Camino de Torres - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Camino de Torres - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Camino de Torres

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Maart 2018 | Nederland, Sittard

De Camino de Torres is een nog vrij jonge en zeer onbekende camino. De Camino de Torres werd voor het eerst gelopen en beschreven in 1737 door Don Diego de Torres, een wiskundedocent aan de universiteit van Salamanca. De Camino de Torres loopt over een afstand van ongeveer 570 kilometer van Salamanca naar Santiago de Compostela.

Na zijn vertrek uit Salamanca volgt de Camino de Torres de oude veedrijversroute door de Extramadura en de weidegebieden van Salamanca. Na het passeren van de Portugese grens gaat het verder over de oude Romeinse weg nummer XIX, de dalen van de rivieren de Douro, Tamega, Lima en de Minho. In Ponte Lima sluit de Camino de Torres aan op de Caminho Portugues Central. Na het passeren van de Spaanse grens in Tui gaat de Camino de Torres verder langs de ria's van Galicia en het heuvelland van de provincie Pontevedra. Tijdens zijn tocht naar Santiago doet de Camino de Torres de volgende steden aan; Salamanca, Ciudad de Rodrigo, Almeida, Pinhel, Trancoso, Sernancelhe, Lamego, Amarante, Guimaraes, Braga, Ponte Lima, Tui, Redondela, Pontevedra en uiteraard Santiago de Compostela. Drie van deze steden, Salamanca, Braga en Santiago behoren tot het Unesco werelderfgoed en zijn een bezoek meer dan waard.

De eerste 5,5 dagen gaat de Camino deTorres door Spanje en wel door de eindeloze weidegebieden van de Extramadura. De enige afwisseling bestaat uit wat kastanje en eikenbossages en enkele voordes. Niet alle rivieren en beekjes zijn voorzien van bruggen en of stapstenen maar soms ook van voordes of te wel doorwaadbare plaatsen. De meeste beken en riviertjes staan vanaf de tweede helft van mei droog. Tot aan de Portugese grens zijn de hoogteverschillen vrijwel te verwaarlozen. Wel dient men er rekening mee te houden dat de afstanden de eerste dagen, tussen de etappeplaatsen, minimaal 25 kilometer bedraagt, de eerste dag zelfs 33 kilometer. Tussen de etappeplaatsen zijn er de eerste dagen geen mogelijkheden om onderweg iets te gaan eten of te gaan drinken. Het is dus zaak voldoende leeftocht mee te nemen. Dit geldt ook voor water, onderweg zijn er geen watertappunten dus het meenemen van voldoende water is een must.

Na 5,5 dagen gaan we de grens met Portugal over en meteen worden de hoogte verschillen groter. Vooral de etappes van Moimenta da Beira naar Lamego, Lamego naar Mesao Frio en de etappe van Mesao Frio naar Amarante zijn stevige etappes. De etappe van Mesao Frio naar Amarante is de koninginne-etappe. Op deze route gaan we over het hoogste punt van deze camino nl. 925 m. Op zich niet zo verschrikkelijk hoog ware het niet dat we beginnen op 290meter en we over een afstand van 9 kilometer 635 meter omhoog gaan. Vanaf Amarante is het stevig heuvelachtig maar vanaf Tui tot Santiago stelt het allemaal niet meer zoveel voor. Nog een paar stevige kuitenbijters en dat is het dan.

Na 12,5 dagen door Portugal bereiken we weer Spaans grondgebied. We zijn nu in totaal 17 dagen onderweg en hebben we nog 4 hele dagen en een laatste dag van 1,5 uur te gaan. Onderweg zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden .De eerste dagen moet men gebruik maken van de openbare herbergen, andere mogelijkheden zijn er niet. Alleen in Ciudad de Rodrigo waar geen herberg is moet men gebruik maken van een hostal. Na het overschrijden van de Portugese grens zijn er geen openbare herbergen meer en is men aangewezen op hostals of residencials zoals ze in Portugal heten. Vanaf Ponte Lima is er weer meer als voldoende keus uit allerlei mogelijkheden. In Sernancelhe en Mesao Frio bestaat de mogelijkheid bij de brandweer te overnachten. Vanaf de Portugese grens nemen de mogelijkheden om onderweg iets te eten of te drinken toe en vanaf Amarante is dat geen enkel probleem meer. Voor het doen van inkopen is het raadzaam om de lokale bevolking te raadplegen.

