Nog 6 weken of 42 dagen. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Nog 6 weken of 42 dagen. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Nog 6 weken of 42 dagen.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Maart 2016 | Nederland, Sittard

Nog 6 weken of 42 dagen en dan is het zover, dan vertrek ik naar Spanje om op 21 april mijn 10e Camino de Santiago aan te vangen.
Dat lijkt nog lang maar als je de 7 kruisjes gepasseerd bent gaat de tijd erg snel.
MOTIVATIE:
Waarom loop ik ieder jaar opnieuw, sedert 2012, een of meer Camino's naar Santiago?. Eerlijk gezegd is dat een heel moeilijk te beantwoorden vraag en niet in een paar woorden samen te vatten. Nadat ik in 2012 thuis was gekomen van mijn eerste Camino begon al snel de drang de kop op steken naar een herhaling van mijn belevenissen op de Camino Francés. Een drang die eigenlijk nooit meer is weg gegaan en steeds opnieuw de kop opsteekt. Wel ben ik de laatste jaren steeds op zoek naar weinig tot nauwelijks belopen wegen naar Santiago. Ik loop namelijk het liefst alleen, zodat ik mijn eigen tempo kan lopen en zelf mij rustplaatsen, overnachtingsplaatsen en te lopen afstanden kan bepalen. Ergo ik plan vooraf en reserveer indien mogelijk mijn overnachtingen. ( voor sommige is dit vloeken in pelgrimsland) Ook de totale eenzaamheid op deze wegen trekt mij erg aan. Ook de contacten met de lokale bevolking spreekt mij erg aan, zeker nu ik sinds enige tijd een woordje spaans spreek zodat ik met de mensen kan converseren. Tel hierbij op dat van de in 2015 gelopen en in 2016 te lopen Camino nauwelijks of vrijwel geen documentatie of informatie voor handen is dan ben ik van enig avontuur verzekerd. Daarbij opgeteld het feit dat als je alleen loopt je alle tijd hebt voor jezelf en tijd om tot je zelf te komen. Al met al voor mij is een jaar zonder Camino nauwelijks voor te stellen.
DE FYSIEKE VOORBEREIDING:
Aangezien het lopen van een Camino geen wandelingetje is op een zondagmorgen door het stadspark, is een goede fysieke voorbereiding gewoon noodzakelijk. Er zijn in pelgrimsland personen die het tegendeel beweren het zij zo. Ik vind het onverantwoord om zonder een goede lichamelijke voorbereiding aan een Camino te beginnen. Bovendien werkt een goede conditie sterk mee aan een fijne en prettige tocht. Ik voor mij, en dat is erg persoonlijk , ga er van uit dat ik van elke tocht die ga lopen tenminste de afstand drie keer in de benen moet hebben. Dat wil zeggen in 2016 bedraagt de totaal te lopen afstand 600 km dus voor mij zijn het 3x 600 km voorbereiding. Van deze 1800 km heb ik er ondertussen 1660 km opzitten. Ik ben in september/oktober 2015 begonnen met 2x per week 20 - 25 km en eenmaal per week 15 km. Vanaf februari/maart 2016 tot op heden 2x per week 30 - 35 km en eenmaal in de 14 dagen 40 km.
Vanaf 15 maart loop ik nog 3 x per week 20 km met volledige bepakking van 8 kg. De laatste 8 - 10 dagen voor mijn vertrek doe ik helemaal niets meer, alleen op zondag 17 april de Zuid Lease wandeltocht van 20 km.
Al met al kan ik op 21 april fris en monter beginnen.
De laatste 500 km loop ik hikingstokken. Ook weer onnodig volgens sommige "'deskundigen'', maar ik kan niet zonder en met mij zeer velen op de Camino. Ik besef heel goed dat niet iedereen in staat is op een dergelijke manier te trainen maar pak weg 500 km moet toch mogelijk zijn.
DE UITRUSTING:
De uitrusting is naast de lichamelijke en geestelijke voorbereiding het derde en laatste aspect van een goede voorbereiding. Het laatste maar een niet te verwaarlozen aspect.
De uitrusting bestaat uit drie delen:
- de schoenen en sokken
- rugzak met inhoud
- de kleding/regenkleding.
Ik ga niet verder in op bovenstaande zaken doch verwijs graag naar mijn eerdere reisverslagen waarin mijn uitrusting uitgebreid aan de orde komt.
Wel ben ik sedert enige tijd in het bezit van een wandelparaplui, een uniek uitrustingsstuk wat ik in de afgelopen periode uitgebreid heb kunnen testen en waar ik in een volgende verslag uitgebreid en met foto's op terug kom.

Al met al laat het maar snel 19 april zijn zodat ik in ieder geval al op weg kan naar Ponferrada mijn startpunt in 2016.

Hasta luego,
Frans.








  • 07 Maart 2016 - 10:24

    ANNIE :

    Hoi Frans
    als ik alles lees ,ben je er volgens mij wel een jaar mee bezig. dit is natuurlijk prima,goed voorbereiden is alleen maar goed (dat er mensen bij zijn die daar geen tijd voor hebben snap ik ook wel) en wat je schrijft over dat iedereen van te voren goed moeten oefenen zullen de menige wel over verdeeld zijn.(denk aan kennedymars ) heeeeel veel lopen zo aan ,en lopen het ook uit,zal voor iedereen anders zijn. maar jij bent goed bezig, en ben er van overtuigd dat het je weer lukt.

    grt Will-An

  • 17 Maart 2016 - 21:59

    Cor Van Haaren:

    Hallo Frans.
    Wat leuk je verhaal. Zelf vertrek ik op 12 april a.s. vanuit Aken met de bus naar Irun. Daar zal ik starten om waarschijnlijk op 17 mei in Santiago aan te komen.
    Ik wens je een buen camino.
    Cor van Haaren uit Landgraaf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 315838

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: