Zaterdag 14 juni 2014. Wandeldag 21. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Zaterdag 14 juni 2014. Wandeldag 21. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 14 juni 2014. Wandeldag 21.

Door: Caminofrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

14 Juni 2014 | Spanje, Fisterra

Vandaag van Muxia naar Finisterra, afstand 29,8 km, vertrokken om 06.30 en aangekomen om 12.30 uur, gemiddelde loopsnelheid 5,6 km/u en gemiddelde overall 5,1 km/u. Pauze 0.30 uur. Van Muxia naar Finisterra is een route die in beide richtingen steeds meer belopen wordt. Het is een hele mooie route bijna steeds door de natuur en met heel weinig asfalt en andere verharde wegen. Wel zitten er een paar stevige beklimmingen in vooral net na Muxia. Ook de voorzieningen onderweg zijn minimaal, slechts een bar in Lires na 15 km. Wel is bewijzering in vergelijking met vorig jaar een heel stuk verbeterd. Wat wel weer jammer is,is dat er een aantal wandelpaden opnieuw zijn geegaliseerd en voorzien van grind, jammer die onverharde rotsige paden horen nu eenmaal bij de Camino en het moet de wandelaar ook niet te gemakkelijk worden gemaakt.Onderweg verschillende velden gezien waar de kool geteeld wordt die nodig is om de beroemde soep caldo galego te bereiden. Tijdens de stop in Lires kennis gemaakt met twee Poolse jongedames die net als ik ook in een hoog tempo onderweg waren en dit tempo ook een langere tijd konden volhouden. De jongste van de twee, 26 jaar, had vanaf St.Jean de hele tocht gemaakt op Teva sandalen en alles was tot haar eigen verbazing goed gegaan ondanks dat ze dagen , wegens de regen, met natte voeten had gelopen. Van de ene kant veel respect hier voor maar van de andere kant een enorm risico op verzwikkingen e.d. Wel had ze ontelbare malen moeten stoppen om steentjes te verwijderen. Ze vertrokken in Lires ongeveer 10 minuten eerder dan ik met het gevolg dat ik ze net voor Fisterra pas inhaalde. Ben samen met hen opgelopen tot de gemeentelijke herberg, die i.v.m. de warmte al om 13.00 uur openging in plaats van om 17.00 uur. Zelf overnacht ik vandaag in Albergue Arasolis, reeds gereserveerd en voor zover ik tot nog toe kan beoordelen een prima adres.Net voor Fisterra getuige van een ouderwetse varkensslacht. Nadat het varken was gedood werden de haren met brandend hooi verwijderd en methode van 50 - 60 jaar geleden maar hier nog steeds toegepast bij huisslachtingen. (zie foto). Nog even terugkomen op het voetbal. Was van plan in de bar waar ik had gegeten naar de wedstrijd Spanje - Nederland te kijken. Om half negen nog even terug naar de herberg, me even op bed gelegd en jawel om 02.00 uur werd ik wakker.Wel gezien dat Marianna inmiddels had gebeld. Dus vanmorgen om 10.00 uur even naar huis gebeld en toen bleek dat de vraag was of ik nog leefde nu Spanje zo was afgestraft. Morgen een heel korte etappe zo ongeveer 13 km. Maar dat is voor morgen, tot dan,
Frans

• 15 Juni 2014 - 19:49

Annie:

hoi Frans
    dus als ik het goed begrijp vond je de poolse dames leuker dan de hellemonder
    maar dat je de wedstrijd gemist hebt ,heeeeeeeeeel jammer het was super gaaf
    woensdag wel kijken he.
    grt Will-An