Naar het schijnt is de bewijzering en de route-aanduiding niet optimaal. Soms 90% dan weer volledig afwezig, het lopen op GPS is bijna verplicht. In Wikiloc is de route zowel volledig als in etappes te downloaden.

Gezien het feit dat de route niet of nauwelijks belopen wordt vallen de kosten voor overnachten, mede door het ontbreken van herbergen, duurder uit dan op de drukkere routes. Evenwel tussen de 15,- en 25,- heb je al een leuke hostal of residencial. In Portugal is de prijs bijna altijd incl. ontbijt en in Spanje niet.

Dat de Camino de Torres niet of nauwelijks belopen word neemt niet weg dat het een zeer aantrekkelijke en landschappelijk een hele mooie camino is. Men loopt door een dun bevolkt gebied zonder noemenswaardige industrie, een gebied wat vooral de eerste 17 dagen dun bevolkt is. Op sommige gedeelten lijkt het of de tijd heeft stilgestaan.

Ik ben vanaf 24 mei tot en met 13 juni op de Camino de Torres onderweg, Dat duurt nog wel even maar toch zijn de voorbereidingen al in volle gang. Drie keer per week een stevige wandeling door het Zuid-Limburgse Heuvelland althans dat was de bedoeling ware het niet dat ik in de tweede helft van januari geveld werd door een stevige griep. Daarvan hersteld kwam het volgende probleem.

Sedert een kleine week geveld door ischias. Wie dit ooit heeft meegemaakt weet wat dat wil zeggen, het is niet niks. Op het moment dat ik dit schrijf gaat het heel langzaam weer wat beter, maar dit geintje heeft wel een grote impact op mijn conditie. Gelukkig zijn het nog twee maanden tot mijn vertrek, dus er zijn nog voldoende mogelijkheden om de conditie weer op peil te brengen.

In een volgend bericht ga ik in op mijn uitrusting. Ik bereid me altijd terdege voor en laat in feite niets aan het toeval over. Een goede tot zeer goede voorbereiding is vooral op de niet of nauwelijks belopen camino's bijna verplicht, men kan onderweg niet terug vallen op mede pelgrims.

Tot de volgende, Frans.

Reacties (4)
in-/uitklappen

16 maart 2018 00:48 | Door: Christa boddin

Lijkt mij een mooie camino. Hou van de weinig belopen camino’s dus benieuwd naar je verhalen. Veel beterschap en buen camino !

16 maart 2018 08:28 | Door: Miranda

Super interessant Frans. Sterkte met je voorbereidingen en met name t opbouwen van je conditie in ons mooie heuvelland. De bloesemtocht van Vilt op 21 en 22 april zou n mooie tocht voor je zijn

23 maart 2018 09:22 | Door: Johannes Bellemakers

Heerlijk is het, om rond te neuzen in je gemaakte (uitgebreide) huiswerk. Bovendien wakkert het "De Drang" om weer te vertrekken aan. Ik mag mij met enige terughoudendheid een beetje kwartiermaker noemen omdat ik dezelfde camino ga lopen alleen mijn start is op 1 mei.
Hopelijk gaat jouw gezondheid geen parten spelen tijdens de voorbereidingen (km's maken) want een bepaalde basisconditie is voor De Torres wenselijk zeker de eerste 2 weken. Ik wens je in alle geval met de voorbereidingen heel veel succes. BUEN CAMINO !

26 maart 2018 19:27 | Door: Annie

hoi Frans

niet eerder tijd gehad om het te lezen,een mooie camino ,ik denk ook zwaar
weer goed voorbereid, hopelijk op tijd van je pijn, van je ischias ,komt goed.

grt An Will

• 26 Maart 2018 - 19:27

Annie:

hoi Frans

niet eerder tijd gehad om het te lezen,een mooie camino ,ik denk ook zwaar
    weer goed voorbereid, hopelijk op tijd van je pijn, van je ischias ,komt goed.

grt An Will

• 16 Mei 2018 - 15:44

Frans Schepers:

Hallo allemaal zoals jullie hebben kunnen constateren is mijn geliefde stalker ook weer present. Hij weet schijn baar niets anders te verzinnen als steeds maar het zelfde gecopieerde en gewijzigde stukje te plaatsen. Wat een afgang.