Maandag 1 juni 2015. Wandeldag 12. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Maandag 1 juni 2015. Wandeldag 12. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Maandag 1 juni 2015. Wandeldag 12.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

01 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

PONTE ULLA - SANTIAGO DE COMPOSTELA
Vanmorgen om 09.45 voor de achtste keer aangekomen op het plein voor de kathedraal in Santiago de Compostela en het klinkt misschien vreemd maar iedere keer opnieuw een bijzondere gebeurtenis. Enerzijds een moment van voldoening anderzijds een beetje treurig aangezien er weer afscheid word genomen van een hele mooie tocht. Zeker de tocht over de Caminho Portugues Interior en het stuk over de Via da Prata/Camino Sanabres zal mij nog lang bij blijven. Niet alleen omdat het een hele pittige en soms erg zware tocht was maar vooral ook door, zeker in Portugal, de zeer vriendelijke en bewonderende bejegening door de bevolking. Uiteraard wil ik niets afdoen aan de Spanjaarden onderweg, overal ben ik zeer vriendelijk en voorkomend behandeld, waarvoor mijn dank. Verder was het een tocht van bijzondere ontmoetingen, met leeftijdsgenoten, met medelopers, met lange lopers, met snelle lopers, met mensen met diepere bedoelingen dan ik. Hierbij nog opgeteld de schitterende natuur de prima bewijzering en niet te vergeten het prachtige weer, 12 dagen onderweg zonder een drup regen is in deze streken van Portugal en Spanje ongehoord. Van hier uit ook een heel groot dank je wel aan Marianna die het toch maar weer opbrengt om ruim drie weken eenzaam thuis te zitten. Marianna bedankt XXXXXXXXXX.
Over de dag van vandaag zal ik niet lang uitwijden. Het was mijn bedoeling om voor 10.00 uur in het pelgrimsburo te zijn omdat na 10.00 de grote meute van de Camino Frances binnenkomt, door de Duitsers onderweg de Ameisenweg genoemd. Daarom om 06.00 uur in een stevig tempo gestart en met gezwinde spoed op naar Santiago. Denk nu maar niet dat het eenvoudige en simpele route was, neen tot in de stad bleef het bergje op en bergje af gaan. Wel is het de mooiste binnenkomst van Santiago die ik tot nu heb meegemaakt, tot 1 km van de kathedraal loop je nog steeds door een zeer rustig en landelijk gebied.
Vanavond om 18.00 goed gegeten met de bejaardensoos. Jammer dat ze allemaal vroeg naar hun hotel gingen, moeten morgenvroeg om 06.15 al met de bus naar Porto of met de trein naar Madrid. Ik ben de enigste die verder gaat naar Muxia en Fisterra en weer terug naar Santiago. Nog even 208 km.
Maar dat is voor morgen.
Tot nu 386,5 kilometer gelopen in 12 dagen tegen een daggemiddelde van 32,2 km/per dag, hier zit een tevreden en voldaan mens.
Tot morgen,
- afstand 20,7 km/u

• 01 Juni 2015 - 22:20

Chris Cuijpers:

Hallo Frans,
    Geweldig dat je deze weg op de door jou zo mooi omschreven wijze weer tot een goed einde hebt gebracht. Acht keer aankomen en dan nog steeds opnieuw hiervan weten te genieten moet toch wel een hoop voldoening geven!
    Voor de komende dagen nog veel plezier! Ik kijk uit naar je verslagen.
    Groetjes, Chris

• 01 Juni 2015 - 22:45

Tinus Maas:

Hallo Frans,

De eerste trip zit erop.
    Nu nog voor jou een stukje van 208 km,
    en dan weer naar het vertrouwde Nederland.
    Veel succes en nog een mooie trip.

Groetjes Jeanne en Tinus