Vrijdag 29 april 2016. Wandeldag 9. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Vrijdag 29 april 2016. Wandeldag 9. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 29 april 2016. Wandeldag 9.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

29 April 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag de intocht in Santiago, maar eerst nog even ruim 20 kilometer door Galicia. 20 heel mooie en rustige kilometers en wederom moedermens alleen. Geweldig. Vandaag een mooi traject om weer eens echt tempo te maken en stonden daarom al om 11.00 uur voor de kathedraal in Santiago, even een foto en op naar het pelgrimsburo voor het ophalen van de Compostela. Hoewel er nog geen bewijzering aanwezig was snel gevonden. Verrassing, we moesten eerst langs de veiligheidscontrole met de rugzak, wachttijd 30 minuten, rugzak leegmaken en credencial overleggen en mocht je naar binnen. Het alternatief was de rugzak op straat laten staan. Dus niet, ik ben niet gek. Na deze formaliteit naar het buro en aansluiten in de rij, nu een wachttijd van 45 minuten. Ten op zichte van vroeger is er gewoon niets veranderd of verbeterd, dadelijk in het hoogseizoen zijn er weer wachttijden van 2 - 3 uur. Hierna naar de ''huiskamer van de Lage Landen'' een ontmoetingsplaats voor Nederlandse wandelaars/pelgrims die net aangekomen. Onder het genot van een kop koffie kan men ervaringen uitwisselen en zijn verhaal kwijt. Eigenlijk behoef je alleen maar te luisteren en je te verbazen. Al met al blijkt dat ik toch wel een vreemde eend in deze bijt ben. Ik plan mijn camino tot in het detail, ik boek indien mogelijk mijn overnachtingen, ik loop met GPS, ik vervloek de pongo, ik draag hoge wandelschoenen type B/C, ik loop met stokken, ik loop altijd alleen, ik kom nooit mezelf tegen, voor mij is aankomen in Santiago het doel enz. enz. Verder vandaag in Santiago het Duitse koppel dat een paar dagen eerder als ik in Ponferrada is gestart voor de Invierno ingehaald, waren ook vandaag aangekomen. Vanavond samen met hen in Dakar, is weer open, gegeten en onze ervaringen over de Invierno uitgewisseld. Conclusie de Invierno is bere zwaar en voor onervaren wandelaars zonder een stevige conditie niet te doen. Voor morgen staat er een korte etappe op het program, 22 kilometer naar Negreira, mijn bekende rondje waarvan ik vorig jaar zei dat ik dat nooit meer zou doen. Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zeker bij deze wandelaar niet. Tenslotte de dag van vandaag in cijfers:
Ponte Ulla - Santiago.
Alle metingen met GPS.
Tot morgen,
Frans.

P.S.
Ook vandaag weer een ideaal wandelweertje maar wel een schrale wind bij een middag temperatuur van 22 graden.

• 29 April 2016 - 22:02

Mia:

Gefeliciteerd met deze knappe prestaties... Nu nog even een stukje naar het einde v d wereld?

Nog een goede weg!

• 29 April 2016 - 22:07

Jan:

Dag Frans.

Proficiat met deze prestatie. Geweldig.
    Ik zal jou dit niet nadoen.

Succes met je verdere tocht.

• 30 April 2016 - 01:09

Tinus Maas:

Frans, Prima gedaan.
    op naar de volgende trip.
    Succes Tinus

• 30 April 2016 - 02:23

Mieke:

Proficiat, Gerard en Mieke

• 30 April 2016 - 05:58

Mieke (zonder Gerard) Noteborn:

Goed gedaan jochie! Gefeliciteerd Frans, ik zie het voor me daar in Santiago. Was daar ooit, helaas niet te voet gekomen, wel een bijzondere ervaring in de kerk. Ik geniet van je verslag en wens je nog goede dagen toe, Mieke

• 30 April 2016 - 10:05

Roger Lootens:

Hallo Frans,

Weer een ervaring rijker.
    een dikke proficiat
    succes met de wandeling naar Fisterra en Nuxia

roger

• 30 April 2016 - 13:12

Annie:

hoi Frans.

zo te horen gaat het allemaal prima, ga zo door.
    de 22 graden ,helemaal geweldig ,wij hebben de winterjas weer aan.
    en nu op naar Fisterra toi toi toi.

grt Will-An

• 30 April 2016 - 13:14

Annette:

Proficiat voor de tocht die je weer hebt verwezenlijk