet. Na het opsteken van het kaarsje door een nagenoeg volledig verlaten binnenstad op naar het station om inderdaag de trein van 10.58 te halen en inderdaad om 12.30 weer thuis te zijn.

De statistieken:

Afstand 27,5 km.

Vertrek 05.00uur

Aankomst 10.57 uur.

Looptijd 5.57 uur

Pauze 25 minuten

Gem. loopsnelh. 4,96 km/uur

Gem.overall. 4,6 km/uur.

Vanaf maandag 16 mei ga ik verder met deel 2 van het pelgrimspad maar dan geen overnachtingen meer maar dagelijks naar het startpunt met ov en vanaf het aankomstpunt weer met ov naar huis.Mochten de middag temperaturen extreem worden dan sla ik gewoon een dag over.

Tot dan,

Frans.


  • 15 Mei 2022 - 22:37

    Mlm:

    Frans je hebt het tot nou toe prima gedaan.Hopelijk gaat het tweede gedeelte ook goed.

  • 16 Mei 2022 - 07:17

    Truus :

    Hoi Frans. Met veel plezier je verslagen gelezen.
    Wat zijn wij dan gezegend met veel bomen, struiken en vooral terrassen .
    Geniet van je 2e gedeelte

  • 16 Mei 2022 - 19:42

    An:

    Hoi Frans
    Fijn dat je weer lekker thuis slaapt.
    Zo te lezen gaat het allemaal wel goed, top ga zo door
    Grt An&Will

  • 16 Mei 2022 - 20:52

    Nico:

    Bedankt dat ik zitten mee kon wandelen op naar het tweede gedeelte en even fijn om weer thuis te slapen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 315628

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: