Woensdag 11 juni 2014 Wandeldag 18. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Woensdag 11 juni 2014 Wandeldag 18. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 juni 2014 Wandeldag 18.

Door: Caminofrans.

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Juni 2014 | Spanje, Negreira

Vandaag van Santiago naar Negreira. Vertrokken om 07.00 en aangekomen om 12.15 uur. Afstand 22,2 km, gemiddelde loopsnelheid 5,6 km/u en snelheid overall 4,2 km/u. Pauze 1.15 uur. Vandaag weer op bekend terrein want ik liep deze route al twee keer eerder, alleen wat vroeger in het jaar en onder andere weersomstandigheden. Het weer heeft een hele omslag ondergaan ten opzicht van de voorgaande drie weken. Had ik op de Camino Primitivo nog te maken met temperaturen van rond de 0 graden, vandaag liep de temperatuur stevig op en op dit moment (15.30) is het 28 graden. Voor morgen wordt er een temperatuur verwacht van tussen de 30 en 33 graden. Dus vroeg vertrekken om de middagwarmte vermijden.Hoewel de tocht vandaag over bekend terrein liep is deze toch iedere keer anders. Op de eerste plaats is het sedert vorig jaar veel drukker geworden, op de tweede plaats ben nu al meer mensen tegen gekomen die ook terug naar Santiago lopen als vorig jaar gedurende de hele tocht. Verder is het aantal herbergen en bars op deze etappe zeker verdubbeld.Net na Santiago een stuk samen gelopen met een Belgisch echtpaar wat ook ieder jaar de Kennedymars loopt in Sittard en Someren. Lekker een uurtje gebabbeld en weer verder gelopen. Ook in de herberg waar ik nu ben is het veel drukker en zoals het er nu naar uit ziet loopt hij helemaal vol ( 28 bedden). Nog even terugkomen op de Camino Ingles. De Camino Ingles is in Nederland nauwelijks bekend. In Nederland telt alleen de Camino Frances, de Autobahn naar Santiago, wat heel erg jammer is. De Camino Ingles is de ideale route voor mensen met weinig tijd die toch eens kennis willen maken met het lopen van een Camino. De Ingles is in 5 - 8 dagen gemakkelijk te doen en er zijn onderweg voldoende voorzieningen. Dus met heen en terugreis is hij in 10 - 14 dagen gemakkelijk te doen. Echt een aanrader. Nog even terugkomen op mijn opmerking over de Camino Frances, deze Camino gaat volledig ten onder aan de commercie, jammer, jammer en nog eens jammer want het is en blijft een mooie route. Ook bij het pelgrimsburo in Santiago is het niet leuk meer, gisteren bij aankomst om 10.00 uur stond er al een rij van ruim 2 uur, in de middag om half vier een rij van 3 uur en gisteravond om half acht heb ik nog een uur in de rij gestaan. Maar het leven van een pelgrim gaat nu eenmaal niet over rozen. Vandaag een niet lange of moeilijke etappe maar wel een flinke klim erin, van 51 meter naar 279 meter binnen de twee kilometer en dat bij een temperatuur van 25 graden is niet niks.
Morgen een etappe die over het algemeen wat heuvelachtiger is en ongeveer 10 kilometer langer maar dat is morgen pas. Dus tot morgen,
Frans.

• 11 Juni 2014 - 19:32

Annie:

hoi Frans

oei-oei oei zo lang wachten bij het pelgrimburo,niks voor jou.
    maar er zit niks anders op , ook dat heb je goed volbracht
    en die 2 belgen was natuurlijk ook fijn, een beetje thuis.
    je doet het goed

grt Will-An

• 13 Juni 2014 - 13:11

Marike:

Ha Frans,
    Ik heb je verslagen over de primitivo in een keer achter elkaar gelezen. Wat lijkt het me prachtig. Ik krijg meteen zin om ook weer te gaan (maar ik ben nog maar net thuis) Je loopt veel kilometers op een dag maar ik begrijp dat er een lichte tijdsdruk achter zit (haha).
    Geniet nog even van je laatste etappes.
    Enne...geduld, vertraag, wachten is niets anders dan tijd voor jezelf hebben.

Groetjes van Marike

Tags: Negreira