Woensdag 4 juni 2014 Wandeldag 12. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Woensdag 4 juni 2014 Wandeldag 12. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 juni 2014 Wandeldag 12.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag van Pedrouzo naar Santiago. Afstand 20,4 km, vertrokken om 06.45 en aangekomen om 10.15. Gemiddelde loopsnelheid 6 km/uur en snelheid overall 5,8 km/uur. Pauze 10 minuten. Vandaag de laatste etappe over de Camino Frances en het viel verschrikkelijk mee. Nauwelijks kleine rugzakjes maar al wel veel pelgrims. De eerste vertrokken vanmorgen al om 05.00 uur uit de herberg. Overigens een van de betere herbergen onderweg. Cruceiro de Pedrouzo is een gloednieuwe herberg met alles er op en er aan. Om 10.15 aangeland bij de kathedraal en meteen doorgelopen naar het pelgrimsburo om mijn Compostela op te halen. Bij het pelgrimsburo stond op dat moment een rij van ongeveer een uur. Ben daarop maar naar mijn gereserveerde onderdak gegaan, hospedera La Salle. Kon nog niet inchecken maar wel mijn rugzak achterlaten. Ben toen naar het busstation gegaan om mijn busreis naar Ferrol te regelen, waar ik overmorgen start voor de Camino Ingles. Na terugkomst ingecheckt, douchen de was doen even rusten en toen de stad in. Inmiddels was het bij het pelgrimsburo een stuk rustiger dus Compostela opgehaald, nieuwe Credential gekocht en tijd voor koffie. Na de koffie een rondje door de stad en toen twee Duitsers ontmoet die ik kende van de Camino Primitivo. Zij hadden ondertussen nog een paar anderen getroffen en de afspraak is dat we elkaar vanavond om 19.00 uur treffen voor de kathedraal om ter afsluiting ergens gezamenlijk te gaan eten. Een aantal lopen door naar Fisterra maar dat is voor mij pas over een week van toepassing. Zo en nu antwoord op een aantal vragen. De pelgrim overnacht in herbergen, eenvoudige onderkomens veelal met stapelbedden. Van 4 tot ? personen op een slaapzaal, je eigen slaapzak, handdoek, zeep enz. gebruiken, kosten 5 of 6 Euro per nacht. Dan zijn er nog de private herbergen, meestal iets meer luxe en soms met ontbijt en/of diner, kosten afhankelijk van het gebodene 10 tot 23 Euro per nacht. De volgende stap zijn de hostals, eenvoudige hoteletjes, wel met een eigen kamer, bedden met lakens en dekens, eigen badkamer enz. Deze pelgrim tracteert zich eenmaal per week op een hostal. Soms met ontbijt soms zonder,soms met diner soms zonder. De prijs van een hostal tussen 15 en 25 Euro per nacht.Wederom afhankelijk van het gebodene. Voor het lopen van een pelgrimstocht door Spanje moet je rekenen aan kosten zo ongeveer een Euro per kilometer kwijt te zijn, exclusief de heen en terugreis. Pulpo wat is pulpo. Pulpo is een soort octopus, geen inktvis, die wordt getrokken, mag absoluut niet koken, in een kruidenbouillon, in stukjes wordt geknipt, met hete olijfolie wordt overgoten en met scherp paprikapoeder een grof zeezout word bestriooid. Pulpo word geserveerd met witbrood en er word witte wijn bij gedronken. Bier en andere dranken mag natuurlijk ook. Een dubbel portie staat gelijk aan een stevige dagschotel en kost tussen de 7 en 14 Euro. Morgen is er de busreis naar Ferrol , waarschijnlijk vertrek om 11.00 maar op het busstation werd geadviseerd om om 10.30 aanwezig te zijn want men reserveert voor een busreis en niet voor een bepaalde tijd. Dat is dus ook een manier. Hoe het vanavond gaat en hoe de busreis is verlopen laat ik jullie morgen weten. o, ja dit nog momenteel is er overal internet en wifi beschikbaar maar op de meeste plaatsen ondersteunen de wifi verbindingen Whatsapp niet, hoera lang leven de Spaanse verbindingen. Nog even voor mijn mede cursisten van de Spaanse les, hier in Galicia spreken ze een iets ander soort Spaans als wat wij geleerd hebben maar ik kan me prima helpen.
Hasta manaña,
Frans.

• 04 Juni 2014 - 21:56

Ans:

Van harte gefeliciteerd met Santiago te behalen, mooi gedaan en weer leuk beschreven. Op naar de volgende Camino, Ultrea is echt van toepassing nu, Buen Camino, Ans.

• 05 Juni 2014 - 10:00

Annie :

Hoi Frans

als je een souvenir voor mij evt wil meebrengen GEEN PULPO.
    lijkt mij helemaal niet lekker.
    je schreef dat je er naar uitkeek om dat te eten,maar niet of je het lekker vond.
    (volgens mij is er niks wat jij niet lust)
    fijn dat alles zo goed gaat.
    grt Will-An

Tags: Pulpo